۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۵۲۴۱۷۰
معاون پژوهش جامعة المصطفی العالمیة مشهد:

نگذاریم جهانشهر صرفا با مؤلفه های غربی معرفی شود

حجت الاسلام رقوی با اشاره به ضرورت تحقیق و پژوهش در زمینه مفهوم و اقتضائات جهانشهر، گفت: مؤلفه های غرب برای جهانشهرها به ویژه در زمینه فرهنگ فاصله زیادی با فرهنگ اسلامی دارد و نباید اجازه دهیم این مفهوم محدود به مؤلفه های تعریف شده از سوی غرب به جهان معرفی شود.
رقوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام جواد رقوی، معاون پژوهش جامعة المصطفی العالمیة مشهد امروز در پیش نشست همایش بین المللی «بازخوانی تمدن اسلامی و جهانشهر معنوی» در مدرسه آیت الله خوئی گفت: مفهوم جهانشهر معنوی به دلیل نوظهور بودن، تعریف مشخصی ندارد و در عین حال همین امر بر اهمیت و ضرورت همایش می افزاید.

وی با اشاره به اثرگذاری جهانشهرها در آینده جهان اسلام افزود: امروزه اصطلاح جهانشهر در مباحث میان رشته ای بسیار جا باز کرده و مورد توجه کانون های علمی و مراکز پژوهشی قرار دارد و در جهان امروز که با ابزار صنعت و تکنولوژی در حال پیشرفت است یک بازار رقابتی به وجود اورده که حتی سرنوشت جوامع آینده را رقم می زند.

با وجود قدمت شهرنشینی در مشرق زمین، دست غرب در مباحث مربوط به جهانشهر جلوتر است

حجت الاسلام رقوی تصریح کرد: با اینکه در مشرق زمین سابقه شهرنشینی و شهروندی بسیار بیشتر است و در کشورهای مسیحی پیش از رنسانس شهری وجود نداشته، اما مسائل شهرنشینی امروزه در غرب بیشتر مورد توجه است و خاستگاه بحث جهانشهر دنیای غرب محسوب می شود و مطالعات زیادی انجام داده و کتاب های بسیاری نگاشته در این زمینه نگاشته اند در حالی که منابع اسلامی در این زمینه بسیار معدود و پراکنده است.

مؤلفه جهانشهر از دیدگاه غرب

معاون پژوهش جامعة المصطفی العالمیة مشهد با بیان اینکه اکنون در مطالعات ژنوپلتیک، شهرها را به شهرهای جهانی و جهانشهر تقسیم کرده اند، اظهار کرد: در مجموع مطابق نظر غرب، جهانشهر به شهری اطلاق می شود که قلب تپنده اقتصاد جهانی و شرکت های بین المللی باشد چراکه امروز این شرکت ها حرف اول را در حوزه سیاست دارند.

وی، زیرساخت های ارتباطی اعم از فیزیکی و اطلاعاتی را از دیگر ملاک های جهانشهر از دیدگاه غرب برشمرد و گفت: به عبارت دیگر شهرجهانی شهری است که در یک بعد خاص وجهه جهانی پیدا کرده باشد و همه دنیا برای بهره وری از این وجهه به ان شهر سفر می کنند.

حجت الاسلام رقوی با اشاره به اینکه تاکنون 54 شهر جهانی معرفی  و از میان آن ها پنج شهر را به عنوان شهر انتخاب شده اند که رأس هرم شهرهای جهانی قرار دارند، افزود: کمرنگ ترین مؤلفه در جهانشهرها از دیدگاه غرب، مسأله فرهنگ است که همان کمش هم  با فرهنگ اسلامی بسیار فاصله دارد.

معاون پژوهش جامعة المصطفی العالمیة مشهد اادامه داد: ما با همایش هایی از این دست می خواهیم در مقابل مفهوم جهانشهر مفهومی را مطابق با ملاک ها و معیارهای اسلامی ارئه دهیم  تا این مفهوم  محدود به مؤلفه های تعریف شده از سوی غرب نباشد.

نسخه اصلی نیاز انسان به معنویت در دست اسلام است

وی خاطرنشان کرد: جهان اسلام شهرهایی دارد که می توانند نیازهای فکری روحی روانی بشر را به ویژه در عرصه معنوی در ابعاد جهانی پاسخگو باشند. همه جهانیان امروز باور دارند که معنویت لازمه زندگی و آسایش بشر است و در صورت نبود آن تکنولوژی هرگز این خلأ را نمی تواند جبران کند.

حجت الاسلام رقوی با تأکید براینکه معنویت های ساختگی پاسخگوی نیاز انسان به معنویت نیست، افزود: اسلام  و به ویژه مکتب تشیع منابعی غنی و اصیل در این زمینه در اختیار دارد که پاسخگوی نیازهای حقیقی بشر است و ما برای معرفی این میراث به جهان نیازمند پایگاه هستیم.

ظرفیت های مشهد در زمینه جهانشهر بازشناسی و معرفی شود

وی یادآور شد: ویژگی منحصر به فرد مشهد در میان شهرهای جهان اسلام این است که با مهاجرت امام رضا(ع) محل آمد و شد فرقه ها و اندیشه های مختلف و پایگاه تشیع و پیروان حضرت مهدی(عج) شد و امام رضا(ع) به عنوان عالم آل محمد(ص) مدل  گفت و گوی ادیان را در این شهر عملیاتی کردند.

این پژوهشگر حوزوی با اشاره به اینکه مشهد به لحاظ فرهنگی مدنی قابلیت معرفی به عنوان جهانشهر را دارد و جمعیتی که در مناسبت های خاص در مشهد گرد هم می آیند کم نظیر است، اضافه کرد: ظرفیت های مشهد در این زمینه باید بازشناسی و معرفی و آسیب ها نیز رفع شود تا بتوانیم با معیارهای علمی و مستدل مشهدالرضا را به عنوان جهانشهر معرفی کنیم.

وی ادامه داد: رسالت سنگین معرفی ظرفیت های مشهد به ویژه در مباحثی چون اقتضائات فقهی، حقوقی، سیاسی، جهانشهر معنوی و نسبت جهانشهر معنوی و مدینه فاضله بر عهده طلاب و دانشجویان علوم انسانی است./930/پ201/ب1

ارسال نظرات