سه شاخصه اصلی درک حقیقت اسوه بودن در اسلام
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلاموالمسلمین ناصر رفیعی امروز در سخنرانی آیین ترتیل خوانی قرآن کریم آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به تبیین اهمیت اسوه حسنه برای جامعه اسلامی از منظر قرآن کریم پرداخت و اظهار داشت: خداوند متعال در آیه 21 سوره احزاب حقیقت اسوهگی را چنین ترسیم کرده است که «لَقَدْ کانَ لَکُمْ في رسولالله أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کانَ يَرْجُوا اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَکَرَ اللَّهَ کَثيراً؛ البته شما را به رسول خدا (چه در صبر و مقاومت با دشمن و چه دیگر اوصاف و افعال نیکو) اقتدایی نیکوست، برای آنکس که به (ثواب) خدا و روز قیامت امیدوار باشد و یاد خدا بسیار کند.»
عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه معنای واژه «اسوه» را هویتی مصدری توصیف کرد و عنوان داشت: باور حقیقی خداوند متعال، باور قیامت و همواره به یاد خدا زیستن سه شاخصه اصلی برای درک حقیقت اسوه بودن در اسلام مبین است.
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه امت اسلام در زمان رسول اکرم(ص) حقیقت اسوه بودن رسول گرامی اسلام را درک نکرده بودند، ابراز داشت: اگر این امت رسول گرامی اسلام را اسوه و الگوی کنشهای فردی و اجتماعی خود قرار داده بودند که بر خانه دخترش حمله نمیبردند و حضرت را مورد هتک حرمت قرار نمیداند؛ این در حالی است که کمتر از نیمقرن پس از رحلت رسول اکرم(ص) همین امت سر امام حسین(ع) نوه گرامی اسلام را بر سرنیزه کرده و فجایع بزرگی را در تاریخ اسلام به ثبت رسانیده تا جایی که امام را به بهانه خارجی بودن با آن توصیف اسفناک مورد هجوم خود قراردادند.
حجتالاسلاموالمسلمین رفیعی بابیان اینکه امام حسین(ع) برای مبارزه با بدعتها قیام کرد، گفت: بدعتگذاری در کمترین فاصله زمانی با رسول اکرم نشانه آن است که امت حقیقت اسوه بودن سنت رسول اکرم(ص) را قبول نداشتند.
وی افزود: در تاریخ نقلشده است که وقتی امام حسین(ع) میخواستند از مکه خارج شوند، وصیتنامهای نوشته و آن را به برادر خود محمد بن حنفیه سپردند این در حالی است که حضرت در این وصیتنامه میفرماید «إِنّی لَمْ أَخرُجْ أَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفْسِداً و لا ظالِماً، إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی، أُُریدُ أنْ آَمُرَ بالمَعروفِ و أنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرُ بِسیرَةِ جَدّی و أبی؛ من برای جاهطلبی و کامجویی و آشوبگری و ستمگری قیام نکردم، بلکه برای اصلاح در کار امت جدم قیام کردم میخواهم امربهمعروف و نهی از منکر و به شیوه جد و پدرم حرکت کنم»
عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با تأکید بر اینکه رسول اکرم(ص) باید در سبک زندگی اسلامی محور باشد، اظهار داشت: خداوند متعال در آیه 22 سوره احزاب به گروهی از مؤمنان حقیقی که حقیقت اسوهگی را درک کردهاند اشاره داشته و درک اعماق ایمان را نتیجه اعتماد به اسوه بودن رسول اکرم(ص) توصیف کرده است تا جایی که در این آیه آمده است «وَلَمَّا رَأَى الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزَابَ قَالُوا هَذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَمَا زَادَهُمْ إِلَّا إِيمَانًا وَتَسْلِيمًا؛ و مؤمنان چون لشکر و نیروهای کفار را به چشم دیدند گفتند: این همان (جنگی) است که خدا و رسول (از پیش) ما را وعده دادند و خدا و رسول راست گفتند و این دیدار دشمن جز بر ایمان و تسلیمشان نیفزود.»
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) ایمان را بر خواسته از تقوا و اخلاص مؤمن و داری درجات متفاوت توصیف کرد و عنوان داشت: امام علی(ع) در تشریح حقیقت ایمان میفرماید «چون خداوند سبحان کلام خود را فرستاد: آيا مردم گمان کردهاند که به گفتن اینکه ما ايمان آورديم واگذاشته مي شوند و آنان آزموده نميگردند دانستم مادامیکه رسول خدا صلیالله در بين ما باشد آن فتنه بر ما فرود نميآيد. پس گفتم: اي رسول خدا چيست اين فتنهاي که خدا تو را به آن خبر داده؟ فرمود: اي علي، بهزودی بعد از من امّتم در فتنه و تباهکاری افتند.»
حجتالاسلام والمسلمین رفیعی در پایان حجاب را ارزش محور انقلاب اسلامی توصیف کرد و گفت: ظهور مجدد تفکر مرجعه و خوارج که در قابل داعش وجهه خوارج آنان پیداست برای بشریت خطری بزرگ است این در حالی است که سست جلوه دادن دین از افکار انحرافی مرجعه در تاریخ بوده تا جایی که رسول اکرم(ص) آنان را لعن کرده است./837/پ۲۰۲/ی