۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴
کد خبر: ۵۱۶۰۴۸
رای الیوم:

صورت حساب هزینه‌های جنگ عربستان همچنان طولانی تر می‌شود

روزنامه رای الیوم ضمن تاکید بر شکست زد و بندهای محرمانه و تلاش های فرستاده ویژه سازمان ملل برای حل بحران یمن بدون مشارکت انصار الله گفت: پرتاب موشک‌های بالستیک و یورش الحوثی‌ها به مناطق جنوب عربستان ادامه خواهد یافت.
یمن

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه مستقل «رای الیوم» در سرمقاله خود با عنوان «چه کسانی درباره توافقی بزرگ بین یمن و عربستان شایعه می‌کنند»، هر گونه راه حلی برای بحران یمن بدون مشارکت انصار الله را شکست خورده توصیف کرد.

در این یادداشت آمده است: جبهه یمن این روزها بیش از هر زمان دیگری آرام‌تر شده به استثنای اخباری که از شیوع وبا و شلیک گهگاه موشک‌های بالستیک به سوی اهدافی نظامی در عمق خاک سعودی و درگیری‌های پراکنده و رایج در مرزهای عربستان و یمن منتشر می‌شود، هچ پیشرفتی در روند مذاکرات سیاسی برای حل بحران این کشور وجود ندارد.

تنها مساله‌ای که به نظر ما قطعی است شکست مفتضحانه ائتلاف عربی به فرماندهی عربستان است که با وجود اینکه هواپیماهایش تقریبا یمن را هدف حملات کور خود قرار می‌دهند نتوانسته جنگ را با وجود گذشت دو سال و نیم از آغاز آن به نفع خود خاتمه بدهد و تنها بار سنگین مالی، انسانی و سیاسی بر دوش ائتلاف و کشورهای عضو آن درست کرده است.

وبسایت آمریکایی «جاست سکیوریتی» (Just Security) اخیرا در تحلیلی از زد و بندی محرمانه و بزرگ پرده برداشت که نشان می‌دهد عربستان و یمن آن را برای پایان دادن به جنگ ترتیب داده بودند.

این سایت آمریکایی که متخصص در امر سیاست و امور جهانی است از دیداری جدید که بین مسؤولان اماراتی، سعودی با نمایندگان جناح‌های طرفدار عبدربه منصور هادی، رییس‌جمهور مستعفی یمن و عبدالله صالح، رییس‌جمهور پیشین این کشور برگزار شده، خبر داد و توافق بین آنها را از این جهت که ممکن بود به جنگی بی پایان منجر شود، «اشتباه» خواند.

این سایت آمریکایی و براساس گزارش‌های موثق آورده است: این توافق، ائتلاف دولتی مجددی را بین کنگره سراسری مردمی به ریاست عبدالله صالح و حزب الاصلاح (شاخه اخوان المسلمین) ایجاد می‌کرد و باعث می‌شد که خالد بحاح، معاون سابق منصور هادی به عنوان نخست وزیر روی کار بیاید یعنی خالد بحاح برای دوره انتقالی نخست وزیر خواهد شد تا بعد رییس‌جمهور تعیین شودو همچنین احمد علی، پسر صالح به عنوان وزیر دفاع تعیین شود.

یکی از رهبران حزب کنگره مردمی یمن که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با «رای الیوم» ضمن تکذیب هر گونه توافقی گفت: انجام این دیدارها اصلا صحت ندارد و یک دلیل ساده برای آن وجود دارد، اینکه حزب کنگره نمی‌تواند بدون مشارکت انصار الله در مذاکرات برای دستیابی به توافقی حضور یابد و چنین شایعاتی نقشه‌ای برای اختلاف افکنی و تفرقه بین دو طرف انصار الله و حزب کنگره مردمی است.

این مقام کنگره مردمی یمن در عین حال اعتراف کرد که دیدارهایی بین نمایندگانی از حزب کنگره و دیگران از کشور امارات برگزار شده اما به هیچ توافقی منجر نشده اما با سعودی‌ها که هرگز دیداری انجام نشده است.

این در حالی است که «اسماعیل ولد الشیخ»، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن نیز پس از مدت طولانی در سفری کوتاه به منطقه آمده آن هم در حالی که تلاش‌هایش بی نتیجه بوده و برخی طرف‌ها و بخصوص جریان الحوثی خواستار پایان ماموریت ولد الشیخ بوده و مخالف هر گونه دیداری با وی هستند و او را متهم به طرفداری از عربستان می کنند تا معلوم شود که عملیات مسالمت آمیز سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ نیز مرده یا در بهترین حالت در وضعیت کما به سر می‌برد.

مهم‎ترین تغییر و تحول کنونی تلاش منصور هادی برای برگزاری نشست پارلمان یمن در عدن است به گونه‌ای که تماس‌های فشرده ای را با نمایندگان برای به حد نصاب قانونی رساندن اعضای پارلمان برقرار کرده تا برگزاری این نشست مشروعیت پیدا کند اما تلاش‌های وی تاکنون به موفقیتی نرسیده چون بسیاری از نمایندگان به رغم مشوق‌های مالی هنگفتی که به آنها پیشنهاد شده با حضور در نشست مذکور مخالف هستند.

سران سعودی در حالی شروع به گشایش روابط خود با رهبران احزاب شیعی در عراق کردند که پیش از این آنها را رافضی، مجوس و صفوی می‌خواندند اما حالا می‌خواهند از طریق این گشایش برای باز شدن کانال‌های تماس با انصار الله زمینه سازی کنند تا از وضعیت بحرانی جنگ یمن نجات یابند اما آنها حل و فصلی را می‌پذیرند که در آن به شروع کننده بودن جنگ و خسارات مالی و جانی آن اعتراف نکرده و مجبور نباشند غرامت مالی پرداخت کنند.

به نظر نمی‌رسد که به این زودی‌ها راه حلی برای بحران یمن از طریق سازمان ملل یا برگزاری نشست‌های محرمانه پیدا شود از همین رو پرتاب موشک‌های بالستیک و یورش الحوثی‌ها به مناطق جنوب عربستان ادامه خواهد یافت تا صورت حساب جنگ کشورهای شریک در عملیات طوفان قاطعیت روز به روز طویل‌تر شود./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات