۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲
کد خبر: ۵۱۶۶۴۹

سایت معارض سوری بر تغییر موضع عربستان در مورد سوریه تأکید کرد

شبکه خبری معارض الجسر که روز گذشته خبر داده بود که در دیدار وزیر خارجه عربستان با معارضان بر ابقای رییس جمهور سوریه در قدرت تأکید شده است، بیانیه ریاض را در تأیید این خبر دانست.
عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان

به گزارش خبرگزاری رسا، وبگاه شبکه ماهواره‌ای «الجسر» وابسته به معارضان سوریه روز گذشته گزارش کرد که عادل الجبیر در دیداری که روز سوم اوت با نمایندگان هیأت عالی مذاکره‌کنندگان معارضان انجام داده به آنها گفته که بشار اسد در قدرت باقی است و اکنون امکان کنار زدن او نیست و باید طبق این واقعیت وارد مذاکرات آتی شد. 

عادل الجبیر گفته بود که «ورود به مذاکرات بر اساس دیدگاهی جدید که منطبق بر واقعیت‌های میدانی و وضعیت بین‌المللی جدید باشد، ضرورت دارد». او همچنین هشدار داده که اگر معارضان خود را با این دیدگاه منطبق نکنند، «قدرت‌های بزرگ شاید به دنبال راهکاری خارج از معارضه بگردند». 

شب گذشته وزارت خارجه عربستان سعودی در واکنش به این خبر اعلام کرد اخباری که درباره تغییر موضع ریاض در قبال بحران سوریه و رییس جمهور آن منتشر شده، صحت ندارد.

این وبگاه امروز دوشنبه گزارش داد که واقعیت این است که بیانیه وزارت خارجه عربستان در تأیید صحت خبر الجسر است و علت‌های زیر را برای صحت مدعای خود عنوان کرد:

1. بیانیه وزارت خارجه عربستان درباره نگاه این کشور به راه حل بحران سوریه بر اساس بیانیه ژنو 1 و قطعنامه 2254 شورای امنیت است. و این یعنی راه حل  مبتنی بر ابهام عمدی. روشن است که واشنگتن و مسکو با وجود تأیید محتوای این بیانیه، در تفسیر آن اختلاف نظر دارند؛ زیرا این بیانیه‌ها صراحتا اشاره‌ای به سرنوشت بشار اسد ندارد. از این روی آمریکا میگوید که پیش از آغاز مرحله انتقالی باید اسد برود، ولی روسیه میگوید که وی مشمول این مرحله میشود و حق دارد در انتخابات بعد از مرحله انتقالی شرکت کند. روسیه اما بر بندی تأکید دارد که میگوید ملت سوریه فقط به تنهایی میتوانند سرنوشت خود را انتخاب کند.

2- با مراجعه به اظهارات الجبیر متوجه میشویم که به صورت کلی بر این مسأله تأکید دارد که اسد به محض تشکیل حکومت انتقالی باید از قدرت کناره گیری کند و نمیتواند در قدرت بماند. این مسأله در بیانیه اخیر عربستان نیامده است. بدین معنا که وی نمیتواند در انتخابات پس از مرحله انتقالی شرکت کند که در صورت وقوع، شاید چند سال طول بکشد و صراحتا بر عدم امکان حضور وی در مرحله انتقالی تأکید ندارد.

3. در بیانیه هیأت عالی مذاکره کنندگان معارض اصلا درباره مسأله سرنوشت اسد بحث نشده است، بلکه سخن از نشست فراگیر معارضان سوریه در ریاض است. لذا در این بیانیه یک مسأله فرعی مطرح شده و نوعی گردش به دور خود است. به جای اینکه بحث درباره سرنوشت اسد باشد، برخی از اعضای هیأت درباره دیدار دوستانه با جبیر سخن گفتند؛ گویا اخباری که درز کرده درباره چیزی است که در تضاد با مسأله دیدار دوستانه است./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات