۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۵۲۸۶۴۶

نشست عاشورا از دو چشم فقه و عرفان برگزار شد

نشست عاشورا از دو چشم فقه و عرفان با نگاهی به اشارات آیت الله بهجت درباره امام حسین(ع) در کتاب رحمت واسعه برگزار شد.
فقه و عرفان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام موذنی، محقق و پژوهشگر حوزوی در نشست عاشورا از دو چشم فقه و عرفان با نگاهی به اشارات آیت الله بهجت درباره امام حسین(ع) در کتاب رحمت واسعه که عصر دیروز در فروشگاه به نشر برگزار شد، گفت: در اشارات کتاب آیت الله بهجت تلاش می شود که حتی احادیث ضعیف کنار گذاشته نشود و این احادیث در پرتو محکمات قابل فهم شوند.

وی با بیان اینکه در نگاه آیت الله بهجت، دایره جدیدی از نقل ایجاد می شود، افزود: به تناسب این دایره جدید، احکام توصیه ای است که از این قیام می توان نقل کرد  و  از جمله نقل های دیگر در حادثه کربلا تعداد مقتولین است که در برخی موارد بیان می شود که حضرت علی اکبر(ع) 200 تن را کشته است که برخی بلافاصله پس از شنیدن، این نقل را رد می کنند اما آیت الله بهجت مؤیداتی دارد و آن را رد نمی کند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی در ادامه با اشاره به این موضوع که آیت الله بهجت توجه ویژه به باورها، گفته ها و کلام های فقهی باورهای اهل سنت دارد، تصریح کرد:  چرا که اجتهاد ما یک اجتهاد تطبیقی نیست و آیت الله بهجت  به شکل ویژه به این موضوع نگاه می کند که ناظر بر یک فضای فکری حاکم در جامعه اهل سنت است.

وی با بیان اینکه در برخی نقل ها اینگونه بیان شده است که یزید می گوید، اگر امام حسین(ع) بر معاویه هم خروج می کرد، معاویه هم او را می کشت و آیت الله بهجت می گوید، یزید دروغ گفته است که امام حسین(ع) خروج کرده است، اظهارکرد:از آنجا که خروج به معنای شمشیر کشیدن بر حاکم است و آیت الله بهجت احاطه و توجه به جریان سنی دارد، این موضوع خروج امام حسین(ع) را نمی پذیرد.

 حجت الاسلام مؤذنی با اشاره به این مطلب که امام حسین(ع) تا آخر آغازگر جنگ نبودند، اظهارکرد: در واقع قیام به معنای اعتراض و امر به معروف و نهی از منکر است و نمی شود شبهه ای را که از زبان یزید مطرح می شود پذیرفت و به همین دلیل آیت الله بهجت شبهه یزید را در اهل سنت رفع می کند.

وی با بیان اینکه کتاب رحمت واسعه بازگشت به نوشته ها و گفتارهای پیشین است، تصریح کرد: در واقع، آیت الله بهجت دسترسی های خاصی داشتند و فقط به متون قابل رویت اکتفا نکردند که یکی از این دسترسی ها کتاب مقتل الحسین خوارزمی چاپ مصر در هشتاد سال گذشته است./۹۳۴/پ۲۰۲/ش

 

ارسال نظرات