۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۹
کد خبر: ۵۲۶۲۹۶

امیدواری سید عمار حکیم به توقف همه پرسی اقلیم کردستان

رییس ائتلاف ملی عراق خاطرنشان کرد که طی سه روز آینده امکان توقف همه پرسی اقلیم کردستان وجود دارد.
سید عمار حکیم

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید عمار حکیم رییس ائتلاف ملی عراق در دیدار با جمعی از اصحاب رسانه خاطرنشان کرد که ما درپی توقف همه پرسی استقلال اقلیم کردستان و بازگشت به پای میز مذاکره و گفت‎وگو هستیم.

وی افزود: باتوجه به تحرکات سیاسی امیدواریم طی سه روز آینده شاهد اتفاقات غیر منتظره‎ باشیم به طوری که سایه خطر را از همه دفع کند.

رییس ائتلاف ملی عراق هر گونه برخورد گزینشی با قانون اساسی عراق را غیر قابل قبول توصیف کرد و گفت: گفت‎وگوهای سیاسی باید به صورت جدی، عمیق و مطابق با قانون اساسی عراق باشد.

وی خواستار تشکیل جبهه ملی برای دفاع از وحدت عراق شد و اظهار داشت: دولت عراق باید قوی و مستحکم در برابر مشکلات موجود در عراق بایستد و آن‎ها را به گونه‎ای حل و فصل کند که حقوق مردم در آن حفظ شود.

حجت الاسلام حکیم تصریح کرد: ائتلاف ملی عراق همواره در برنامه‎های خود به گونه‎ای عمل کرده است که بتواند به اقشار مختلف مردم خدمت کند.

همچنین «فواد معصوم» رییس‌جمهور عراق، روز گذشته از طرح ابتکاری‌اش درباره بحران جاری به وجود آمده بر سر مسئله همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان خبر داد.

وی طی بیانیه‌ای اعلام کرد که سفرش به نیویورک برای حضور در نشستهای مجمع عمومی سازمان ملل را که قرار بود امروز (یکشنبه) انجام شود، لغو کرده و «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق را مامور این حضور در سازمان ملل کرده است تا وی بر روی طرح ابتکاری گفت‌وگو با اربیل برای رفع بحران ایجاد شده در عراق بر سر مسئله همه‌پرسی متمرکز شود.

رییس‌جمهور عراق اعلام کرد که کشورش امروز با یک بحران سیاسی مواجه است که با تشدید آن، روند سیاسی و مصلحت ملی و عالی کشور با خطرات و تهدیدات بزرگی مواجه خواهد شد.

در این بیانیه آمده است: این بحران مستلزم دعوت از تمامی طرف‌های مسؤول به ویژه در قوه‌های مقننه و مجریه در حکومت منطقه کردستان و دولت فدرالی عراق و تاکید بر لزوم مهار فوری مشکلات به وجود آمده است.

معصوم افزود: بر اساس این طرح ابتکاری، کلیه رهبران سیاسی برای برگزاری نشست‌های مستمر و جدی برای دستیابی به راهکارهای ملموس و فوری برای عبور از بحران جاری، دعوت خواهد شد. در این نشست‌ها برای دستیابی به اهداف مشترک و رفع مشکلات و خطاهای صورت گرفته، تلاش می‌شود.

وی اعلام کرد که اطمینان دارد عراقی‌ها می‌توانند از این بحران عبور کنند و با قدرت از این مشکل رهایی یابند.

عرصه سیاسی عراق در سایه پافشاری‌های مستمر «مسعود بارزانی» رییس منطقه کردستان بر برگزاری همه‌پرسی جدایی با بحرانی جدی مواجه شده است و موافقان و مخالفان این رفراندوم به تبادل اتهامات علیه یکدیگر ادامه می‌دهند و حتی به درگیری نظامی تهدید می‌کنند./994/ب۹۰۲/د

ارسال نظرات