۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۵۲۳۲۰۶
چند خبر از فلسطین؛

تاکید حماس بر همکاری با هم‎پیمانان خود

عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی گفت: ما در امور داخلی کشورهای عربی مداخله نخواهیم کرد تا سمت و سوی قطب نمای جهادی مان منحرف نشود.
«محمود الزهار» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس

به گزارش خبرگزاری رسا، محمود الزهار عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی، دخالت حماس در امور دیگر کشورها را رد کرد و گفت: ما در امور داخلی کشورهای عربی مداخله نخواهیم کرد تا سمت و سوی قطب نمای جهادی مان منحرف نشود.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد وحدت و یکپارچگی به ویژه در میان گروه های فلسطینی افزود، آشتی و مصالحه جمعی، گامی ضروری و بزرگ برای رویارویی با طرح های رژیم اشغالگر به شمار می رود.

الزهار همچنین با انتقاد از مواضع محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین و شماری از رهبران کشورهای علیه غزه گفت: برخی رهبران عرب و محمود عباس روی خروج مردم غزه علیه جریان مقاومت شرط بندی می کنند.

این رهبر ارشد حماس افزود: محمود عباس در حال حاضر رئیس ملت فلسطین نیست.

وی با اشاره به کارشکنی رژیم صهیونیستی در باره آزادی اسرای فلسطینی خاطرنشان کرد که مذاکره در باره مشکل اسرا تا زمانی که رژیم اشغالگر قدس جدیت خود را در تعامل با این موضوع نشان ندهد، انجام نخواهد شد.

الزهار همچنین با بیان اینکه از سال 2005 رژیم اشغالگر می کوشد، وارد غزه شود اما هر بار شکست می خورد، هشدار داد که نظامیان اشغالگر صهیونیست اگر وارد غزه شوند از آن خارج نخواهند شد.

عضو دفتر سیاسی جنبش حماس گفت : اگر مردم قدس و کرانه باختری در اطراف مسجد الاقصی نمی ایستادند، مسجد الاقصی اکنون تقسیم شده بود.

الزهار همچنین با اشاره به بسته بودن گذرگاه رفح در مرز غزه با مصر گفت: اوضاع امنیتی در شبه جزیره سینا، گشایش این گذرگاه را با مانع روبه رو ساخته است.

وی از سوی دیگر بر بهبود روابط با سوریه تاکید کرد و گفت ما حامی بهبود روابط با سوریه و همه کشورهای عربی و اسلامی هستیم.

تمدید مدت بازداشت شیخ رائد صلاح برای دومین بار متوالی

دادگاه صلح رژیم صهیونیستی در حیفا امروز برای دومین بار متوالی مدت بازداشت شیخ رائد صلاح رئیس جنبش اسلامی در سرزمین های اشغالی 1948 را به بهانه جوسازی علیه این رژیم تمدید کرد. 

خالد زبارقه وکیل مدافع شیخ رائد صلاح در مصاحبه با مرکز اطلاع رسانی فلسطین گفت که دادگاه صلح رژیم صهیونیستی بنا به درخواست دادستان کل این رژیم مدت بازداشت شیخ رائد صلاح را تمدید کرد که این اقدام کاملا غیر قانونی است.

وی خاطرنشان ساخت که تمدید مدت بازداشت شیخ رائد صلاح با هدف وقت کشی و جلوگیری از فعالیت های اجتماعی و دینی و ملی او صورت می گیرد. 

ماموران پلیس اسرائیل شیخ رائد صلاح را در پانزدهم ماه اوت گذشته به بهانه های صرف سیاسی بازداشت کردند، این رهبر مبارز فلسطینی بارها به خاطر دفاع بی وقفه اش از مسجد مبارک الاقصی و رسوا سازی تعرضات رژیم صهیونیستی به این مسجد به اسارت درآمده است. 

بازداشت 13 فلسطینی از جمله نماینده پارلمانی حماس در کرانه باختری

نیروهای ارتش اسرائیل با یورش به نابلس، طولکرم، جنین، قدس و الخلیل 13 فلسطینی از جمله عبدالرحمن زیدان از نمایندگان فراکسیون "تغییر و اصلاح" وابسته به جنبش مقاومت اسلامی حماس در مجلس قانونگذاری فلسطین را اسیر کردند.

لازم به ذکر است که دشمن صهیونیستی به تازگی به بازداشت مجدد نمایندگان پارلمان فلسطین شدت بخشیده است. 

صدور 50 مورد حکم بازداشت موقت علیه اسرای فلسطینی طی دو هفته گذشته

دشمن صهیونیستی از سیاست بازداشت موقت به منظور سرکوب قشرهای مختلف ملت فلسطین استفاده می کند.

لازم به ذکر است که در حال حاضر نزدیک به 7000 فلسطینی در 22 زندان اسرائیلی به حبس کشیده شده اند که در میان آنان 350 کودک و 12 نماینده پارلمانی دیده می شود.

نماینده پارلمان فلسطین: آزادی اسرای "مبادله شالیت" شرط مذاکره جدید است

شیخ حسن یوسف نماینده پارلمان فلسطین در گفت‎وگوی ویژه با الرساله نت که متن کامل آن بعد منتشر خواهد شد، تصریح کرد که جنبش مقاومت اسلامی "حماس" بارها اعلام کرده است که نخستین گام در زمینه مبادله اسرای جدید، آزادی آن دسته از اسرای فلسطینی است که در جریان مبادله وفاداری به آزادگان از زندان های صهیونیستی خارج شده بودند، اما رژیم صهیونیستی در سال 2014 دوباره آنها را بازداشت و روانه زندان کرد و پس از آن می توان مراحل مبادله اسرا را تکمیل کرد.

شیخ یوسف در اولین گفت‎وگوی خود با رسانه ها پس از آزادی از زندان های صهیونیستی بعد از بازداشت اداری 22 ماهه تاکید کرد که مراجع رسمی رژیم صهیونیستی با وجود فشارهای گسترده افکار عمومی، در پرونده مبادله اسرا تاخیر و تعلل ایجاد می کنند، اما در نهایت تسلیم خواسته های خانواده های نظامیان اسیر صهیونیستی خواهند شد.

وی افزود اداره زندان های صهیونیستی هر از چند گاهی مذاکراتی را با رهبران جنبش اسیر فلسطین انجام می دهد، اما خبری از مذاکرات جدی درباره نظامیان اسیر صهیونیستی که در زمان اسارت گلعاد شالیت شاهد آن بودیم، نیست.

این نماینده آزاده پارلمان فلسطین خاطر نشان کرد که مراجع رسمی رژیم صهیونیستی اداره زندان ها را برای اعمال فشار بیشتر بر اسرا و به ویژه اسرای جنبش های حماس و مشخصا اسرای باریکه غزه تحت فشار قرار داده است، اما اسرای فلسطینی صف یکپارچه ای را برای دفاع از این برادران خود تشکیل داده اند و رژیم صهیونیستی با این فشارها سعی در تاثیرگذاری بر موضع جنبش حماس را دارد، ولی به نظر نمی رسد که این اقدامات بتواند جنبش حماس را مجبور به عقب نشینی از مواضع خود کند.

شیخ حسن یوسف تصریح کرد که اسرای فلسطینی بی صبرانه منتظر نهایی شدن مبادله اسرا هستند و تنها امید آنها مقاومت باریکه غزه است تا در سایه ضعف و ناتوانی مراجع رسمی و کاهش نقش آفرینی مردمی، قرارداد مبادله جدیدی را با طرف صهیونیستی به امضا برساند.

گفتنی است که پیتر ماوریر رییس کمیته بین المللی صلیب سرخ امروز سه شنبه با یحیی سنوار رییس دفتر سیاسی جنبش حماس در باریکه غزه دیدار و درباره مسائل متعدد از جمله نظامیان صهیونیست اسیر گردان های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس در باریکه غزه بحث و تبادل نظر کرد.

رییس کمیته صلیب سرخ: دیدارم با سنوار مثبت و سازنده بود

پیتر ماوریر رییس کمیته بین المللی صلیب سرخ در دیدار با شخصیت های اجتماعی و نمایندگان موسسات مردم نهاد و سازمان های حقوقی تاکید کرد که وضعیت همچنان به حال خود باقی است و حتی در برخی ابعاد بدتر از اوضاع سال 2014 هم شده است و گزارش کارکنان صلیب سرخ در غزه دشواری اوضاع را ثابت می کند.

وی افزود بر اساس قوانین بین المللی، وضعیت انسانی حاکم در غزه با خطر نظامی هماهنگی ندارد و تعاملات تجاری و اقتصادی با کرانه باختری هم به کمترین حد خود رسیده است.

ماوریر تصریح کرد که بر ااس آنچه که من از شاهدان عینی شنیده ام، ساکنان غزه بر پایداری و مقابله با چالش های موجود تاکید دارند، اما سوال این است که این وضعیت تا کی ادامه خواهد یافت؟

وی افزود: بیشترین چیزی که باعث تعجب من در غزه می شود، فاصله زیاد میان تمایل و علاقه مندی به تحصیل و یادگیری و فقر موجود در جامعه است و این وضعیت در هیچ جای دیگری از جهان وجود ندارد.

رییس کمیته بین المللی صلیب سرخ با اشاره به یاس و ناامیدی ناشی از اختلافات طرف های فلسطینی که زمینه ساز بحران هایی مانند بحران برق غزه شده است و تمامی ابعاد زندگی ساکنان این منطقه را تحت الشعاع قرار داده است، تاکید کرد که به تلاش های خود برای معطوف کردن توجه سیاستمداران و مراجع تصمیم گیری جهان به اهمیت و خطر وضعیت حاکم بر غزه به منظور پیدا کردن راه حلی سیاسی برای این مساله و کاهش درد و رنج شهروندان فلسطینی ادامه خواهد داد و این مساله به کرامت و حقوق بشر ارتباط دارد.

گفتنی است که پیتر ماوریر رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ روز گذشته از طریق گذرگاه بیت حانون "ایرز" در شمال باریکه غزه وارد این منطقه شده و با یحیی سنوار رییس دفتر سیاسی حماس در غزه دیدار و گفت‎وگو کرده بود. وی همچنین قرار است با مسئولان اسرائیلی و مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار و گفت‎وگو کند./۹۹۴/ب۹۰۳/ف

ارسال نظرات