۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۵۱۸۷۲۸
روزنامه قطری:

عربستان بعد از شکست در یمن به سمت مقتدا صدر رفت

یک روزنامه قطری نوشت: بحران خلیج فارس و شکست عربستان در یمن، ریاض را به سوی کمک گرفتن از مقتدا صدر، سوق داده است.
دیدار مقتدا صدر با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی

به گزارش خبرگزاری رسا، یک روزنامه انگلیسی زبان قطری نوشت: سیاست‌ خارجی ریاکارانه عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای همه جهان رو شده است.

روزنامه پنینسولا ادامه داد: وقتی که عربستان و امارات از قطر خواستند روابط خود را با ایران قطع کند ولی از سوی دیگر با دعوت مقتدی صدر از عراق سعی داشتند روابط خود را با تهران بهبود بخشند، ریاکاری ریاض و ابوظبی آشکار شد.

به نوشته پنینسولا، صدر در اقدامی نادر  بعد از دعوت رسمی عربستان به ریاض سفر کرد. این روزنامه قطری افزود، عربستان به دنبال کمک صدر برای میانجیگری با حوثی‌ها است. 

صدر طی این سفر در گفت‌وگو با الشرق الاوسط گفته بود که نظرات وی با محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی هماهنگ بود و درباره مسایل بسیار مهمی در منطقه شامل جنگ یمن، سوریه و شرایط بحرین، مسأله قدس و همچنین درباره روابط عربستان و ایران صحبت کردند. 

دفتر صدر هم در بیانیه‌ای اعلام کرده بود ریاض برای کمک به ساخت عراق مبلغ 10 میلیون دلار کمک کرده است. از سوی دیگر، عربستان سعودی برای مراسم حج امسال ویزای ویژه برای اعضای دفتر مقتدی صدر صادر می‌کند. 

از سوی دیگر، سعودی‌ها درصدد بازگشایی کنسولگری در شهر شیعه‌نشین نجف هم هستند و صدر اظهار امیدواری کرد تمام مناقشات منطقه حل شده و افزود: از بشار اسد ریس جمهور سوریه تقاضا کرده از سمت خود کناره‌گیری کند. 

پنینسولا ادامه داد: بعد از اتمام سفر عربستان، امارات هواپیمای ویژه فرستاد تا صدر را به امارات و از آنجا به عراق بازگرداند.

این روزنامه قطری علت تلاش عربستان سعودی برای دیدار با روحانی شیعه عراقی را ناکامی ریاض در مسأله یمن و تلاش برای خروج از این شکست عنوان کرد./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات