۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۵۱۵۳۹۰
صالحی امیری عنوان کرد:

نمایشگاه کتاب، مرکز دیپلماسی فرهنگی ایران در جهان است/تمام تلاش ما جلوگیری از سیاسی نشدن نمایشگاه کتاب بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این نمایشگاه نشان می‌دهد که ایران مهد فرهنگ و اندیشه و تمدن در دنیاست و این اندیشه می‌تواند به جهان ارسال شود.
صالحی امیری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین تقدیر از نهادها، سازمان‌ها و تشکل‌های نشر در برگزاری سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که در هتل ارم برگزار شد، با اشاره به اینکه دهه کرامت برای مردم ما دهه جشن و سرود است و ما مفتخریم که نعمت بزرگ ثامن الحج را در کشور خود داریم، اظهار داشت: در کنار این خورشید تابناک هشت هزار ستاره نیز داریم که جزء قطب‌های فرهنگی کشور ما به شمار می‌آیند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در 700 شهر کشور 2500 برنامه برای این دهه در نظر گرفته شده است که در حال برگزاری است و مجموعه ما برای ایجاد ظرفیت دینی کشور و تجلیل از این دهه برپا و توجه ما به این دهه احیاء هویت دینی این جامعه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: هفتاد و دو دستگاه و نهاد مجموعا در برپایی نمایشگاه تأثیر داشتند که در اینجا باید از تک تک این مجموعه تشکر کرد. نمایشگاه کتاب اعتبار ایران در جهان و منطقه است و ممکن نیست در این حجم وسیع نمایشگاهی برگزار شود مگر آنکه مجموع نظام و نهادهای مختلف دست در دست هم این کار را انجام دهند.

صالحی امیری یادآور شد: بنده در شورای سیاست‌گذاری کاملا در جریان موضوع نمایشگاه بودم و به مقدمات برپایی این نمایشگاه واقف هستم. بعد از انتقال نمایشگاه به شهر آفتاب دوران جدیدی آغاز شد که ثبات نمایشگاهی در دستور کار ما قرار گفت و از این رو باید از همت شهرداری تهران و دلسوزی جناب عبداللهی برای ساخت این منطقه تشکر کرد.

وی افزود: شهر آفتاب متعلق به ملت است و سایر نمایشگاه‌های کشور باید در این منطقه سامان داده شود؛ زیرا این مکان یک نمایشگاه نیست بلکه یک شهر برای بهره‌برداری عموم است. قطعا هر نمایشگاهی کاستی‌هایی دارد که این امر، طبیعی است و امید است سال آینده بانک شهر بتواند خدمات لازم را ایجاد کند تا نمایشگاه خوبی در سال 97 داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه ما نباید فراموش کنیم که سیاست قطعی ما در وزارت ارشاد واگذاری تمام صنوف به نهادهای مختلف است، خاطرنشان کرد: همه ما باید کمک کنیم اتحادیه‌ها و صنوف نشر تقویت شود. هیچ کس به اندازه ناشران برای نمایشگاه‌‌ کتاب دلسوز نیست.

صالحی امیری ابراز داشت: سیاست‌گذاری، حمایت و نظارت رسالت معاونت فرهنگی ماست و تمام امور اجرائیات باید به ترتیبی در اختیار صنوف قرار گیرد و از این رو باید نواقص کم‌کم رفع شود.

وی بیان کرد: ما امسال تلاش کردیم نمایشگاه رنگ سیاسی نگیرد و برای اینکه این ایده عملیاتی شود، زحمات زیادی کشیده شد؛ زیرا که نمایشگاه یک مکان تخصصی است و در این باره هیچ‌گونه فعالیت سیاسی نباید رخ دهد. در برنامه افتتاحیه نمایشگاه کتاب آقای لاریجانی حضور داشتند و در اختتامیه نیز شخصا حضور پیدا کرده تا هیچگونه شائبه سیاسی بودن وجود نداشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به موضوع یارانه‌های کتاب تصریح کرد: باید مجموعه یارانه‌ها ساماندهی شود و اصحاب نشر باید در این زمینه کمک کنند. جهت‌گیری خانه کتاب در این مسیر درست است وما متأسفانه ما کمتر از سه هزار کتاب فروشی داریم و این امر خیلی ناامید کننده است و برای بهتر شدن این وضعیت باید همه نهادهای اجتماعی اعم از شهرداری، اتحادیه‌ها و ناشران به کمک این موضوع بیایند.

صالحی امیری اضافه کرد: فراموش نکنیم، نمایشگاه کتاب نماد ظرفیت فرهنگی ایران در عرصه بین‌المللی است و نمایشگاه کتاب ایران مرکز دیپلماسی فرهنگی ایران در جهان است. این نمایشگاه نشان می‌دهد که ایران، مهد فرهنگ و اندیشه و تمدن در دنیا است و این اندیشه می‌تواند به جهان ارسال شود.

وی در پایان گفت: از همه کسانی که برای امنیت، نظافت، گردش مالی نمایشگاه و به طورکلی تمام کسانی که برای رساندن خدمات به ناشران کمک کردند باید تشکر کرد. امید است نمایشگاه سی‌و‌یکم کتاب بهتر از نمایشگاه سی‌ام باشد و در عرصه جهانی بدرخشیم./۸۱۶/پ ۲۰۲/ش

ارسال نظرات