۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۵۰۸۴۶۲
رییس شوراهای حل اختلاف خوزستان:

۳۴ درصد پرونده های شورای حل اختلاف به سازش منتهی می شوند

رییس شوراهای حل اختلاف خوزستان با اشاره به اینکه شوراهای اختلاف بیش از ۱۲ سال در کشور فعال هستند، گفت: تعداد شعب شوراها از ۵۱۲ شعبه در سال ۹۴ به ۲۸۵ در سال ۹۵ کاهش یافت.
رئیس شورای حل اختلاف خوزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، عباس زبیدی نیا، رییس شوراهای حل اختلاف خوزستان، در نشست خبری با اصحاب رسانه که پیش از ظهر امروز در سالن ولایت دادگستری خوزستان برگزار شد، با اشاره به اینکه شهید بهشتی سرمشق و الگوی بسیار مناسبی برای دستگاه قصا است، بیان کرد: تحولات صورت گرفته از سوی شهید بهشتی در دستگاه قضا تا به امروز قابل مشاهده است و شهادت وی در زمان تصدی ریاست قوه قضائیه صورت گرفت.

رییس شوراهای حل اختلاف خوزستان با بیان اینکه اعضای شوراهای حل اختلاف استان افرادی فرهیخته، عالم، مصلح و مسلط به امور قضایی هستند، افزود: شورای حل اختلاف نهادی مردمی و قضایی است که در تشکیلات قضایی یک نهاد شبه قضا و در دید عموم مردم نهادی قضایی معرفی می شود.

وی با اشاره به اینکه شوراهای اختلاف بیش از 12 سال در کشور فعال هستند، گفت: در این مدت قانون شوراها سه بار تغییر یافت که آخرین تغییر سال 94 بود و به تبع چنین تغییری آثار مثبت و منفی در جامعه خوزستان بر جای گذاشت.

زبیدی نیا خاطرنشان کرد: نظم بیشتر شوراهای حل اختلاف از جهت اداری، مالی و ستادی، تعیین و تشخیص حدود و صلاحیت ها، تقسیم بندی شعب به حکمی، صلحی و تخصصی از جمله آثار تغییر قوانین است، حال آنکه کاهش تعداد شعب شورا در استان از جمله آثار منفی قوانین جدید شوارها محسوب می شود.

وی با بیان اینکه تعداد شعب شوراها از 512 شعبه در سال 94 به 285 در سال 95 کاهش یافت، عنوان کرد: بر همین اساس در سال94، 42درصد پرونده های قابل مصالحه را با صلح و سازش به پایان رساندیم اما در سال 95 با کاهش تعداد شعب میانگین پرونده های مختومه صلح و سازش به 34درصد کاهش یافت.

رییس شوراهای حل اختلاف خوزستان تصریح کرد: در خوزستان 114 شعبه حکمی و مابقی تخصصی و صلحی هستند که شعب تخصصی در زمینه های امور پزشکی، کشاورزی، اصناف، اقلیت های مذهبی، امور عشایر و با حضور، روحانیت، نخبگان دانشگاهی، مسؤولان استانی و متخصصان پزشکی، امور کشاورزی و عشایر به مشکلات مردم رسیدگی می کنند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از 132 هزار پرونده وارد شوراهای حل اختلاف استان شده است، تصریح کرد: در همان سال 121 هزار پرونده مختومه شدند که 34 درصد آنها از طریق صلح و سازش بود و به مراتب از آمار کشوری بالاتر است.

زبیدی نیا ادامه داد: شورای حل اختلاف در نفقه، مهریه و جهیزیه ها تا سقف 20 میلیون تومان حق ورود دارد؛ چنان که در زمینه مباحث کیفری حق ورود در مجازات های که از درجه هشت کمتر هستند، را دارا است.

وی با بیان اینکه کمترین پرونده های وارده در اروندکنار و بیشترین در اهواز است، ابراز داشت: بیشترین مصالحه های صورت گرفته در اهواز، دزفول و کارون است و در این مدت توانستیم از اجرای 173 حکم قصاص جلوگیری کنیم./9456/پ۲۰۳/ج۱

ارسال نظرات