۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۵۱۱۰۶۸

نگاهی به کتاب دعا درمانی

مؤسسه انتشارات طوبای محبت کتاب دعا درمانی، نوشته حجت الاسلام رضوی قمی را منتشر کرده است.
دعا درمانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مؤسسه انتشارات طوبای محبت کتاب دعا درمانی، نوشته حجت الاسلام رضوی قمی را منتشر کرده است.

نویسنده این کتاب را در ده فصل و با عنوان‌های: چگونه دعا اثر می کند، بیماری‌های عمومی، بیماری‌های مغز و اعصاب، بیماری‌های چشم و گوش، بیماری‌های دهان و دندان، بیماری‌های استخوان و مفاصل، بیماری‌های داخلی و گوارشی، حلق و بینی، بیماری‌های پوست و مو، بیماری‌های زنان و زایمان، بیماری‌های روحی و روانی و درمان با تربت امام حسین(علیه السلام)  نگاشته است.

مؤلف در مقدمه کتاب درباره علت نگارش آن چنین آورده است:
در راستای سلامت، یک دسته از روایات به درمان جسم انسان از طریق روح پرداخته اند که از دید تمام درمانگران پنهان مانده است مگر عده قلیلی از علمای طب سنتی که جزو قدما می باشند و توجه ای به نگرش آنها در دعادرمانی نشد و فی الحال به دست فراموشی سپرده شده است و الآن اطبا انسان را جسم می دانند؛ در حالی که نیمی از بیماری‌ها، مربوط به روح انسان است و روح در ایجاد بیماری دخیل است که امروزه روانپزشکان و بعضی از اطبا با داروهای آرام بخش و اعتیادآور به سرکوب آن می‌پردازند؛ در حالی که اسلام و طب مترقی اسلامی شیعی به روح انسان و درمان‌های روحی توجه خاصی دارد.

نگارنده در فصل اول به چگونگی اثرگذاری دعا پرداخته، موضوعات آداب دعا کردن، علل عدم استجابت دعا، چگونگی اثر دعا بر جسم و بیماری و نظریه کمون و بروز را بررسی کرده است.

همچنین وی درباره نظریه بروز و کمون این گونه گفته است:
این نظریه مدعی است که هیچ چیزی به بدن انسان وارد نمی‌شود تا باعث رفع گرسنگی و تشنگی و رسیدن انرژی به انسان بشود بلکه هر چیزی که شخص مصرف می‌کند باعث می‌شود که آن ارکان در بدن انسان، آن را بروز دهند و همه چیز در بدن هر شخص موجود است و فقط نیاز به بروز دهنده دارد؛ مثلا اگر انسان آب می‌خورد نه اینکه آب باعث رفع عطش می‌شود بلکه رکن مائی در بدن انسان با خوردن آب بروز خاصیت آبی می‌کند و بدن از آب بی‌نیاز می‌شود و همچنین در مورد غذا و دارو، لذا شخص می‌تواند با هر مبرزی به نتیجه برسد خواه آن مبرز غذا وآب باشد و خواه دعا و... لذا انسان می‎تواند بدون خوردن غذا هم زندگی کند و بدون وجود دارو درمان شود. با وجود این نظریه دیگر جای تعجب ندارد اگر خواندن سوره«یس» باعث رفع گرسنگی و تشنگی شود و یا خواندن یک دعا اثر سم را  در بدن خنثی کند و یا یک شخص سال‌ها بدون آب و غذا زنده بماند و بدن راه طبیعی خود را سپری کند، چون خوردن و آشامیدن علت برای رفع تشنگی و گرسنگی نیستند.

وی در فصل دوم به درمان بیماری‌های عمومی از منظر دعا و به موضوعات مسکن درد، درمان تب، درمان تب و سردرد، درمان انواع ورم‌ها، درمان زخم و جراحت و درمان بیماری‌های سخت(سرطان و...) پرداخته و در صفحه 59 این کتاب چنین آورده است:
یکی از فرزندان امام باقر(علیه السلام) از درد می‌نالید، امام(علیه السلام) نزد او رفته و او را بوسیدند و از او پرسیدند: حالت چطور است؟ او گفت: درد دارم. امام(علیه السلام) به او فرمودند: وقتی نماز ظهر را خواندی، ده مرتبه بگو: یا الله یا الله یا الله... پس هرکس این ذکر را با حالت اندوهگین بگوید قطعا خداوند تبارک و تعالی در پاسخ او می‎فرماید: ای بنده من، تو را اجابت می‌کنم، حاجت و خواسته‌ات چیست؟

حجت الاسلام رضوی قمی درفصل سوم این کتاب به بیماری‌های مغز و اعصاب مانند درمان سردرد، درمان شقیقه، درمان میگرن، درمان فلج، درمان فراموشی، درمان صرع و درمان سکته مغزی و فلجی صورت، اشاره و برای هرکدام طبق روایات درمانی بیان کرده است.

مؤلف در فصل چهارم درباره درمان بیماری‌های چشم و گوش به کمک دعا پرداخته، در این باره چنین نقل کرده است:
در روایتی از امیرالمؤمنین چنین آمده است که حضرت فرمودند:
هرگاه یکی از شما به چشم درد مبتلا شد پس «آیت الله الکرسی» را بخواند و در وجودش نیت این را داشته باشد که حتما خوب می‌شود، این عمل سبب شفای او می‌شود اگر خدا بخواهد.

نگارنده در فصل پنجم به نقل از مفضل درباره بیماری‌های دهان و دندان نیز مطلب زیر را نقل کرده است:
مفضل می گوید: خدمت امام صادق(علیه السلام) رسیدم در حالی که به درد دندان درد دچار بودم  و به ایشان شکایت نمودم.امام (علیه السلام) فرمودند: نزدیک شو، نزدیک ایشان شدم و انگشت خود را روی دندان من گذارد و آهسته دعایی خواند؛ بلافاصله درد آرام شد. حضرت پرسید: آیا دردت آرام شد؟ گفتم: آری. امام تبسمی کرد و من تقاضا کردم آن را به من بیاموزد؛ فرمودند: فاطمه (سلام الله علیها) محضر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) شرفیاب شد و از درد دندان شکایت کرد؛ حضرت انگشت سبابه دست راست را بر دندانی که درد داشت گذارد و فرمود:
«بسم الله و بالله اسالک بعزتک و جلالک و قدرتک علی کل شیء فان مریم لم تلد غیر عیسی روحک و کلمتک ان تکشف ما تلقی فاطمه بنت خدیجه من الضرس کله»؛ پس بلافاصله درد دندان حضرت زهرا (سلام الله علیها) برطرف شد، همانطوری که دندان تو آرام گرفت؛ بر آن دعا چیزی اضافه نکن.

 همچنین حجت الاسلام رضوی قمی در ادامه درباره بیماری‌ها و درمان‌های استخوان و مفاصل نیز به درمان کمر درد، درمان سیاتیک، درمان لگن خاصره، درمان درد ساق پا، درمان زانو درد، درمان درد ران پا، درمان درد پاشنه پا و درمان شکستگی اشاره کرده است.

وی در فصل دیگر این کتاب به درمان بیماری‌های داخلی و گوارشی، حلق و بینی با دعا اشاره کرده و از معلی چنین نقل کرده است:
معلی نقل می‌کند که با امام صادق(علیه السلام) و فرزندشان، اسماعیل در سفر بودم بودم که اسماعیل از درد شکم و کمر به امام(علیه السلام) شکایت کرد، حضرت فرمود: از مرکب پیاده شود و به پشت بخوابد و این دعا را بخواند:
«بسم الله و بالله و بصنع الله الذی اتقن کل شیء انه خبیر بما تفعلون اسکن یا ریح بالذی سکن له ما فی اللیل و النهار و هو السمیع العلیم».

در ادامه، نویسنده در فصل هشتم به درمان بیماری‌های پوست و مو پرداخته، در صفحه 147 درباره درمان زگیل مطلب زیر را آورده است:
علی بن نعمان گوید: به امام رضا(علیه السلام) عرضه داشتم: فدایت گردم، زگیل‌های بسیاری در بدن دارم که باعث ناراحتی من شده، از شما می‌خواهم چیزی به من یاد دهید که برای رفع آن مفید باشد؛ فرمود: برای هر کدام  از آن ها هفت دانه جو بگیر و بر هرکدام هفت بار:
«اذا وقعت الواقعه* لیس لوقعها کاذبه*خافضه رافعه* اذا رجت الارض رجا* و بست الجبال بسا* فکانت هبا
‌ء منبثا» و آیه مبارکه: «و یسئلونک عن الجبال فقل ینسفها ربی نسفا* فیذرها قاعا صفصفا* لا تری فیها عوجا و لا امتا» را قرائت کن و بر آن بدم. آن گاه دانه‌ها را بگیر و هر یک را بر زگیلی بمال. سپس همه را در پارچه‌ای جدیدی بریز و با سنگی آن را ببند و در جای تاریکی بیاویز. علی بن نعمان گفت: این دستور را عمل کردم و روز هفتم نگذشته چیزی باقی نماند و مثل کف دستم صاف شده بود. خوب است این کار در آخر ماه که محاق است-یعنی ماه در هیچ جای زمین پیدا نیست- انجام شود.

در فصل نهم هم به درمان بیماری‌های زنان و زایمان پرداخته شده و در بخشی از این فصل درباره درمان نازایی این گونه آمده است:
حارث نصری گوید که به امام صادق (علیه السلام) عرضه داشتم: من از خانواده‌ای هستم که تمام اقوامم از بین رفته و فرزندی ندارم، حضرت فرمودند این دعا را در حال سجده بخوان:
«رب هب لی من لدنک ولیا یرثنی رب هب لی من لدنک ذریه طیبه انک سمیع الدعا رب لاتذرنی فردا و انت خیر الوارثین»

همچنین نگارنده در فصل دهم به بیماری‌های روحی و روانی مانند درمان وسوسه های قلبی، نورانیت قلب، درمان ترس و درد، درمان وسواس در نماز، درمان غم و اندوه، درمان جن زدگی، بیست و دو حرز مجرب، درمان شک و تردید، درمان ناراحتی دل هنگام بلا، درمان وحشت و ترس، درمان جنون، درمان ترس و ناله در خواب و درمان بی خوابی اشاره کرده است.

 در آخرین فصل کتاب نیز به درمان با تربت پاک سیدالشهدا اشاره و درباره آن از امام صادق علیه السلام چنین نقل شده است:
از امام صادق در مورد کیفیت استفاده ار تربت سیدالشهدا (علیه السلام) سؤال شد؛ حضرت فرمودند: هرکس از شما که می‌خواهد از آن استفاده کند با سر انگشتان به قدری نخودی بردارد و آن را ببوسد و بر دیده نهد و بر بدن بمالد و بگوید:
«اللهم بحق هذه تربه و بحق من حل فیها و بحق جده و ابیه و امه و اخیه و الائمه من ولده و بحق الملائکه الحافین الا جعلتها شفا من کل داء و براه من کل آفه و حرزا مما اخاف و احذر»؛ سپس آن را مصرف کن.

مؤسسه انتشارات طوبای محبت کتاب دعا درمانی را با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه در ۲۰۸ صفحه به قیمت ۱۰۰۰۰ تومان و در قطع رقعی منتشر کرده است./۹۹۸/ د ۱۰۲/ ش

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
نکات جزء۲۳
سوره یس
۱- میخواهی مشمول رحمت الهی شوی،تقوا نسبت به گذشته و آینده ات داشته باش(۴۵)
۲-سلام ،گفتاری از پروردگار مهربان است (۵۸)
۳-راه راست میدانی چیست؟ بندگی خدا(۶۱)
سوره صافات
۴- اجبار در تربیت نوجوان و جوان ،اثر ندارد ،بلکه باید به او آزادی انتخاب داد(۱۰۲)
۵- البته نوجوان و جوان باید نظر بدهند، ولی با تحقیق و دقت(۱۰۲)
سوره ص
۶- در مسیر خدا بر حرفهایی که دشمنان خدا میگویند ،صبر کن(۱۷)
۷- اگر بین مردم داوری کردی،به حق داوری کن،ستم نکن و به راه راست هدایت کن(۲۲)
۸- بسیاری از شریکان به هم ظلم میکنند،(۲۴)
۹- شتابزده داوری نکن(۲۴)
۱۰- عالمانه داوری کن,نه بدون تحقیق(۲۴)
۱۱- خطا کردی استغفار کن(۲۴)
۱۲- بین مردم به حق داوری کن و از هوس پیروی نکن(۲۶)
۱۳-مواظب باش ،هوای نفس تو را از راه خدا گمراه نکند(۲۶)
۱۴- خداوند کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام میدهند ،را مانند مفسدان قرار نمیدهد(۲۸)
۱۵- خداوند متقین را مانند فاجران قرار نمیدهد(۲۸)
۱۶- هر چه را دوست داری،به یاد خدا دوست داشته باش(۳۲)
۱۷- همیشه آخرت اندیش باش(۴۶)
۱۸-تکبر ورزیدن،برتری جویی مانع عبادت و عمل به دستورات خدا میشود(۷۶)
۱۹- مقایسه غلط ،باعث تکبر میشود،هیچ وقت خودت را با دیگران با معیار غلط مقایسه نکن(۷۶)
۲۰- شیطان قسم خورده همه را گمراه کند،ولی زورش به بندگان خالص خدا نمیرسد ،پس،،،(۸۲-۸۳)
سوره زمر
۲۱- مهمترین سرمایه تو،خود و خانواده ات هستی،مواظب این سرمایه ها باش(۱۵)
۲۲- به سخنان خوب گوش بده و از بهترین آن تبعیت کن (۱۸)
۲۳- قیامت به ستمگران (که گزند عذاب را میبینند) گفته شود: بچشید آنچه می کردید (۲۴)
۲۴- تکذیب آیات الهی ،خواری در زندگی دنیا و عذاب آخرت را به دنبال دارد(۲۶)
0
0