۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۵۲۸۶۹۲
یادداشت؛

رمز سرآمدی شهید حججی

اساسی‌ترین شاخصه‌ای که سبب می‌شود انسان به عزت و محبوبیت برسد اخلاص است. رمز و شاه کلید سرآمدی شهید حججی در گرو اخلاص بالای او بود.
طرح شهید حججی شهید حججی

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، شهید محسن حججی در این روزها شور عجیبی در کشور ایجاد کرد. شهیدی که حماسه ساز شد و رنگ و بویی خاص به فرهنگ شهادت بخشید. تجلیل‌ها و بزرگداشت‌هایی بی حد و وصف برایش برگزار شد. چه ورزشکارانی که مدال‌هایشان را تقدیم خانواده او کردند. شخصیت‌های مختلف فرهنگی، هنری،سیاسی و... با گرایش‌های مختلف از او به بزرگی یاد کردند. در نهایت هم با گذشت حدود دو ماه از شهادتش تشییع باشکوهی شد که شاید بتوان  ادعا کرد که نه تنها کم نظیر بود بلکه دست کم در سال‌‌های اخیر بی‌نظیر بود. آن هم نه در یک شهر؛ بلکه در چندین شهر تشییعی باشکوه  و با عظمت برگزار شد و یک اتحاد ملی ایجاد کرد. چه توفیقی نصیبش شد که قبل از تدفین به زیارت امام مهربانی، حضرت علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام نائل شد و مراسم تشییع پیکر مطهرش همزمان با ایام عزای سیدالشهداء همراه شد.

اخلاص، رمز ماندگاری

به راستی حکمت این همه تجلیل و عزت و احترام چیست؟ حداقل در طول این سال‌ها شهدای زیادی در دفاع از حرم جانفشانی کرده‌اند و به فیض عظیم شهادت نائل شده‌اند ولی هیچکدام این گونه تجلیل و مطرح نشده‌اند. حقیقتا چه عاملی باعث شد که این شهید بزرگوار تا این اندازه بدرخشد و فضای ایران اسلامی را عطرآگین کند.  

تردیدی نیست که این عزت از جانب خداوند متعال است. خدا هم بی دلیل کسی را این گونه عزیز نمی‌کند. طبیعتا یاد شهید حججی سالیان سال در اذهان مردم ایران باقی خواهد ماند. اساسی‌ترین شاخصه‌ای که سبب می‌شود انسان به این عزت و محبوبیت برسد اخلاص است. اصولا رمز و شاه کلید ماندگاری در گرو اخلاص است.

شاید برخی ادعا کنند چگونگی شهادت و رسانه‌ای شدن آن سبب این شور و حال شده است ولی نکته این است که شهدای دیگری بودند که مانند شهید حججی و شاید بدتر از او به شهادت رسیده‌اند، ولی هیچکدام اینگونه مطرح نشدند. اگر هم نحوه شهادت و رسانه‌ای شدن سبب شده باشد، اراده خدا بوده و خدا خواسته که این گونه برای همگان آشکار شود؛ همچنان که رهبر معظم انقلاب به خانواده شهید فرمودند: «شهید خیلی هستند، همه‌ شهدا هم پیش خدای متعال عزیزند؛ لکن یک خصوصیتی در این جوان وجود داشته است. اخلاص، نیت پاک و به موقع حرکت کردن این جوان و نیاز جامعه به این‌گونه شهادت موجب شده خداوند متعال نام شهید شما را بلند کرده است.»

قطعا یکی از ارکان عزتی که شاهدش هستیم مرهون اخلاص این سردار بی سر است. شواهدی که از زندگی وی منعکس شده گویای این است که تا چه اندازه دلباخته بندگی خداوند متعال بوده و تمام همّ و غمش رسیدن به مقام عبودیت بوده است.

انسان مخلص کسی است که کار درست را برای رضای خدا انجام می‌دهد و تعریف و تمجید دیگران و همچنین تقبیح و ایراد گرفتن دیگران تأثیری در او ندارد. اصولا انسانی که در درجه بالای  اخلاص باشد از مطرح شدن و اینکه مورد مدح قرار بگیرد گریزان است. شواهد حاکی از این است که این شهید بزرگوار دارای این روحیات بوده و نقطه اوج معنوی او شده است.

البته این بدان معنی نیست که سایر شهدا مخلصانه عمل نکردند؛ بلکه سخن در این است که این شهید از رتبه بالای اخلاص و چه بسا ویژگی‌های دیگری که بر مامخفی است، برخوردار بوده که خداوند متعال چنین عزتی به او داده است.

روحیه جهادی

نکته دیگری که شاید بتوان گفت در این عزت نقش داشته داشته است روحیه جهادی او و فعالیت‌های او در این رابطه و کمک خالصانه به محرومین بوده که بخش عظیمی از زندگی با برکت او را پر کرده بود.

نمونه‌ای دیگر از تأثیر اخلاص

ما نمونه‌های زیادی داریم که اخلاص چگونه باعث ماندگاری شده است؛ مثلاً کتاب دعا کم  نوشته نشده، ولی این کتاب شریف مفاتیح‌الجنان است که در صدر کتب ادعیه قرار دارد و شاید بعد از قرآن از پر تیراژ ترین کتاب‌ها باشد. تقریبا در تمام خانه شیعیان  و اماکن زیارتی در کنار قرآن، مفاتیح هم وجود دارد. مهم‌ترین  عامل این مطرح شدن، اخلاص بالای مرحوم شیخ عباس قمی بوده که اثرش به چنین جایگاهی رسیده است./999/پ۲۰۰/س

بابک شکورزاده

 

 

ارسال نظرات