۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۸
کد خبر: ۵۱۱۱۴۷
عضو مجع نمایندگان حوزه علمیه:

تولید و اشتغال یکی از بنیان‌های بسیار مهم هر جامعه‌ای است

حجت الاسلام ثنائی باب یان اینکه یکی از بنیان‌های بسیار مهم هر جامعه‌ای، مسأله تولید و اشتغال است، گفت: امروز مساله اقتصادی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن رسیدگی شود.
تولید و اشتغال

حجت‌الاسلام علی‌اصغر ثنائی، نماینده طلاب و فضلای استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه کسب‌ و کار حلال از منظر اسلامی دارای یک ارزش فوق‌العاده‌ای است که حتی جزء مهمی از عبادات محسوب می‌شود، اظهار داشت: در اسلام غیر از بحث کسب‌ و کار آنچه که دارای اهمیت فراوان هست بحث تولید و اشتغال است.

وی با بیان اینکه تولید و اشتغال از چند منظر دارای اهمیت است، تصریح کرد: فردی که دارای شغل است، غیر از بحث ارتزاق خود و خانواده، شرایط ارتزاق را برای بقیه اهل جامعه و اجتماع فراهم می‌کند، در واقع اشتغال به رونق اقتصادی کمک می‌کند.

 نماینده طلاب و فضلای گنبد و مینودشت با بیان اینکه یکی از بنیان‌های بسیار مهم هر جامعه‌ای، مسأله تولید و اشتغال است، ابراز کرد: امروز مسأله اقتصادی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که ما باید به آن رسیدگی کنیم و  با توجه به اهمیت نامگذاری امسال جایگاه تولید و اشتغال یک اهمیت ویژه‌ای در کشور پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه نسبت به بحث تولید و اشتغال باید دو نوع نگاه ایجابی و سلبی وجود داشته باشد، تصریح کرد: توضیحی که درباره نگاه ایجابی وجود دارد این است امروزه ما برای رونق اقتصادیمان و سرعت بیشتر در چرخه اقتصادی نیازمند به حمایت از مسأله تولید در جامعه هستیم.

حجت‌الاسلام ثنائی عنوان کرد: تولید امروز ما در خور و شأن یک جامعه اسلامی با این قدمت و با این سابقه نیست، امروزه تولید ما از بعضی از مسائل و کمبودها رنج می‌برد، بنابراین بایستی نگاه حمایتی در قالب‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از تولیدکنندگان داشته باشیم.

عضو مجمع نمایندگان با بیان اینکه رابطه بین تولید و اشتغال رابطه‌ای مستقیم است، افزود: وقتی تولید شکل بگیرد اشتغال به‌ خودی‌ خود ایجاد خواهد شد ولی ممکن است در بعضی از جاها اشتغال باشد ولی تولیدی شکل نگیرد.

وی ادامه داد: ما رتبه اول و اولویت را به تولید سالم می‌دهیم، وقتی تولید شکل بگیرد اشتغال هم‌ پشت سر آن خواهد آمد، امروزه برای اشتغال و رونق به حمایت‌های نرم‌افزاری همچون آیین‌نامه‌ها و قوانینی که تسریع‌کننده مسأله اشتغال باشد، نیاز است.

حجت‌الاسلام ثنائی گفت: نگاه نرم‌افزاری یعنی در جایی که تولیدکنندگان ما یا افراد صاحب ایده ما نیازمند حمایت مالی هستند آن‌ها حمایت شوند و اگر واقعاً افراد و عناصری در جامعه وجود دارند که دارای فکر و ایده در مسائل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هستند، دولت می‌تواند ورود پیدا کند و با حمایت از آن‌ها به چرخه تولید در جامعه کمک کند.

وی عنوان کرد: امروز مسأله قاچاق یکی از مسائلی است که بدن سالم یا نیمه‌جان تولید ما را رنج می‌دهد، بنابراین ما هر چقدر در مسأله ایجابی ورود پیدا کنیم، آیین‌نامه‌ها را تولید کنیم اما نتوانیم با امراض مسأله تولید مثل قاچاق مقابله کنیم، این کارهای ایجابی مؤثر نخواهد بود و آن‌ ثمره و نتیجه‌ای را که باید درخور شأن و جایگاه ملت ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد را نخواهد داشت.

نماینده طلاب و فضلای گنبد و مینودشت اظهار داشت:  امروز قاچاق مثل یک ویروسی است که به بدنه اقتصادی جامعه ورود پیدا کرده است و بسیاری از صاحبان ایده و بسیاری از کارخانه‌هایی که در عرصه تولید فعال بودند در معرض نابودی قرار دادند، این در واقع ناقص می‌کند برخی از نتایج و خروجی‌های مسأله تولید را، بنابراین این مسأله عوارض فرهنگی و ضدفرهنگی در جامعه ما را به دنبال دارد.

حجت‌الاسلام ثنائی اظهار داشت: با اجرای درست قوانین فعلی اگر چه نقص و خلأ وجود دارد، می‌توان جلوی خیلی از فسادها را در جامعه گرفت، در عرصه مبارزه با قاچاق کالا بعد از سختگیری‌های کمی که صورت گرفت، شاهد این بودیم که چقدر آمار کشفیات اجناس قاچاق رشد کرده است و بعضی‌ها هم در این رابطه احساس خطر کردند.

وی بحث فرهنگ را یکی از مهم‌ترین مسائل در حوزه رونق اقتصادی دانست و تصریح کرد: امروزه به لحاظ فرهنگی یک نوع عطش کاذب در جامعه برای استفاده از اجناس خارجی وجود دارد، بنابراین اگر برنامه ریزان فرهنگی ما بتوانند در کنار تولیدکنندگان ما که وظیفه تولید کیفی کالا را در عرصه اجتماع دارند، به این سمت بروند که جامعه ما را ترغیب کنند به استفاده از کالای ایرانی، آن موقع وقتی تقاضا شد، تولیدکننده ما هم به فکر عرضه زیاد تولید کالای ایرانی می‌افتد و تناسبی بین تقاضا و عرضه در جامعه ایجاد می‌شود./875/۳۰۲/ب2

ارسال نظرات