۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۵۰۸۰۸۵
کارشناس قرقیز:

مقابله با افراط‌گرایی نیازمند بالا بردن آگاهی دینی است

کارشناس قرقیز با اشاره به اهداف مخرب برخی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس گفت: بالا بردن آگاهی دینی مردم آسیای مرکزی سبب خواهد شد تا آنها از اهداف شوم این کشورها در منطقه مطلع شوند.
مسلمانان آسیای مرکزی در حال نماز خواندن

به گزارش خبرگزاری رسا، «امان صالح اف» کارشناس انستیتوی تحلیل و پیش‌بینی راهبردی دانشگاه قرقیزی-روسی «اسلاوانسکی» با اشاره به جامعه مسلمان قرقیزستان، گفت: جامعه مسلمان زمانی می‌تواند انسان‌های درستکار تربیت کند که از نظر فکری رشد فزاینده ای داشته باشد.

وی اظهار کرد: پررنگ کردن مذهب در تبلیغات انتخاباتی نشان از مهم بودن این عامل برای جلب حمایت مردم دارد زیرا در تفکر مردم، مذهبی بودن به معنی صداقت داشتن است.

صالح اف افزود: در تاریخ اسلام افراد بزرگی که به خلافت رسیدند هرگز از مذهب برای تبلیغات استفاده نکردند.

وی افزود: متأسفانه، نگاه ما به دین کامل نیست و افراد منافع خود را دنبال می‌کنند.

صالح اف با اشاره به اینکه چه اندازه مذهبی بودن سیاستمداران روی نتایج انتخابات تأثیر دارد، گفت: گاهی مذهبی بودن سیاستمداران عامل تعیین کننده‌ای می‌باشد و اگر سیاستمداران عملکرد خوبی نداشته باشند اما خود را به عنوان فردی دینی معرفی کنند، کمبودهای اساسی آنان پوشیده می‌شوند.

این کارشناس افزود: مردم عادی امیدوار هستند که قشر روشنفکران و سیاستمدارانی با وجدان بیدار به قدرت برسند که وظایف خود را صادقانه انجام دهند و مذهبی بودن سیاستمداران این امید را به مردم می‌دهد.

صالح اف تصریح کرد: دین روی سیاست در قرقیزستان تأثیر محسوس و مستقیمی ندارد، چون دولت، انستیتو‌ها و سازمان‌های بین المللی سیاست این کشور را شکل می‌دهند.

وی ادامه داد: قرقیزستان کشوری سکولار است، یعنی دولت نسبت به روابط اجتماعی از هیچ کدام از گروه‌های دینی یا غیر دینی حمایت نمی‌کند و موضع بی‌طرفی دارد، اگر نمایندگان سکولار جامعه می‌خوانند این سیستم را حفظ کنند، باید این سیستم برای همه عادل و کارآمد باشد.

صالح اف اظهار داشت: کشورهای حوزه خلیج فارس در حال حاضر سیاست نرمی را در قرقیزستان برای پیشبرد اهداف خود به کار گرفته‌اند.

این کارشناس قرقیز گفت: اکثر کشورهای عربی حوزه خلیج  فارس جزء جدایی ناپذیر سیستم امنیتی و اقتصادی آمریکا هستند و این پادشاهی‌ها هیچ تصمیم ژئوپولوتیکی بدون هماهنگی با غربی ها نمی‌گیرند.

صالح اف افزود: سیاست داخلی و دینی آنان طوری تنظیم شده که رهبران دینی بدون اجازه پادشاه هیچ حرفی در رابطه با سیاست خارجی نمی‌زند و در این کشورها همه چیز با همکاران غربی هماهنگ می‌شود.

وی با اشاره به تلاش‌ کشورهای حوزه خلیج فارس برای نفوذ در کشورهای آسیای مرکزی تصریح کرد: مسلمانان این کشورها باید در حدی از آگاهی برسند که از اهداف مخرب این کشورها مطلع شوند و خود آنها آگاهانه با نفوذ عقاید مخرب این کشورها مبارزه کنند.

صالح اف با اشاره به راهکارهای مبارزه با این اقدامات مخرب، خاطرنشان کرد: برای اینکه کشور در امنیت باشد در ابتدا باید شناخت کافی از مسائل و سیاست‌های بین اللملی وجود داشته باشد و افرادی و نهادهای دولتی که تصمیمات مرتبط را می‌گیرند باید دارای صلاحیت و آگاهی مناسب باشند.

وی در پایان گفت: رادیکالیسم را نباید با اعمال قدرت و محدودیت‌ها حل کرد بلکه باید روی جمعیت جوان کار و در مورد خطرات واقعی این پدیده‌های شوم شفاف‌سازی کرد و اگر این کار به خوبی صورت بگیرد، می‌توان نقش خطرات رادیکال را در کوتاه مدت کاهش داد./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات