۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۵۰۶۴۶۸
سردبیر روزنامه رای الیوم:

آمریکا در سوریه آتش بازی می کند

سردبیر روزنامه رای الیوم با بیان اینکه در زمان حاضر ارتش سوریه و متحدانش، سررشته همه معادلات را در دست دارند، تاکید کرد که عملیات موشکی ایران در دیرالزور پیام مهمی برای چندین طرف از جمله سعودی داشت.
عبدالباری عطوان

به گزارش خبرگزاری رسا، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای الیوم، در مقاله‌ای امروز این روزنامه با تاکید به اینکه آمریکا در سوریه آتش بازی می کند، نوشت: آمریکا از روی خشم و سرخوردگی دست به اقدامات تحریک آمیز می زند. 

وی با اشاره به سرنگونی یک هواپیمای نظامی 'سوخوی' ارتش سوریه توسط آمریکا در منطقه 'الرصافه' در غرب « الرقه» که بار دیگر جبهه سوریه را ملتهب کرد، افزود: سرنگونی جنگنده سوریه اقدامی بود که رهبران روسیه آن را «تجاوز نظامی» خواندند و مسکو همکاری با واشنگتن برای جلوگیری از وقوع حوادث هوایی را متوقف کرد که خود رویدادی بی سابقه از زمان آغاز بحران سوریه در شش سال گذشته است. 

این تحلیلگر عرب اضافه کرد:بدیهی است پیشروی چشم گیر ارتش سوریه ، بازگشائی گذرگاه مرزی سوریه و عراق و تامین امنیت آن پس از شش سال و بازپس گیری منطقه ای به وسعت 25 هزار کیلومتر مربع در منطقه صحرایی شرق سوریه، پیامی قوی به ائتلاف آمریکایی بود مبنی بر اینکه که دولت سوریه از حق قانونی خود برای بازپس گیری شهر رقه از داعش و شهر «دیرالزور» درهمسایگی آن که دارای میدان های گازی و نفتی است، چشم پوشی نمی کند. 

عطوان خاطرنشان کرد: ایران، پیشروی نیروهای هم پیمان سوری خود را با شلیک موشک های بالستیک به مواضع تکفیری ها در دیر الزور و اصابت بسیار دقیق آنها به اهداف شان، مورد حمایت قرار داد، عملیات موشکی که ایران آن را پاسخی به حملات تروریستی اخیر در این کشور که پارلمان و مرقد حضرت امام خمینی را هدف قرار دادند، اعلام کرد. 

وی تصریح کرد: شلیک این موشک های بالستیک ایرانی در شرایط کنونی و برای نخستین بار در طول سی سال گذشته پیامی برای چندطرف از جمله سعودی است که دولت ایران آن را پشت پرده گروهی می داند که حملات تروریستی اخیر در این کشور را انجام داد و این حمله را به تهدیدهای 'محمد بن سلمان' جانشین ولیعهد و وزیر دفاع سعودی برای انتقال جنگ به عمق ایران ربط می دهد. 

این تحلیلگر عرب نوشت: سرنگونی هواپیمای جنگی سوریه یک اقدام «تحریک آمیز و بی سابقه' بود و نشان داد که آمریکا از نیروهای دموکراتیک سوریه حمایت می کند و آماده مقابله با هر گونه حمله ای است که این نیروها را هدف قرار دهد و برنامه نظامی برای ایجاد نظام کردی در شمال سوریه به مانند اقلیم کردستان عراق دارد. 

عطوان افزود: آمریکا از هم پیمان سنتی خود یعنی ترک ها چشم پوشی کرد، تفاهم های خود با روسیه را زیر پا گذاشت و کردها را به عنوان هم پیمانان استراتژیک خود انتخاب کرد اما این تحرک آمریکا چه بسا مقدمه برخورد با روس ها، سوری ها، عراقی ها و نیز ایرانی ها باشد ، این برخورد، یک رویاروئی است که امکان دارد به یک جنگ فراگیر تبدیل شود آن هم در سایه رییس جمهوری احمق مانند «دونالد ترامپ» که می خواهد در خارج از کشورش عرض اندام کند تا محبوبیت از هم پاشیده اش در داخل را تقویت کند و همه گزارش ها و شایعه ها درباره روابط اش با روسیه و حمایت روسیه از وی را از خود بزداید. 

وی اضافه کرد: ارتش عربی سوریه مشروعیت مطلق در بازپس گیری همه مناطق خارج از کنترلش و در رأس آنها شهرهای رقه و دیرالزور را دارد دقیقا همانطور که «حلب»،«حمص»،«تدمر» و «حماه» را بازپس گرفت و همه حملات نفوذ به مناطق دمشق را خنثی کرد. 

سردبیر رای الیوم تاکید کرد: ایالات متحده آمریکا به دلیل کاهش نفوذش و کاهش قدرت گروه های مسلحی که زیر پرچم آن می جنگند و ناکامی این گروه ها در رسیدن به اهداف شان برای براندازی نظام حاکم بر سوریه، با آتش بازی می کند و هر گونه رویارویی مسلحانه با روسیه و هم پیمانان آن آتش جنگ ویرانگری را شعله ور می کند که بازنده آن خود آمریکا است زیرا روسیه در برابر تلاش ها و تحرکات آمریکایی ها برای تغییر واقعیت های جغرافیایی و جمعیتی در سوریه و تقسیم و تجزیه این کشور بر اساس نژادگرایی ، طایفه ای و نقض خطوط قرمز با سرنگونی هواپیمای سوری دست بسته نمی ماند. 

عطوان خاطرنشان کرد: پس از شش سال جنگ خونین و ایستادگی و پایداری ارتش سوریه و برقرار ماندن نظام سوریه، طرح تقسیم سوریه و تجزیه آن بسیار دشوارتر از هر زمانی و تقریبا غیرممکن خواهد بود و همین موضوع باعث خشم و سرخوردگی آمریکا و مسبب سردرگمی و تحریک نظامی شده است که هم اکنون شاهد آن هستیم./994/ب102/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات