انتشار سند راهبردی «شناختنامه زبان فارسی در جهان»
به گزارش خبرگزاری رسا، معاونت بین الملل بنیاد سعدی، سند راهبردی «شناختنامه زبان فارسی در جهان» را پس از تدوین و انتشار، در اختیار رایزنان فرهنگی و نمایندگان بنیاد سعدی قرار داد.
آگاهی از وضعیت گذشته و امروز زبان فارسی در جهان، ضرورتی اساسی است و بدون چنین اطلاعاتی، برنامهریزی و اقدام موثر و مطلوب جهت گسترش این زبان ممکن نخواهد بود. در همین راستا، بنیاد سعدی سند راهبردی «شناختنامه زبان فارسی در جهان» را تدوین و تنظیم کرده است.
در این سند، مهمترین شاخصهای وضعیت زبان فارسی در 26 کشور جهان، که ازسابقه تاریخی بیشتر و فعالیتهای گستردهتری در حوزه زبان فارسی برخوردارند، مشخص شده است.
کشورهای مد نظر در سند راهبردی «شناختنامه زبان فارسی در جهان»، شامل افغانستان، هندوستان، پاکستان، بنگلادش، ترکیه، روسیه، ارمنستان، گرجستان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، عراق، لبنان، سوریه، چین، اوکراین، بلاروس، بلغارستان، صربستان، اسپانیا، اتریش، ایتالیا، فرانسه، آلمان، فرانسه، سوئد و انگلستان بهعنوان مهمترین کشورهای هدف، میشود.
در مقدمه این کتاب آمده است: جهت تدوین این شناخت نامه، اقدام های پژوهشی بسیاری، همچون گردآوری گزارشهای پراکنده نمایندگیهای فرهنگی از سال 1385 تا 1395 و استخراج اطلاعات مفید و قابل استفاده آنها، ایجاد فایلهای موضوعی مرتبط با زبان و ادبیات فارسی از زمان تاسیس بنیاد سعدی و استفاده از اطلاعات مندرج در کاربرگهای اطلاعاتی برنامه و بودجه پیشنهادی نمایندگیهای بنیاد سعدی انجام گرفته است.
از دیگر اقدامهای صورت گرفته جهت تدوین این مجموعه ارزشمند میتوان به گردآوری اطلاعات از طریق رایزنان فرهنگی، استادان، کارشناسان فرهنگی و همچنین استخراج اطلاعات از نشستهای شوراهای راهبردی زبان فارسی و بررسی کتابها، مقالات، وبگاهها و مصاحبههای مختلف مرتبط با موضوع زبان وادب فارسی در خارج از کشور، اشاره کرد.
همچنین در سند راهبردی «شناخت وضعیت زبان فارسی در جهان»، اطلاعات شاخصهایی همچون تعداد «نمایندگی فرهنگی در حوزه کاری»، «بودجه زبان فارسی در سال های 95 و 96»، «استادان اعزامی بنیاد سعدی به کشورهای مد نظر»، «استادان بومی، معلم و مدرسان بومی مرتبط با نمایندگی بنیاد سعدی»، «کلاسهای آزاد زبان فارسی مورد حمایت بنیاد سعدی و تعداد فراگیران در این کلاسها»، «دانشگاههای دارای رشته یا واحد زبان فارسی و تعداد دانشجویان زبان فارسی در این مراکز»، « شرکتکنندگان در دورههای دانش افزایی ایران»، «مدارسی که زبان فارسی در آنها تدریس میشود» و «فرزندان ایرانیان در مدارس مورد حمایت بنیاد سعدی» گردآوری شده است.
بررسی آسیبشناسی مشکلات زبان فارسی و ارائه راهکارهایی جهت رفع مسائل یاد شده در هر یک از کشورها از دیگر ویژگیهای مهم این سند پژوهشی است.
شایان ذکر است، سند راهبردی «شناختنامه زبان فارسی در جهان»، در اختیار رایزنان فرهنگی و نمایندگان بنیاد سعدی قرار داده شده است تا با ارائه تصویری گویا از وضعیت زبان و ادب فارسی در 26 کشور جهان، آنان را در انجام رسالت مهم گسترش زبان فارسی، یاری رساند./۹۹۸/د ۱۰۲/ش