۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۵۲۸۵۷۱
مسؤول مطالعات فرهنگی مرکز مدیریت حوزه علمیه کرمان:

ماه محرم فرصتی برای بازگو کردن فرهنگ عاشورا است

مسؤول مطالعات فرهنگی مرکز مدیریت حوزه علمیه کرمان گفت: ماه محرم فرصتی برای بازگو کردن فرهنگ عاشورا است و حفظ ارزش های راستین دین اسلام از اهداف قیام امام حسین بود.
عاشورا

حجت الاسلام رضا مختارآبادی مسؤول مطالعات فرهنگی مرکز مدیریت حوزه علمیه کرمان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، به تبیین اهداف قیام عاشورا پرداخت و  اظهار کرد: حفظ ارزش های راستین دین اسلام، یکی از اهداف قیام امام حسین(ع) بود و آن حضرت حاضر شد جان خود و بهترین فرزندان، برادران و یاورانش را از دست بدهد، ولی هرگز زیر بار ظلم و ذلت نرود.

وی بیان کرد: امام حسین(ع) ادامه دهنده راه رسول خدا بود تا دین اسلام و احکام الهی همانند زمان پیامبر خدا زنده و پا برجا بماند و اجازه نداد تا هدف های رسول خدا که به دستور خداوند در جامعه انتشار داده می شد، زیر پا گذاشته شود.

حجت الاسلام مختارآبادی انگیزه اجتماعی و اصلاح فرهنگی را یکی دیگر از اهداف قیام امام حسین(ع) برشمرد و افزود: اگر کسی بخواهد در جامعه حرام خدا را حلال و حلال خدا را حرام بداند و بخواهد حدود الهی تعطیل شود، بدعت در جامعه ایجاد خواهد کرد و سبب می شود جامعه اسلامی از مسیر اصلی خود دچار انحراف شود.

مسؤول مطالعات فرهنگی مرکز مدیریت حوزه علمیه کرمان ادامه داد: ماه محرم فرصتی برای بازگو کردن فرهنگ عاشورا است و شرکت در مراسم عزاداری امام حسین(ع) این فرصت را به ما می دهد تا با اهداف قیام عاشورا آشنا شویم و عزاداری برای آن حضرت باید همراه با معرفت افزایی باشد.

وی با اشاره به اینکه مبلغان و روحانیان باید در منابر خود از دروغ پردازی اجتناب کنند، خاطرنشان کرد: دروغ پردازی در مراسمات سبب تضعیف عقاید مردم می شود، از این رو باید در مجالسی شرکت شود که حقیقت ها برای مردم بازگو شود.

حجت الاسلام مختارآبادی مسدود کردن راه مردم از سوی هیأت های عزاداری، ایجاد مزاحمت و اذیت برای مردم محله با صدای طبل را در شأن عزاداران حسینی ندانست و یادآور شد: افرادی که اقدام به راه اندازی ایستگاه های صلواتی می کنند این امر هزینه بر است و می توانند نصف هزینه این ایستگاه ها را خرج مسائل مهمتری همچون دستگیری بیماران نیازمند و کمک به افراد بی بضاعت کنند.

این مسؤول ابراز کرد: حضور جوانان در ایستگاه های صلواتی مانع حضور آنان در مراسمات عزاداری می شود، از این رو اقامه نماز جماعت و تلاوت قرآن از مهم ترین درس هایی است که آن حضرت به ما می دهند، از این رو باید فرهنگ عاشورا به صورت حقیقی برای همگان تبیین شود.

وی در پایان اضافه کرد: بعضی از مداحان سبک های نوحه را به صورت سبک موسیقی می خوانند که این امر خطراتی را در فرهنگ عاشورا ایجاد خواهد کرد، بنابراین مداحان باید در این راستا مراقبت کنند تا فرهنگ عاشورا تضعیف نشود./۹۷۰۹/ت302/ب1

ارسال نظرات