۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۵۰۵۰۹۵
نماینده مردم کرمان در خبرگان رهبری:

نادیده گرفتن دشمن فرهنگی حیات معنوی جامعه را به خطر می اندازد

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی با بیان اینکه فرهنگ، هویت و حیات معنوی جامعه است، گفت: شیاطین عالم در این روزگار همه همت خود را به کار گرفتند که به فرهنگ اسلامی ایرانی آسیب وارد کنند.
حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی

حجت الاسلام والمسلمین امان الله علیمرادی نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، با اشاره به استقلال فرهنگی امروز کشور، اظهار کرد: فرهنگ عبارت از اعتقادات، اخلاقیات فردی و اجتماعی، آداب، عادات، سنن، ادبیات، هنر و علم است که همه این موارد در قالب فرهنگ می گنجد، و ملت ایران یک فرهنگ اسلامی ایرانی دارد و همه این موارد با خصوصیت اسلامی در ایران است.

وی با اشاره به اینکه محتوای فرهنگ اسلامی ما را اموری همچون اعتقادات، آداب و سنن تشکیل می دهد، بیان کرد: فرهنگ اسلامی ما فرهنگ تسلیم در برابر خدا، رعایت حریم دین خدا، التزام و پایبندی به امر و نهی پروردگار، اعتماد و توکل برخدا در همه امور و تلاش و کار در مسیر رسیدن به اهداف بلند انسانی است.

حجت الاسلام والمسلمین علیمرادی تصریح کرد: فرهنگ نفی سلطه بیگانه و برآشفتن در برابر هرگونه بدی و فساد از جانب هر کس، فرهنگ حفظ حریم در خانواده، تکریم بزرگان، رحمت بر ضعیفان و زیر دستان و موضوع بسیار مهم ارتباط و اتصال خویشاوندی که در ادبیات دینی از آن تعبیر به صله ارحام می شود، همه این موارد جلو‌ه‌ها و محتوی از فرهنگ اسلامی ما هستند؛ که در حقیقت هویت ملت ما را تشکیل می دهند.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: حیات معنوی ملت ایران فرهنگ اسلامی است ممکن است ملتی یک حیات طبیعی، حیوانی و ظاهری داشته باشد؛ اما از آن حیات معنوی تهی باشد، و ممکن است ملتی که حیات طبیعی، مادی و ظاهری را دارد، که حیات معنوی جوهر آن ملت است، آن حیات را هم داشته باشد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه فرهنگ، هویت و حیات معنوی جامعه است، خاطرنشان کرد: از این رو فرهنگ حقیقتی عظیم القدر است، و اکنون سوال این است در برابر چنین حقیقتی عظیم القدر مسؤولیتی وجود دارد یا خیر؟ یعنی این فرهنگ مسوولیت، حفاظت و اقتدار و اعتدال می خواهد یا اینکه نه امری رها، بی پناه و مورد دست بُرد هر کس و ناکس است و اگر در برابر آن مسؤولیتی وجود دارد که عقل حکم می کند بله در برابر این فرهنگ مسؤولیتی وجود دارد.

وی با مطرح کردن این سوال که چه کسی در برابر این فرهنگ و حیات معنوی جامعه مسؤولیت دارد، افزود: ملت و دولت، آحاد جامعه و حکومت، رهبری، قوای سه گانه مجریه، مقننه، قضائیه و قوای نظامی و انتظامی همه در برابر فرهنگ البته هر کس نسبت به جایگاه خود مسؤول هستند.

حجت الاسلام والمسلمین علیمرادی ابراز کرد: رهبری به اقتضای جایگاه خطیر رهبری در برابر فرهنگ مسؤول است، حفاظت خطوط اصلی فرهنگ و متذکر شدن آسیب ها و خطرات فرهنگ و حفظ و هشدار آن از مسؤولیت های رهبری است.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری قوای سه گانه کشور را در رده بعدی مسؤول در برابر فرهنگ دانست و گفت: مجلس در حوزه وظیفه ای که قانون برعهده آن گذاشته است، اهداف قانون گذاری باید حافظ  و مسؤول فرهنگ باشد و در امر نظارت بر اجرا قوانین هم در برابر فرهنگ مسؤول است.

وی با اشاره به اینکه قوه مجریه مسؤول اداره کشور است، افزود: همانطور که این قوه مسؤول امنیت جامعه، اقتصاد معاش جامعه و تضمین تأمین مالی و جانی جامعه است، مسؤول اداره فرهنگ جامعه هم است، و دستگاه قوه قضائیه که وظیفه اش قضا و پیشگیری است در امر قضا باید مسؤولیت خود را در برابر فرهنگ انجام دهد و جرائم ضد فرهنگی را نیز مد نظر خود قرار دهد،حتی قوای نظامی و انتظامی و بدنه ملت در برابر فرهنگ جامعه مسؤولیت دارند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مسؤولیت در برابر فرهنگ یک مسؤولیت فراگیر است، اضافه کرد: در برابر فرهنگ عاشورایی، فرهنگ دفاع مقدس جهاد و شهادت، فرهنگ عفاف حجاب، غیرت و کرامت انسانی، فرهنگ ظلم ستیزی و زیر بار ظلم نرفتن، فساد ستیزی و حساسیت در برابر فساد، فرهنگ دانش و دانش طلبی و پیشرفت در علوم و فنون مختلف و متعدد در کشور همه ما نسبت به جایگاه خود مسؤول هستیم.

 نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: حال که فرهنگ چنین امر خطیری است و در برابر آن مسؤولیت وجود دارد و همه هم مسؤول هستند با این توصیف آیا می شود گفت فرهنگ، مخاطره و دشمن ندارد؟ یا اگر هم دشمن دارد آن را رها کنیم؟ اما جواب این است دشمن دارد و حق رهایی آن را نداریم باید فرهنگ آن را پاس بداریم و آن را حفاظت و ارتقا ببخشیم؛ زیرا حیات معنوی جامعه به فرهنگ آن است، بنابراین در برابر آن همه مسؤول و پاسخگو هستند.

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی تأکید کرد: اگر یک ملتی را بخواهند نابود کنند نابودی تمام عیار آن نابودی فرهنگ آن ملت است و اگر فرهنگ عاشورا، فرهنگ دفاع، جهاد و شهادت، فرهنگ عفاف و حجاب، فرهنگ مبارزه با ظلم و دستگیری از مظلوم  و فرهنگ برخورد با فساد از یک جامعه سلب شود دیگر چه چیز از آن جامعه باقی می ماند؛ از این رو این جامعه تبدیل به یک جامعه بی هویت و بی شخصیت می شود و تنها یک  کالبد بی جانی از آن جامعه می ماند.

وی اظهار کرد: شیاطین عالم در این روزگار همه همت خود را به کار گرفتند که فرهنگ اسلامی ایرانی را آسیب بزنند و یک تهاجم همه جانبه ای به آن اعمال کردند، بنابراین تمام فرهنگ های دینی و ارزشی ما در معرض خطر قرار گرفته است و می طلبد در چنین وضعیتی همه بسته به جایگاه خود خط مقدم جامعه باشند.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: دشمن در این زمانه پی برده است تهاجم فرهنگی برای او هم موثرتر است برای رسیدن به اهدافش و هم کم هزینه تر است، از این رو اگر ما استقلال فرهنگی خود را حفظ کنیم در حقیقت هویت خود را حفظ کردیم و باید همه مروج و مبلغ فرهنگ اسلامی و ایرانی خود در جهان باشیم./۹۷۰۹/ت۳۰۰/س

ارسال نظرات