۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۵۲۷۳۱۰

تحلیل روزنامه اسپانیایی درباره حمایت رژیم صهیونیستی از تجزیه عراق

روزنامه اسپانیایی، در گزارشی تاکید کرد که رژیم صهیونیستی تنها رژیمی است که به دلیل منافع خود علیه ایران از استقلال اقلیم کردستان عراق حمایت می‌ کند.
کردستان اسرائیل

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه آ.ب.ث چاپ اسپانیا، در گزارشی نوشت: رژیم صهیونیستی تنها کشوری رژیم غاصب است که از استقلال اقلیم کردستان عراق حمایت می‌ کند زیرا این سرزمین را به عنوان دیواری در مقابل کشورهای اسلامی بویژه ایران که بیشترین دشمنی را با آن دارد، بکار خواهد برد.

این روزنامه اسپانیایی نوشت: هیچ تضمینی در رابطه با سرشماری انتخابات اقلیم کردستان عراق وجود ندارد. حتی دانستن دقیق این امر که این نهاد فدرال چقدر جمعیت دارد، آسان نیست. با این حال مخالفت قاطع دولت و پارلمان بغداد، مانع دولت خودمختار اربیل از انجام این همه پرسی نخواهد شد.

آ.ب.ث تصریح کرد: هیچ شکی‌ نیست که رای مثبت به ایجاد یک دولت جدید در خاورمیانه از حمایت گسترده کردها برخوردار است.

نشریه افزود: همه پرسی‌ و استقلال طلبی کردهای عراق از سوی همه کشورهای منطقه و همسایه رد شده است. آمریکا هم از متحدان کرد خود خواست که در مبارزه علیه داعش از ادعاهای استقلال طلبی خود صرف نظر کنند، به خصوص هنگامی که خلافت اسلامگرای افراطی، همچنان در سوریه و عراق پا بر جا است.

این رسانه نوشت: اقلیم کردستان عراق در حال حاضر از یک استقلال تقریبا کامل با پلیس و ارتش (پیشمرگه) در داخل سیستم فدرال جا افتاده است واز حمایت قانون اساسی‌ سال 2005 عراق، برخوردار است، هرچند یک اختلاف با دولت مرکزی در رابطه با اداره شهر کرکوک دارد.

آ.ب.ث خاطرنشان کرد: آمریکایی ها و اروپایی ها به درستی‌ بر این باورند که یک کشور کرد در قلب خاورمیانه، فقط برای ایجاد تنش های دیگر با شدت پایین به کار می‌ آید.

روزنامه اشاره دارد که کردستان عراق که دارای یک جمعیت تقریبا 6 میلیون نفری و وسعت حدود 45 هزار متر مربعی است، نخستین و پخته ترین نهاد قومی و کرد زبان در منطقه است.

نشریه ادامه داد: فقط رژیم صهیونیستی از همه پرسی‌ و ایجاد احتمالی‌ کشور کردستان در شمال عراق حمایت می‌ کند. سرزمین مستقل جدید، به عنوان دیوار نگهدارنده در مقابل خصمانه ترین کشورهای مسلمان نسبت به رژیم صهیونیستی ، مخصوصا ایران به کار گرفته خواهد شد.

رسانه اسپانیایی در این مورد به سخنان المالکی نخست وزیر سابق عراق اشاره کرد که چند روز پیش آشکارا گفته بود که اجازه ایجاد یک رژیم صهیونیستی دوم در شمال سرزمینمان را نخواهیم داد.

روزنامه اضافه کرد: به این همدلی طبیعی، دلایل ژئواستراتژیکی نیز اضافه می‌ شوند. همانطوری که روزنامه ها آرتص رژیم صهیونیستی نوشت، نتانیاهو در حالی به موضوع تشکیل یک کشور کرد مستقل می پردازد که اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز ازگروه های اسلامی در سرزمین های اشغالی غزه و کرانه باختری رود اردن حمایت می‌ کند./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات