۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۵۱۵۹۹۳

جشنواره بزرگ امام رضا در ترکمنستان برگزار شد

جشنواره با شکوه امام رضا(ع) در اقامتگاه آن حضرت در «مرو» قدیم در جنوب ترکمنستان با حضور اقشار مختلف و شخصیت‌های برجسته و سرشناس علمی، فرهنگی، سیاسی و دانشگاهی و هیأت اعزامی از ایران برگزار شد.
جشنواره بزرگ امام رضا سلام الله علیه در ترکمنستان

به گزارش خبرگزاری رسا، مراسم میلاد امام رضا(ع) در کاخ «مامون‌الرشید» به همت رایزنی فرهنگی سفارت ایران در ترکمنستان و با مجوز و مساعدت دولت این کشور با حضور سفیر «تهران» در «عشق‌آباد» و بیش از 1500 نفر از علاقمندان و عاشقان اهل بیت (ع) برگزار شد.

«محمدجواد ابوالقاسمی» رایزن فرهنگی سفارت ایران در ترکمنستان، به عنوان مجری برنامه مذکور به تاریخچه اقامت حضرت امام رضا(ع) در «مرو» قدیم پرداخت.

«سید محمد احمدی» سفیر ایران در عشق‌آباد نیز با اشاره به اشتراکات فراوان تاریخی، فرهنگی و سنتی ملت ایران و ترکمنستان، گفت: حضرت امام رضا(ع) نه تنها متعلق به ملت‌های منطقه بلکه متعلق به کل اسلام و اهل علم و دانش است.

وی تصریح کرد: حضرت امام رضا(ع) بیش از 2 سال از زندگی پربرکت خود را  در مرو قدیم سپری کردند.

احمدی ادامه داد: روابط و مناسبات 2 کشور در حال گسترش است و در این زمینه از مساعدت‌های شخص رییس جمهور ترکمنستان «قربانقلی بردی‌محمداف» صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنیم.

سفیر ایران افزود: همان طوریکه مقام معظم رهبری در ملاقات اخیر خود با رییس جمهور ترکمنستان ملت 2 کشور را خویشاوند توصیف کردند، اجرای برنامه‌های مذکور و سایر برنامه‌های فرهنگی و هنری مشترک گواه بر این گفته‌ها می‌باشد.

«کاکاجان بایرام اف» کارشناس ارشد علمی انستیتوی باستانشناسی و نژادشناسی آکادمی علوم ترکمنستان نیز در این مراسم گفت: امام رضا(ع) جایگاه و سهم بسزایی در شکل‌گیری تمدن اسلامی دارند.

این محقق ترکمنستانی تصریح کرد: تبادل هیأت فرهنگی و علمی و نیز برگزاری چنین برنامه‌هایی در توسعه و گسترش مناسبات همه جانبه به خصوص علمی و فرهنگی نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

«گلدیمراد محمداف» مدیر بخش انستیتوی ملی نسخ خطی آکادمی علوم ترکمنستان در این مراسم گفت: گرامیداشت شخصیت‌های مشترک علمی و فرهنگی که با مساعدت سران 2 کشور به صورت مستمر برگزار می‌شوند در احیا میراث علمی و فرهنگی آن بزرگان مؤثر می‌باشد.

وی با اشاره به تهیه مقالات و کارهای علمی و تحقیقاتی در زمینه زندگی و میراث حضرت امام رضا(ع)، افزود: امام رضا(ع) بین ملت ترکمنستان از مقام و جایگاه خاصی برخوردار هستند و میراث باقی مانده آن حضرت در این روزها نیز ثمره بخش می‌باشد.

حجت‌الاسلام «جعفر رحیمی» امام نماز جمعه «ابهر» در استان «زنجان» که در ترکیب هیأت اعزامی آستان قدس رضوی به مرو قدیم حضور داشت، ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت امام رضا(ع)، به بررسی بعد اخلاقی، انسان دوستی، علمی ایشان در دنیای اسلامی پرداخت.

قرائت آیاتی از قرام کریم، دکلمه شعری در وصف حضرت امام رضا(ع) از سوی قاری و فارسی آموزان محلی، ارائه مقالات علمی، قرائت زیارت امام رضا(ع) و نیز صرف ناهار در محل سالن غذاخوری «خواجه یوسف همدانی» از دیگر برنامه‌های جشنواره باشکوه امضا(ع) در اقامتگاه آن حضرت در مرو قدیم بود./۸۴۷/ب۱۰۱/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات