۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۵۲۱۱۹۶
رئیس کتابخانه مجلس:

هفتمین همایش «تاریخ مجلس» برگزار می‌شود

حجت الاسلام عماد از برگزاری هفتمین همایش «تاریخ مجلس» در آذر ماه امسال همزمان با هفته مجلس خبر داد.
حجت الاسلام والمسلمین عماد

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید علی عماد، رئیس کتابخانه، مرکز اسناد و موزه مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس در نشستی خبری با بیان اینکه کتابخانه ذاتا نهاد تاسیس شده‌ای برای جمع‌آوری، نگهداری و اشاعه اطلاعات دانش است، گفت:‌ بخش قابل توجهی از اشاعه اطلاعات بر عهده رسانه‌هاست.

وی اضافه کرد: چرخه دانش دارای سه گام تولید به هنگام، نشر به هنگام و متناسب با دانش و در نهایت به کار بستن آن است که کتابخانه‌ها نقش اساسی به عنوان گنجینه دانش بشری و ملی برای یک ملت و کشور دارند و زمینه‌ساز ارتباط میان مصرف‌کننده و تولیدکننده دانش محسوب می‌شود.

حجت الاسلام عماد، گردآوری و جمع‌آوری اسناد و منابع علمی و نشر و اشاعه اطلاعات علمی به عنوان یک تکلیف را دو وظیفه حداقلی کتابخانه‌ها مطرح کرد و افزود: در این بین برخی از کتابخانه‌ها دارای ویژگی تحقیقاتی هستند یعنی علاوه بر گردآوری و اشاعه اطلاعات به کار تحلیل، پردازش، تحقیق و تولید دانش می‌پردازند.

رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کتابخانه مجلس از سه بخش کتابخانه، موزه و مرکز اسناد تشکیل شده است، گفت: بر اساس قانون مصوب مجلس، کتابخانه مرکز تحقیقاتی است که باید منابع و اسناد لازم را گردآوری کرده و با اشاعه اطلاعات آن را در دسترس قرار دهد لذا کتابخانه نهادی تحقیقاتی است و برای تولید دانش محسوب می‌شود.

به گفته وی، ماموریت کتابخانه ارائه خدمات به قوه مقننه و بخش‌های مختلف ذیربط در قانونگذاری است یعنی کتابخانه مجلس باید به نمایندگان، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و همه نهادهایی که در کار قانونگذاری مسئولیت دارند و یا مصوبات آن در حکم قانون محسوب می‌شود خدمات بدهد که از جمله آن شورای نگهبان و معاونت‌های پارلمانی دستگاه‌های علمی و اجرایی کشور است.

حجت الاسلام عماد ارائه این خدمات را در سه ساحت کلان قانونگذاری، ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی با رویکرد تاریخ و تمدن ایرانی ـ اسلامی عنوان و خاطرنشان کرد: کتابخانه در دوره‌های مختلف با بهره‌گیری از منابع خوب و سرمایه‌های انسانی ارزشمند به فعالیت پرداخته است که از جمله افراد ارزشمند استاد عبدالحسین حائری است که قرار است امروز مراسم یادبودی برای ایشان در محل کتابخانه مجلس شورای اسلامی برگزار شود. ایشان ۴۳۸ اثر علمی را در قالب فهرست‌های موضوعی تحقیقی تا تحقیق متون منتشر کرده است.

رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کتابخانه مجلس از ابتدای سال ۱۳۹۶ به دنبال بازنگری و مطالعه جامع در محورهای مختلف است تا با این بازنگری به تحولات جدید برسد، اقدامی که مبتنی بر سیاست‌های کلان فرابخشی و سیاست‌های بخشی و برنامه‌های کوتاه میان و بلندمدت انجام می‌شود. در همین راستا پیش‌نویسی در حال تهیه است که بعد از تصویب آن در جلسه فصلی هیات امنا این موضوع به مرحله اجرا در می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه تحولات جزئی باعث بهبود وضعیت ساختار کتابخانه می‌شود، گفت: کتابخانه برقراری تعاملات جدی در عرصه داخلی و بین‌المللی را تکلیف خود می‌داند البته در عرصه داخلی همکاری‌های جدی با نهادهای علمی کشور انجام شده که معتقدیم باید توسعه یابد. پیش‌نویس سیاست‌های توسعه همکاری‌ها تدوین شده و بر اساس ماموریت‌ها اجرا می‌شود. در عرصه بین‌المللی نیز کتابخانه مجلس جزء کتابخانه‌های مرجع مطرح می‌شود که امیدواریم بتوانیم در عرصه بین‌المللی از منافع ملی و کیان و هویت ایرانی و اسلامی دفاع کنیم.

حجت الاسلام  عماد با اشاره به تعاملات خارجی نهاد متبوع خود، ادامه داد: در این سفر ارتباطات خوبی با بخش‌های آکادمی و علمی لهستان و رومانی برگزار شد و تفاهمنامه‌هایی نیز منعقد گردید.

رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی به ارائه آماری درباره میزان اسناد و نسخ چاپی در کتابخانه مجلس پرداخت و گفت: ماموریت ما در عرصه‌های مربوط به پارلمان، مطالعات پارلمانی، قانونگذاری، اسلام‌شناسی و ایران‌شناسی است؛ از همین رو نزدیک به ۶۵۰ هزار جلد نسخه چاپی و حجم بسیاری از نشریات علمی و تخصصی در کتابخانه مجلس موجود است؛ به همین دلیل کتابخانه مجلس گران‌بهاترین مجموعه نشریات و مجلات ایران از ابتدای راه‌اندازی مجلات و نشریات را دارد.

وی بیان داشت: کتابخانه مجلس نزدیک به ۲۸ هزار جلد و مجموعه خطی تحت عناوین مختلف دارد که قریب به ۶۰ هزار عنوان کتاب و رساله خطی موجود است.

حجت الاسلام عماد گفت که تعداد نسخ خطی کتابخانه مجلس گاهی بیشتر از نسخ خطی دو یا سه کشور اروپایی است که در کنار آن بعضا این اسناد منحصر به فرد بوده و میانگین ارزش آثار آن بسیار بالا محسوب می‌شود. البته قریب به ۹۵ درصد این آثار به صورت دیجیتالی تهیه شده و در اختیار محققان و پژوهشگران با کمترین هزینه و کمترین مانع قرار می‌گیرد.

وی کتابخانه مجلس را منحصر به فرد دانست و درباره عضویت در این کتابخانه، گفت: مردم با کارت ملی می‌توانند از کتب این کتابخانه استفاده کنند البته قرار است کارت‌های تخصصی ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی، محققان حوزه و دانشگاه و صاحب‌نظران علمی و دانشگاهی تهیه شود که این نافی حضور شهروندان نیست.

رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۱۵ میلیون فریم سند تاریخی و علمی در کتابخانه مجلس وجود دارد، افزود: بخش قابل توجهی یعنی نزدیک به چهار میلیون برگ سند دیجیتالی در این باره وجود دارد.

حجت الاسلام عماد تاکید کرد: حجم زیادی از گزارش‌های دولتی که برای تحلیل تاریخ و تمدن ایران ارزشمند است نیز در کتابخانه موجود است. نیمه دوم امسال با صد و یازدهمین سال تاسیس کتابخانه مجلس مصادف شده است که امیدواریم بتوانیم این اسناد تاریخی را هر چه سریعتر، مطمئن‌تر و علمی‌تر در اختیار جامعه علمی قرار دهیم.  

وی درباره موزه مجلس شورای اسلامی نیز بیان داشت: از ابتدای مجلس اسناد و هدایا و تصاویر و نقاشی‌ها و فرش‌هایی در موزه مجلس نگهداری شده است. سعی می‌کنیم پیوند خود با سازمان‌های جهانی مرتبط با موزه‌ها را نگه داریم.

رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر هشت عنوان اثر جدید در حوزه اسلامی منتشر شده است، گفت: شاخص‌ترین آنها مجموعه الکرام البرره است. در سال جدید نیز به دنبال انتشار ۳۰ اثر جلدی و اتمام پروژه‌های پژوهشی هستیم که در این راستا اولویت‌بندی مشخصی انجام شده است تا همکاری‌های ما با پژوهشگران علمی ساماندهی بهتری یابد.

حجت الاسلام عماد در پایان گفت: هفتمین همایش «تاریخ مجلس» در آذر ماه امسال همزمان با هفته مجلس برگزار می‌شود که در حاشیه این همایش، همایش‌های استانی نیز برگزار شده قرار است در همایش‌های استانی هر کدام از استان‌ها بر اساس شکل‌گیری تاریخ مجلس و مشروطیت و قانونگذاری مقامات خود را ارائه کرده و با همکاری مجامع استانی کتابخانه مجلس و دانشگاه‌های جامع استان این همایش را در استان‌های خود برگزار کنند./۸۵۶/ ۲۰۱/ص

ارسال نظرات