۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۵۲۴۰۶۵
آیت الله مظاهری تشریح کرد؛

راه های رسیدن به اثرات حقیقی نماز

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که نمازی که برای رفع تکلیف خوانده شود اثرش بسیار ضعیف است، گفت: اثر حقیقی نماز در صورتی نمایان می شود که اول وقت، به جماعت، با حضور قلب و با انجام تعقیبات اقامه شود.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: معنا ندارد انسان در حین نماز توجهش به غیر خداوند باشد.

وی در ادامه تفسیر سوره بقره، آیه صد و پنجاه و دوم که می فرماید«فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ وَاشْکُرُوا لِی وَلا تَکْفُرُونِ» را تلاوت کرد و افزود: خداوند در این آیه خطاب به انسان ها می فرماید، به یاد من باشید تا به یادتان باشم و شکر نعمت هایی که به شما داده ام را به جای آورید که کفران نعمت گناه بسیار بزرگی است.

حضرت آیت الله مظاهری اذعان کرد: فراموش کردن خداوند که بزرگ ترین غفلت ها است از گناهانی محسوب می شود که اثرات منفی زیادی بر زندگی انسان دارد؛ قرآن می فرماید تلاش در راستای کسب دنیا برای بهرمندی و لذت هر چه بیشتر، زندگی حیوانی است.

رییس حوزه علمیه اصفهان ابراز کرد: یکی از چیزهایی که مانع غفلت از یاد خداوند می شود، اذکار است؛ ذکر خداوند مراتبی دارد که نخستین و مهم ترین اذکار نماز است؛ واژه ذکر به وفور در قرآن به کار برده شده است و در اکثر اوقات منظور از ذکر همان الصلاة است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیات قرآن و روایات معصومین(ع) تبیین کرد: انسان باید به طور جدی از نمازهایش مراقبت کند؛ مراقبت از نماز یعنی اهتمام جدی ورزیدن به خواندن نماز اول وقت، یعنی ادا کردن نماز به صورت جماعت و با حضور قلب؛ اگر نسبت به نماز تسامح و تساهل بورزیم در دنیا و آخرت چیزی به جز زجر و بدبختی نصیبمان نخواهد شد.

وی با اشاره به آیه صد و بیست و چهارم سوره طه که می فرماید«وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ» اظهار کرد: آیه صد و بیست و چهارم سوره طه از آیات کمرشکن قرآن است، این آیه بیان می دارد هر کس از نماز اعراض داشته باشد و اهمیت به نماز ندهد اولین مصیبتی که به آن گرفتار می شود این است که زندگی دنیا برای سخت و پُر از گرفتاری می شود و دومین مصیبتش این است که در روز قیامت کور محشور می شود و هنگامی که خطاب به خداوند عرضه می دارد چرا من را کور محشور کردی خداوند می فرماید، تو در دنیا کور بودی و آیات ما را ملاحظه نکردی و متذکر آیات ما نشدی و این سبب شد تا ما را فراموش کنی، ما نیز در برابر رفتارهایی که از تو سر زد تو را فراموش کرده ایم.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: وای به حال کسانی که خداوند را فراموش کنند چرا که نتیجه این فراموش کردن این است که خداوند نیز آن ها را فراموش می کند.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که شیعه باید نمازش را به بهترین نحو ادا کند، گفت: امامان معصوم(ع) در حین نماز با تلاطم درونی بسیار عجیبی روبرو می شدند، روای می گوید در هنگام نماز رنگ چهره پیامبر(ص) تغییر می کرد و ایشان در حین نماز خواندن به چیزی غیر از نماز توجه نداشتند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با تأکید بر این که باید در نماز حضور قلب داشته باشیم، اظهار کرد: حمد و سوره نماز مکالمه خداوند با نمازگزار است و بقیه اذکار نماز مکالمه نمازگزار با خداوند است؛ نماز یک مکالمه دو طرفه است و کسانی که به این مکالمه بی اهمیت باشند در دنیا و آخرت بیچاره می شوند.

وی با اشاره به آیات چهارم و پنجم سوره ماعون که می فرماید«فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ سَاهُونَ» تأکید کرد: وای به حال کسانی که می توانند نمازشان را اول وقت بخوانند ولی در خواندن نماز تأخیر می اندازند، وای به حال کسانی که می توانند نمازشان را مساجد بخوانند ولی از رفتن به مساجد اعراض می کنند، وای به حال کسانی که می توانند در نماز حضور قلب داشته باشند ولی در این امر تسامح و تساهل می ورزند؛ معنا ندارد انسان مشغول نماز خواندن شود ولی توجه به غیر خداوند داشته باشد.

حضرت آیت الله مظاهری افزود: نمازی که برای رفع تکلیف خوانده شود اثرش بسیار ضعیف است، اثر حقیقی نماز در صورتی نمایان می شود که اول وقت، به جماعت، با حضور قلب و با انجام تعقیبات اقامه شود؛ ما شیعیان این ننگ را داریم که در وقت اذان ظهر و اذان مغرب خیابان های شهرمان ترافیک می شود؛ اگر به جز آیه پنجم و ششم سوره ماعون آیه دیگری در قرآن راجع به نماز وجود نداشت کفایت می کرد تا افراد به نمازشان اهمیت بدهند.

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به آیه پنجاه و نهم سوره مریم که می فرماید«فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا» تبیین کرد: این آیه خطاب به پیامبر(ص) می فرماید زمانی بر امت تو فرا می رسد که مردم نماز را ضایع می کنند و این گروه قطعاً گمراه می شوند.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان گفت: سخنرانی بنده مربوط به افرادی بود که به نماز اهمیت نمی دادند و برای شما عزیزانی که در نماز جماعت صبح شرکت می کنید باید بگویم بر شما باد خواندن نماز شب؛ نماز شب را با توجه بخوانید و سعی کنید در هنگام رکوع و سجود اشک بریزید./867/پ201/ب1

ارسال نظرات