۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۵۲۱۱۳۸

نقش وهابیت در تامین منافع آمریکا و عربستان در آسیای مرکزی

آسیای مرکزی به خصوص قرقیزستان همواره برای عربستان جهت نفوذ و تبلیغ ایده‌های افراطی (وهابیت) از اهمیت بالایی برخوردار بوده که این مهم را دولت «ریاض» از طریق برخی مقامات قرقیزی تا حدودی جامع عمل پوشانده است.
وهابیت

به گزارش خبرگزاری رسا، دو سال پیش سیاستمداران و کارشناسان سیاسی قرقیزستان هشدار دادند که اسلام غیر سنتی مغز و روح جوانان این کشور را تخریب می‌کند با گذشت زمان و در حال حاضر نشانه های این سخنان کارشناس در این جمهوری در حال ظهور است.

با یک جستجوی مختصر این موضوع مشخص شده است که در قرقیزستان این افکار تخریب کننده و ایده پوشالی از وهابیت نشأت می‌گیرد.

مقامات کشورهای عربی به خصوص عربستان سعودی با نزدیکی به برخی از مقامات قرقیزی سعی در نفوذ در این کشور هستند.

«جوسون بیک شریپوف» برادر بزرگ «سورنبای جین بیک اف» کاندیدای ریاست جمهوری قرقیزستان یکی از این افرادی است که با ارتباط با عربستان سعودی اهداف این کشور را در قرقیزستان پیاده می‌کند.

کشورهای عربی خلیج فارس به طور فزاینده‌ای در زندگی اقتصادی و اجتماعی مردم قرقیزستان سرمایه گذاری کرده اند.

در سال‌های اخیر عربستان جایی که وهابیت در آنجا رسمیت دارد علاقه وافری به قرقیزستان نشان می‌دهد و تلاش می‌کند به هر طریق ممکن در این کشور سرمایه گذاری نماید.

تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که عربستان با موفقیت به این کشور کوهستانی اشراف پیدا کرده است.

اطلاعاتی در دست است که در ماه آوریل سال جاری عربستان تلاش کرده که کالاهای قرقیزستانی را وارد بازار خود کند.

در اواخر ژوئن 2 خبر پی در پی در رابطه با نفوذ عربستان در قرقیزستان برای ساخت 2 مدرسه جدید و بیمارستان کودکان با 400 تخت منتشر شد که همه هزینه‌های این 2 پروژه را عربستان پرداخت می‌کند.

مشخص است که عربستان قصد ساختن یک مرکز بزرگ تدارکاتی در قرقیزستان را دارد.

در همگرایی بین «ریاض» و «بیشکک» این واقعیت وجود دارد که در مأموریت‌های دیپلماتیک به کشورهای خلیج فارس جوسون بیک شریپوف دخالت دارد و لابی مهم و بزرگی برای عربستان است.

اطلاعات دیگری نیز از طریق مراکز فرهنگی به دست آمده مبنی بر اینکه دوره آموزشی زبان عربی و اصول اولیه دین، با توزیع ادبیات مربوطه و با ویژگی‌های قانونی صورت می‌گیرد که زمینه را برای گسترش ایده وهابیت کاملا فراهم می‌نماید.

همزمان عربستان تمایل دارد که ایدئولوژی جهت دار خود را به قرقیزستان صادر نماید.

عدم تحمل مذاهب دیگر، آزار و اذیت طرفداران مذاهب دیگر، حمایت کورکورانه رهبران مذهبی از این ایده و تبلیغ آن و استفاده از مقامات و رهبران وهابی برای مسموم کردن افکار مردم از ویژگی‌های ایدئولوژی عربستان است.

مکانیسم و اجرای نهان گسترش این ایده از طریق مبلغین، کانال‌های و سایت‌های مختلف که مخاطبین زیادی هم دارند صورت می‌گیرد.

یکی از این مبلغین که در بین مردم قرقیزستان از توجه زیادی هم برخوردار است «چوبک جلیلوف» مفتی سابق قرقیزستان می‌باشد و در بین مردم قرقیزستان کاملا شناخته شده است.

وی نفوذ قابل توجهی در میان مردم قرقیز دارد و تحصیلات خود را در عربستان فرا گرفته و یکی از حامیان سرسخت سلفی گرایی می‌باشد.

واعظ دیگری که باز هم مورد توجه مردم قرقیزستان است «مقصد توکتاموشوف» رییس اداره امور مسلمانان قرقیزستان است که در حال حاضر 44 ساله می‌باشد و در سال 1995 دانشکده کشاورزی شهر «اوش» را با تخصص مهندسی جانوری تمام کرده و از سال 1996 تا سال 2005 در مدرسه عربی «ریوند» در پاکستان تحصیل کرده و تخصص خود را در قوانین اسلامی گرفته است.

حالا جای تعجب نیست که جنبش مذهبی «تبلیغ جماعت» که در کشورهای متمدن ممنوع می‌باشد، در قرقیزستان یک جنبش رسمی باشد.

این گروه زیر سایه مفتی فعالیت می‌کنند به همین دلیل حضور مردان با لباس پاکستانی و زنان برقع بسته در خیابان‌های قرقیزستان عجیب نیست.

به هر حال مقصد حاجی از بستگان رییس جمهور آینده سورنبای جین بیک اف است.

حال این سؤال مطرح می‌شود که قرقیزستان فقیر چرا باید برای عربستان ثروتمند مهم باشد؟ و چرا باید پادشاهان سعودی برای قرقیزها هزینه‌های کلانی را تقبل کنند که نه نفت و گاز دارند و نه راهی به دریا؟

از طریق قرقیزستان سعودی‌ها می‌توانند رویارویی ایدئولوژیکی و سیاسی را با حریف اصلی خود یعنی ایران داشته باشند.

2 سال قبل چوبک حاجی اصرار بر ضرورت اخراج شععیان از قرقیزستان داشت و تاکنون هیچ سرویس امنیتی در برابر اظهارات وی واکنشی نشان نداده است.

ولی حالا میوه این دانه به ثمر نشسته و در اواخر ژوئن در منطقه استان «نارین» قرقیزستان، درگیری رخ داد که با حضور مردم محلی و دانشجویان خارجی دانشگاه آسیای مرکزی صورت گرفت.

از طریق قرقیزستان سعودی‌ها می‌توانند بر کشورهای آسیای مرکزی تأثیر بگذارند و بالاخره از طریق خاک این کشور برنامه‌های تبلیغاتی انجام شود که می‌تواند منجر به جدایی این جمهوری از روس‌ها و دیگر کشورهای همسود شود.

با توجه به این واقعیت که نزدیکترین متحد به قرقیزستان، آمریکا می‌باشد، جای شبهه باقی نمی‌گذارد که «واشنگتن» هم برای دستیابی به منافع خود از طریق سعودی‌های  وهابی می‌تواند طرفداران روسیه را که در رأس کشور هستند را تغییر دهند.

به نظر می‌رسد که مقامات عالی رتبه دولت فعلی بیشتر به فکر حفظ موقعیت خود هستند.

در سفر رسمی اخیر رییس جمهور قرقیزستان به روسیه، در مصاحبه با خبرنگاران و رسانه‌ها توضیح داد که چرا نخست وزیر خود جین بیک اف را به عنوان کاندیدا معرفی کرده است.

به بیان «الماس بیگ آتامبایف» تنها نقطه قوت جن بیکوف این است که خودش را نمی‌فروشد و معتقد است که سهم وی در وحدت کشور چشمگیر و قابل توجه می‌باشد./۸۴۷/ب۱۰۱/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات