۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۶
کد خبر: ۵۱۲۵۴۷

پیشنهاد مطالعه سه کتاب خواندنی درباره امام صادق

کتابستان مطالعه سه کتاب درباره زندگانی و سیره حضرت امام صادق(ع) را به مخاطبان خود پیشنهاد می‌کند.
شهادت امام صادق

به گزارش خبرگزاری رسا، کتابستان با تسلیت شهادت امام صادق علیه‌السلام مطالعه سه کتاب درباره زندگانی و سیره آن حضرت را به مخاطبان خود پیشنهاد می‌کند.

1.پرتوی از زندگانی امام صادق

نورالله علیدوست

دفتر نشر فرهنگ اسلامی

سیره اخلاقی عملی و اجتماعی حضرات معصومین و نگاه محققانه و دقیق به ان الگوی مناسب و قابل توجهی است تا با توجه به ان زیر بنای رفتارها و مناسبات انسانی اجتماعی بشر شکل بگیرد فلسفه امامت و انتخاب آن حضرات برای پیشوایی امت هم روی این اصل صورت گرفته هر معصوم در زمان خود بهترین الگو را در غالب سخنان و رفتارهای فردی و اجتماعی ارائه داده است و بر فرد لازم بلکه واجب است تا به آن نظر انداخته و خود را تطبیق دهد.

در بین امام معصوم پیشوای پنجم شیعیان به لحاظ موقعیت زمانی دارای ویژگی‌های خاصی است دمیدن روح به شیعه و مکتب تشیع و به نوعی حیات علمی و عملی دادن به آن که توسط ایشان صورت گرفت قابل برسی است شاید بتوان گفت سیره ایشان از دو جهت قابل برسی و قابل تأمل است: بعدی سیاسی و بعدی فرهنگی.

مؤلف کتاب پرتویی از زندگی امام صادق با بررسی این دو بُعد در دوره های حکومت اموی و عباسی، سعی در آشنایی هر چه بیشتر خوانندگان با زندگی و سیرۀ آن امام داشته است.

 

2.پای درس امام صادق(ع)

محمد مهدی رضایی

نشر جمال

توحید مفضل کتابی است که در آن از شگفتی‌های آفرینش خلقت اعم از انسان و حیوان و نشانه‌‌های پروردگار در جهان هستی سخن رانده شده و به نوعی توحید و خداشناسی را با بیان و کشف رموز خلقت به زیباترین شکل ترسیم می‌کند.

کتاب، میراثی است گران‌بها و سخنانی است پر ارزش که پشتوانه‌ای وحیانی دارد و از سینه ای که محرم اسرار الهی بوده بر زبان جاری گشته و به رشته نثر درآمده این اثر به نوعی بیان کننده‌ی علوم الهی و کلامی رحمانی است که توسط پیشوای ششمین امام جعفر صادق(ع) بیان گشته است از آنجا که مخاطب امام در این گفتار توحیدی، مفضل - یکی شاگردان امام - بوده، این اثر معنوی به توحید مفضل شهرت یافته است.

ترجمه توحید مفضل با نام پای درس امام صادق(ع) به قلم آقای محمدمهدی رضایی اثری ست که به شرح بسط و شرح این حدیث نورانی پرداخته است.

 

3.مکتب دار صادق(ع)

مهدی قزلی

امیرکبیر

داشتن سلوک و روش اخلاقی و رفتاری بر مبنای انسانیت و آزادگی که زیر مبنای عقل بشریست امروز بیش از هر زمان مورد نیاز بشریست در واقع بسیاری از مشکلات گوناگون پیش روی انسان ناشی از فقدان اخلاق فردی و اجتماعی در جامعه بشری است.

اینجاست که خلأ وجود اصول اخلاقی ثابت مبتنی بر فطرت خداجوی بشری به چشم می‌خورد. بنابراین برای رفع این معضل بزرگ ناگزیر باید به بزرگ‌ترین معلمان اخلاق در طول تاریخ مراجعه کرد و با الگو گرفتن از آنان بر این مهم فائق آمد و آنان نیستند جز سلاله‌ی پاک رسالت و نبوت یعنی امامان معصوم شیعه که به اعتراف خاص و عام بهترین الگو در رفتار اسلامی هستند.

کتاب مکتب دار صادق(ع)، نوشته مهدی قزلی نیز اثری است که در این راستا نگاشته شده و به بررسی و کاوش در سیره اخلاقی و سلوک فردی و اجتماعی پیشوای پنجم حضرت امام جعفر صادق(ع) پرداخته و زوایای ان را مورد بررسی قرار داده است. /۹۹۸/ د ۱۰۲/ش

ارسال نظرات