۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۵۲۶۴۲۸
چند خبر اسلامی؛

برگزاری سمینار علمی دینی در پاریس

سمیناری علمی با موضوع «اسلام و یهودیت» مهرماه سال جاری در پاریس برگزار می‌شود.
اسلام در فرانسه

سمیناری علمی با موضوع «اسلام و یهودیت» مهرماه سال جاری در پاریس برگزار می‌شود. این سمینار علمی با حضور «رشید بن زین»، پژوهشگر مراکشی و متخصص علوم اسلامی و استاد مؤسسه مطالعات سیاسی «اکس-آن-پرووانس» فرانسه و «دِلفین آرفیور»، متخصص یهودیت و عضو جنبش یهودیان آزاد فرانسه در پاریس برگزار خواهد شد.

سمینار مذکور به بهانه انتشار کتاب جدید این دو نویسنده با عنوان «هزار راه برای مسلمان‌شدن و یهودی‌شدن» و با محوریت بحث درباره اسلام و یهودیت برگزار می‌شود.

موضوعات اصلی قابل طرح در این سمینار علمی شامل «مفهوم‌شناسی یهودی یا مسلمان بودن» و « آیا متون یهودی و اسلامی راهی مشخص برای خودآگاهی تعیین کرده یا عوامل فرهنگی در این موضوع دخیل هستند؟» است.

شایان ذکر است، رشید بن زین که در دانشکده دینی پروتستان فرانسه نیز تدریس می‌کند، دارای دو کتاب به زبان فرانسوی با نام‌های «نواندیشان در اسلام» و «قرآن، راه‌گشای جوانان» که به ترتیب در سال‌های 2004 و 2013 منتشر شد و دِلفین آرفیور نیز نویسنده کتاب «خاخام‌های یهودی چگونه با فرزندان خود تعامل می‌کنند؟» است.

مسلمانان و یهودیان در دوره‌های تاریخی مختلف با یکدیگر تعاملاتی داشته‌اند و در زمان پیامبر(ص) به یهودیان، به عنوان «ملت صاحب کتاب» این حق داده شد که زیر پرچم «حکومت اسلامی» زندگی کنند و دین خود را داشته باشند.

کارگاه مقابله با اسلام‌هراسی در رسانه‌های کانادا

انجمن اسلامی شهر «ساسکتون» در استان «ساسکچوان» کانادا این هفته میزبان یک کارگاه آموزشی با هدف مقابله با اسلام‌هراسی در رسانه‌ها بود.

در این کارگاه آموزشی تلاش شد تا به جامعه مسلمانان و همینطور غیرمسلمانان و اصحاب رسانه‌ها آموزش‌هایی داده شود تا مصادیق منفی‌نمایی علیه مسلمانان و اسلام‌هراسی در رسانه‌های جریان اصلی را بشناسند و با آن مقابله کنند.

این کارگاه آموزشی از سوی شورای ملی مسلمانان کانادا و به میزبانی انجمن اسلامی ساسکتون برگزار شد.

«حنان البردوح»، از اعضای این انجمن، در سخنان خود به نمونه‌هایی اشاره کرد که دین شخصی که خلافی را مرتکب شده، در رسانه‌ها مورد تأکید قرار می‌گیرد و به این ترتیب جوی منفی علیه آن دین و پیروانش ایجاد می‌شود.

وی افزود: آنچه رسانه‌ها می‌گویند این است که این اتفاق افتاده است؛ اما توجه داشته باشید که مسلمانان این کارها را می‌کنند.

البردوح ادامه داد: توصیه من این است که اسم فرد خاطی را ببرید؛ اما به دین اشاره نکنید و اگر می‌خواهید به دین اشاره کنید، برای همه خاطیانی که در گزارش‌هایتان معرفی می‌کنید، این کار را انجام دهید.

در این کارگاه چند سخنران در مورد اسلام‌هراسی در رسانه‌ها صحبت کردند.

«پات نستباکن»، معلم زبان انگلیسی یک مدرسه دولتی در ساسکتون یکی از شرکت‌کنندگان در این کارگاه آموزشی بود.

وی گفت: در این برنامه شرکت کردم تا در مورد فرهنگ برخی از دانش‌آموزانم بیشتر بدانم. هرچه بیشتر بدانم و بفهمم، بهتر می‌توانم با دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان کار کنم.

مخالفت با تغيير قانون سازمان‌های مذهبی در روسیه

رهبران دینی روسیه مخالفت خود را با پیشنهاد تغییر قانون آزادی اخلاقیات و سازمان‌های مذهبی اعلام کردند.

یوسف دیسکین، رییس کمیسیون هماهنگی روابط بین‌ ملیتی و بین مذهبی اتاق اجتماعی فدراسیون روسیه در نشستی با موضوع «دولت سکولار و توسعه دین و اخلاق» این پیشنهاد را مطرح کرد.

این پیشنهاد انتقادات زیادی را از سوی نمایندگان سازمان‌های مذهبی به دنبال داشت و آنان معتقدند تغییر قانون سازمان‌های مذهبی روسیه ضرورت ندارد و در صورت لزوم می‌توان با متمم آن را اصلاح کرد.

ولادیمیر لگویدا، رییس بخش روابط متقابل کلیسا با جامعه و رسانه‌های گروهی روسیه نیز تأکید کرد: اگر درباره قانون آزادی اخلاقیات و سازمان‌های مذهبی انتقاد و نکته‌ای وجود دارد، می‌توان آن را با اصلاحیه برطرف کرد و نیازی به تغییر کامل ماده قانونی نیست.

همچنین آلبیر کرگانوف، مفتی مسکو و مناطق مرکزی روسیه در مصاحبه با ریانووستی اظهار کرد: قانون فعلی خوب است و تغییرات لازم در آن انجام شده است.

وی تأکید کرد: ما نباید موارد و تعریفات مربوط به سکولاریسم و مشابه آن را که در اروپا مصوب شده است، بپذیریم، زیرا جامعه اروپا طرز فکر، تاریخ و درکی متفاوت با روسیه دارد.

تعطیلی مدرسه مرتبط با داعش در اندونزی

مدرسه اسلامی «ابن مسعود»در منطقه «سوکاجایا» در جاوه غربی اندونزی پس از تماس‌های همسایگان و مشخص‌شدن ارتباط‌ آن با داعش توسط مسؤولان اندونزیایی بسته شد.

تحقیقات نشان داد که حداقل 8 نفر از کارکنان و 4 نفر از دانش‌آموزان مدرسه ابن مسعود در فاصله سال‌های 2013 تا 2016 تلاش کرده‌اند با سفر به سوریه به داعش بپیوندند.

هر چند این مدرسه هرگونه ارتباط با داعش و دیگر گروه‌های تکفیری را رد می‌کند، اما پلیس کارکنان را وادار کرد که با والدین حدود 250 دانش‌آموز تماس بگیرند و آن‌ها را از مدرسه ببرند.

آگوس پورووکو، رییس مدرسه هفته پیش گفت: در این مدرسه به دانش‌آموزان خواندن و حفظ قرآن آموزش داده می‌شود. بنابراین ابن مسعود فقط یک مرکز مراقبت از کودکان است؛ کودکانی که والدینشان در حال طلاق هستند یا به زندان رفته‌اند یا با مشکلات دیگری مواجه هستند.

اما ساکنان این منطقه مدت‌ها است که از مدرسه ابن مسعود شکایت دارند و اوج بدبینی‌ها نسبت به آن با آتش‌زدن پرچم اندونزی در روز استقلال این کشور در ماه گذشته شکل گرفت.

در مدت یک دهه فعالیت این مدرسه حداقل 18 نفر از دانش‌آموزان سابق، معلمان، والدین، بنیانگذاران و حامیان مالی این مدرسه به اتهام مشارکت در فعالیت‌های تروریستی در اندونزی دستگیر شده‌اند.

کشور اندونزی نیز مانند دیگر کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا گرفتار بحران افراط‌گرایان و تروریست‌ها است و کشورهای عربی با تفکرات افراطی در این کشور نفوذ دارند.

دولت قبلی و کنونی اندونزی تلاش دارند تا به افراط‌گرایی در این منطقه پایان دهند و از طرق مختلف در حال پیگیری این مسأله هستند.

پایان سیطره داعش بر مسجد تاریخی فیلیپین

مقامات نظامی فیلیپین روز گذشته از آزادسازی مسجد تاریخی جزیره «میندانائو» این کشور از سیطره گروه تروریستی «ماوتی» وابسته داعش خبر دادند.

مقامات نظامی فیلیپین اعلام کردند: پس از چهار ماه درگیری با گروه تروریستی «ماوتی» وابسته داعش در شهر «ماراوی» واقع در جنوب شرقی جزیره میندانائو این کشور، مسجد تاریخی این شهر از سیطره این گروهک تروریستی آزاد شد.

«کارلیتو گالویز»، فرمانده نظامی غرب شهر ماراوی در فیلیپین در بیانیه‌ای گفت: ارتش توانست شامگاه شنبه پس از درگیری با گروه «موتی» وابسته به داعش، مسجد باستانی «باتو» را از سیطره آنان آزاد کند.

وی افزود: پس از این درگیری‌ها همچنین، دو ساختمان متعلق به مؤسسه اسلامی «امة الله» و دانشگاه اسلامی فیلیپین از سلطه داعش آزاد شد.

مسجد تاریخی «باتو» یکی از مهم‌ترین مراکز دینی ویژه مسلمانان شهر ماراوی است که گروه تروریستی موسوم به «موتی» پس از آغاز جنگ در جزیره میندانائو در دوم خردادماه سال جاری آن را تسخیر کرده بود. پیش از این نیز نیروهای نظامی فیلیپین توانسته بودند مسجد جامع شهر ماراوی را از سیطره داعش خارج کنند.

بنابر اعلام سخنگوی ارتش فیلیپین، درگیری‌ نیروهای نظامی فیلیپین و گروه تروریستی «موتی» تاکنون منجر به کشته‌شدن 800 نیروی مسلح وابسته به تروریست‌ها و 149 نیروی نظامی فیلیپینی و همچنین، ده‌ها شهروند این کشور شده است.

گروه تروریستی «موتی» در سال 2012 میلادی به رهبری عبدالله موتی و برادرش عمر اعلام موجودیت کرد و به عملیات نظامی، ربودن و انفجار در فیلیپین اقدام کرده و در آوریل سال 2015 میلادی به صورت رسمی با گروه تروریستی داعش اعلام بیعت کرد.

مظنونان بمب‌گذاری در متروی لندن شناسایی شدند

یحیی فرخ، جوان 21 ساله مهاجر سوری به عنوان دومین مظنون بمب‌گذاری اخیر در متروی لندن روز گذشته دستگیر شد.

پیش از این یک جوان 18 ساله عراقی نیز به عنوان مظنون اول دستگیر شده بود.

فرخ نیز مانند جوان عراقی در خانه پنلوپه و رونالد جونز، زن و شوهر کهنسالی که از سال 2013 به پناهندگان کشورهای جنگ‌زده اسکان می‌دهند، اقامت داشتند.

فرخ چند ماه پیش به این خانه آمده بود.

کسانیکه فرخ را می‌شناخته‌اند با بیان اینکه وی جوانی پخته و خوب به نظر می‌رسید از دست داشتن وی در این انفجار ابراز تعجب می‌کنند.

پدر فرخ حدود 11 ماه پیش در سوریه درگذشته است.

روز جمعه (24 شهریور) انفجار یک بمب ساعتی در متروی لندن باعث آتش‌سوزی و زخمی‌شدن شماری از مسافران شد؛ اما این حادثه تلفات جانی در پی نداشت.

همکاری 150 عالم مسلمان با دولت فیلیپین

مقامات فیلیپین از همکاری 150 عالم مسلمان با دولت این کشور برای مبارزه با تندروی و افراط‌گرایی در استان «باسیلان» واقع در جنوب این کشور خبر دادند.

روزنامه «فیلیپین استار» به نقل از «رز فوریگای»، شهردار شهر «لامیتان» واقع در استان باسیلان فیلیپین نوشت: علمای مسلمان که برای مبارزه با افراطی‌گرایی با دولت همکاری کنند، حقوق ثابت و کمک‌های معیشتی دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد: این علمای مسلمان، با هدف حفظ وحدت ساکنان شهر لامیتان اعم از مسلمان و غیرمسلمان به دولت کمک می‌کنند.

گفتنی است، شهر لامیتان در استان باسیلان مرکز فعالیت‌های گروه تروریستی «ابوسیاف» از شاخه‌های مرتبط با تشکیلات تروریستی داعش است. این شهر در جزیره «میندانائو» واقع شده که این جزیره نیز مقر گروه تروریستی «ماوتی» از هم‌پیمانان داعش است.

ایجاد درگیری میان نیروهای دولتی و گروه تروریستی «ماوتی» از اردیبهشت‌ماه سال جاری سبب شد که «رودریگو دوترته»، رییس‌جمهور فیلیپین دوم خردادماه در این منطقه حکومت نظامی اعلام کند.

نزدیک به 10 میلیون و 700 هزار مسلمان در فیلیپین زندگی می‌کنند که بیشتر آنها در جزیره میندانائو ساکن بوده و براساس سرشماری سال 2012 میلادی حدود 11 درصد از کل جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

امدادرسانی مسلمانان آمریکا به قربانیان طوفان ایرما

سازمان امدارسانی اسلامی شمال آمریکا روز گذشته در مسجد «الانصار» در شهر «لیبرتی» ایالت فلوریدا غذا و وسایل موردنیاز برای امدادرسانی به طوفان‌زدگان ایرما جمع‌آوری کرد.

این سازمان هفته گذشته با وقوع طوفان ایرما در سواحل فلوریدا در پاکسازی تخریب‌های ناشی از طوفان کمک شایانی کرد.
 
اعضای سازمان مسلمانان آمریکا نیز با تشکیل تیم‌های نجات به قربانیان طوفان هاروی در شهر «هیوستون» تگزاس امدادرسانی کردند.

طوفان ایرما که شدت آن از درجه ۵ تا ۳ ( بالاترین حد قدرت طوفان های استوایی تا بادهای شدید با سرعت ۲۴۰ تا ۲۹۵ کیلومتر در ساعت) در نوسان بود، روز یکشنبه، 19 شهریور جزیره «کی وست» در جنوب فلوریدا را در نوردید.
 
ایرما همچنین بخشی از شهر «میامی» را به زیر آب فرو برد و در جزایر «مارتین» سقف بسیاری از منازل مسکونی را از جای کنده و ساختمان‌های زیادی را تخریب کرد.

رونق عروسک قرآنی در بازارهای عربی

عروسکی به نام «جنت» که قرآن آموزش می‌دهد این روزها در بازارهای کشورهای عربی رونق چشم‌گیری یافته است.

این عروسک را سمیره اماریر، بانوی تاجر و مسلمان فرانسوی طراحی کرده و نام دخترش «جنت» را بر آن نهاده است.

عروسک جنت قادر به خواندن چهار سوره از قرآن است و و چندی پیش وارد چرخه تولید کارخانه‌های چینی شد.

اکنون این عروسک برای فروش وارد بازارهای عربستان، کویت، بحرین و امارات شده و رونق چشم‌گیری یافته است.

عایشه صدیقی، وبلاگ‌نویس سعودی ساکن جده که جنت را برای دخترش خریداری کرده است، در این باره می‌گوید: زمانی که عروسک قرآنی را برای دختر پنج‌ ساله‌ام خریدم و جعبه عروسک را باز کردیم، او فورا به من گفت: «مادر این عروسک شبیه شماست و لباس و حجابی شبیه تو دارد».

عایشه صدیقی افزود: این عروسک متناسب با سنت‌ها و آداب اسلامی ما است و به کودکان کمک می‌کند که قرآن را بیاموزند.

تصاویر جنت در فضای مجازی به صورت گسترده منتشر شده است و کاربران کشورهای عربی از عروسک آموزش قرآن استقبال و تصاویر آن را در صفحات شخصی خود انتشار داده‌اند./۹۹۴/ب۹۰۲/ف

ارسال نظرات