۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۵۱۶۴۳۲

گزارش رسانه‌های عراقی از جنایات رژیم سعودی در عوامیه

شهر العوامیه از توابع استان القطیف در شرق عربستان سعودی با توجه به موقعیت راهبردی که در ضلع جنوب غربی خلیج فارس دارد، بعد از سه ماه حملات سنگین نظامی نیروهای مسلح سعودی علیه این منطقه، بالاخره در روزهای اخیر توجه رسانه های عراق را معطوف خود کرد.
واکنش رسانه های عراقی به جنایات رژیم سعودی در عوامیه

به گزارش خبرگزاری رسا، چند خبرگزاری عراقی از بامداد یکشنبه همزمان با گزارش های ایندیپندنت و دیگر رسانه های غربی، گزارش های تکاندهنده از جنایاتی که نیروهای مسلح سعودی علیه شیعیان العوامیه مرتکب می شوند، منتشر کردند.

براساس این گزارش ها، شهر 30 هزار نفری العوامیه قریب سه ماه است در محاصره شدید نظامی نیروهای مسلح سعودی قرار دارد و این نیروها از انواع سلاح های سبک و متوسط و سنگین بر ضد مردم العوامیه بهره می برند.

گزارش خبرگزاری «المسله» عراق حاکیست که العوامیه همان شهری است که زادگاه شیخ شهید نمر باقر النمر است که عربستان سعودی او را در اوایل ژانویه 2016 به خاطر اختلاف نظر سیاسی با رژیم آل سعود، به ضرب شمشیر اعدام کرد.

این خبرگزاری افزوده است که شهر العوامیه ظرف سه ماه گذشته صحنه درگیری شدید نیروهای مسلح سعودی با تظاهرکنندگان العوامیه است که در جریان این درگیری ها دهها تن از اهالی العوامیه به قتل رسیده اند و منازل زیادی از اهالی تخریب شده است.

از طرفی خبرگزاری اسکای پرس نوشته است که تنش ها از هنگامی شروع شد که دولت عربستان سعودی به طور غیرمنتظره در دهم ماه می گذشته طرحی برای انهدام و بازسازی مجدد محلات قدیمی شهر العوامیه اعلام کرد و بدون اطلاع قبلی با بلدوزرها اقدام به تخریب خانه های مردم کرد.

این خبرگزاری افزوده است که از زمان سفر دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به ریاض در 21 و 22 ماه می گذشته، تنش ها بین مردم العوامیه و نیروهای مسلح سعودی بالا گرفته و همچنان این تنش ها ادامه دارد.

برخی از نمایندگان اهل سنت در پارلمان عراق مانند مشعان الجبوری نیز نتوانسته اند نسبت به جرائمی که در العوامیه اتفاق می افتد، سکوت کنند.

الجبوری با انتشار نوار ویدئویی از محلات و منازل و زیر ساخت های ویران شده در العوامیه به دست نیروهای سعودی، نوشته است: اینجا حلب یا موصل و یا یمن نیست، بلکه العوامیه در عربستان سعودی است.

برخی سایت های خبری نیز امروز تصاویری از حجم ویرانی هایی که در العوامیه ایجاد شده منتشر کرده اند که به گفته این سایت ها، حجم تخریب ها دستکمی از جنگ موصل یا حلب ندارد.

همزمان ده ها نوار ویدئویی و چند هشتک در سطح شبکه های اجتماعی ایجاد شده و کاربران عراقی نیز در این هشتک ها که برخی با عنوان #العوامیة_ تباد (العوامیه نسل کشی می شود)، #العوامیة_ تستغیث (العوامیه یاری می طلبد)، #العوامیة و #حصار_ العوامیة ایجاد شده، با اهالی العوامیه اعلام همبستگی کرده اند.

در برخی از نوارهای ویدئویی منتشر شده، نیروهای مسلح سعودی دیده می شوند که با سلاح آر پی جی و انواع سلاح های گرم به سمت منازل مسکونی تیراندازی می کنند و زبانه های دود و غبار ناشی از آن به هوا بلند می شود.

همسو با هشتک های ضد رژیم سعودی، دولت ریاض نیز هشتک هایی در حمایت از عملیات مسلحانه خود در منطقه العوامیه در سطح شبکه های اجتماعی ایجاد کرده و با برچسب تروریسم به مردم این منطقه، حملات نظامی خود را علیه غیرنظامیان شیعه در العوامیه توجیه کرده است.

رسانه های عراق امروز یکشنبه از سکوت شدید رسانه های جهان و منطقه در قبال جنایت هایی که رژیم عربستان سعودی درحق مردم مظلوم العوامیه مرتکب می شود، ابراز تعجب کرده اند.

این درحالیست که برخی کارشناسان، ادعای بازسازی محلات قدیم شهر العوامیه از سوی دولت سعودی را بهانه ای برای تخلیه شیعیان از این منطقه راهبردی در ضلع جنوب غربی خلیج فارس می دانند.

یادآور می شود که بخش شرقی عربستان سعودی شامل 12 استان است که شهر العوامیه بخشی از استان القطیف است که به همراه استان الدمام در ضلع جنوب غربی خلیج فارس واقع شده اند و مشرف بر تنها جاده ارتباطی بین کشور بحرین با عربستان سعودی هستند.

رژیم عربستان سعودی با توجه به تمرکز 90 درصد ذخایر نفتی این کشور در مناطق شرقی عربستان سعودی که بیشتر ساکنان آن را شیعیان تشکیل می دهند، از تمرکز شیعیان در این مناطق نگران است و به هر بهانه ای درصدد آواره کردن اهالی این مناطق به سمت مناطق داخلی عربستان سعودی است.

این درحالیست که تاکنون اهالی شرق عربستان سعودی هیچ گونه درخواستی برای جدایی از کشور عربستان سعودی نداشته اند، بلکه همواره به همجواری خود با مکه مکرمه و مدینه منوره افتخار کرده اند./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات