۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۵۰۴۹۸۷
پیشنهادهای حجت الاسلام والمسلمین محمدیان؛

برای فعال تر شدن مؤسسات مرتبط با حوزه کتاب و تو زیع؛

پیشنهادهای ایشان برای همه فعالان فرهنگی، خصوصاً فعالان حوزه کتاب و توزیع محصولات فرهنگی مفید و الگوبخش است.
محمدیان

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از نشر معارف، در نشست مسئولین پاتوق کتاب و دفتر نشر معارف، حجت الاسلام والمسلمین محمدیان، رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها درباره فعال تر شدن مؤسسات مرتبط با حوزه کتاب و توزیع پیشنهادهای مطرح کردند. در بخش اشاره این خبر چنین آمد است:

مؤسسه پاتوق کتاب از شبکه توزیع برجسته محصولات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با 30 شعبه در مراکز استانهای کشور است. چندی پیش حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدیان، رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها جلسه ای با مسئولین دفتر نشر معارف و پاتوق کتاب سراسر کشور داشتند. در این جلسه، وی پس از استماع نظرات فعالان عرصه توزیع کتاب، نکات و پیشنهادهایی ارائه کرد که برای همه فعالان فرهنگی، خصوصاً فعالان حوزه کتاب و توزیع محصولات فرهنگی مفید و الگوبخش است. گزیده سخنان وی به صورت زیر است:

1. قسمتی از هر پاتوق کتاب را به محلی برای تجمع و مطالعه اختصاص دهید تا واقعاً پاتوق کتاب محقق شود؛

 الآن بسیاری از پاتوق کتابها یک کتابفروشی صرف است، نه پاتوق کتاب به معنی واقعی آن... برای اجرایی شدن پیشنهاد فوق، زمان بندی و برنامه ریزی مناسب انجام شود و معلوم شود در چه فرآیندی اتفاق فوق محقق می شود. اگر برای پاتوق ها رتبه بندی در نظر گرفته می شود این هم جزو امتیازات آنان محسوب شود با ضریب متناسب.

2. ایجاد قفسه کتابهای اهدایی، همانند آنچه در «دیوار مهربانی» در بعضی از شهرها ایجاد شده است؛

 در هر پاتوق کتاب، قسمتی را برای کتاب اهدایی قرار داده و از افراد بخواهند چنانچه کتاب اضافی دارند در آنجا قرار دهد و اگر نیاز دارند از آنجا بردارند. برای اجرایی شدن این پیشنهاد و نیاز به آیین نامه و دستورالعمل اجرایی است که بایسته ها و نبایدهای شیوه پذیرش (قبول) کتاب و اهدا در آن آمده باشند.

3. از پاتوق کتاب استفاده شود برای ایجاد ارتباط با دل مخاطبین و هدایت آنها به سوی خدا.؛

مسئولین پاتوق کتابها و فروشندگان آنها از افرادی انتخاب شوند که انگیزه الهی داشته باشند و غیر از کسب درآمد و گذراندن زندگی، جهت و سمت و سوی هدایت داشته باشند. با افراد مراجعه کننده به عنوان صرفاً یک مشتری نگاه کردن و رابطه در حد فروشنده و مشتری تنزّل داشتن با عنوان پاتوق کتاب و دفتر نشر معارف که مرتبط با دستگاه نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه هاست، مناسب نیست.

باید فرهنگ حاکم بر روابط حاکم در پاتوق کتاب ها متفاوت از فروشگاه های معمولی کتاب باشد و افراد حس کننده فرهنگ روابط در پاتوقها از سطح بسیار بالاتری برخوردار است. دست اندرکاران پاتوق کتابها تلاش کنند با بالا بردن سطح روابط اجتماعی، دینی و فرهنگی خود ارتباط معنوی و هدایتی با مشتریان برقرار سازند.

4. اتاق فکری شدن نشست های مسئولین پاتوق کتابها؛

 جمع نشست مسئولین پاتوق کتابها باید نشست فکری، فرهنگی و عالمانه باشد و با نشست های تفریحی و صرفاً شناخت و هماهنگی تفاوت داشته باشد. انتظار می رود نشست ها به صورت اتاق فکری باشد و در آن مسائل مهم به صوتر بارش فکری مطرح شود. لازم است برای پربار شدن، اندیشه راهبردی را در خود تقویت کنید؛ یعنی به نقاط قوت و ضعف خود دقیقاً بیاندیشید و فرصتها و تهدیدها و چالشهای فرارو را بشناسید و با اولویت سنجی قوی که در خود ایجاد می نمایید به راه حلهای قوی برسید. پاتوقها می توانند خودشان با افراد و اطرافیان خود برای شناسایی ظرفیت ها و نقاط قوت و ضعف خود و تبدیل تهدیدها و چالشها به فرصت، جلسات اتاق فکری داشته باشند و دائماً مجموعه خود را تعالی بخشند.

5. حرکت به سوی فضای مجازی برای انتشار معارف؛

 گرچه همواره نیاز به کتاب به صورت چاپی هست و انتشارات کاغذی و چاپی لازم است پابرجا بماند، اما نباید از حرکت در فضای مجازی غافل شد. باید به روز باشید، مخصوصاً در فضای مجازی به روز باشید و سرعت مناسب را داشته باشید.

6. پاتوقها کانالهای تلگرامی برای مخاطبین خود داشته باشند؛

در صورت تمایل مراجعین آدرس تلگرامی یا ایمیل و یا پیامک (اس ام اس) آنها گرفته شود و از طریق های مختلف آنها را در گروه باشگاه مخاطبین خود درآورید و در ارتباط های بعدی کتابهای مختلف را به آنها معرفی کنید و از هر ارتباطی زمینه ارتباط بعدی را فراهم آورید.

7. نقد کتابهای چاپ شده دفتر نشر معارف؛

پاتوق کتاب ها می توانند با راه اندازی نقد کتابها، به تبلیغ درباره آن کتاب و گفتمان سازی راجع به آن بپردازند. نقّآد تربیت کنید و از دیگران هم برای جلسه نقد دعوت کنید. اگر لازم باشد خبرنگاران را دعوت کیند و خبر نقد را رسانه ای کنید. از کسانی که کتابهای نشر معارف را خریداری می کنند بخواهید آنها را نقد کنند.

8. از مسئولین سایر انتشارات هم برای نشست ها و انتقال تجربیات بهره ببرید.؛

 مسئولین سایر انتشارات را دعوت کنید، با آنها جلسه داشته باشید و از نظرات و تجربیات آنها بهره ببرید.

9. علم نشر و علمی کردن صنعت نشر را پیگیری کنید؛

 از مسئولین انتشارات بزرگ ـ مخصوصاً نشرهای بین المللی ـ دعوت نموده و پیرامون علم نشر، صنعت نشر و پیشرفت آن جلسه داشته باشید. پیرامون ایجاد گسترش علم نشر و پیشبرد آن پیشقدم باشید. دفتر نشر معارف هم ز معرفی کنندگان و تولید کنندگان علم نشر بشود. تجربیات دیگران راجع به نشر و انتقال این تجربیات به دیگران می تواند از اهداف دفتر نشر معارف قرار گیرد.

10. برپایی مراسم های رونمایی برای کتاب؛

 کتاب هایی که جدیداً نشر می یابد لازم است به افراد معرفی شوند. یکی از بسترهای مناسب برای آن، برگزاری جلسه رونمایی است. پاتوق کتابها هم می توانند رونمایی از کتاب داشته باشند و افراد و مخاطبان را به جلسه رونمایی دعوت کنند./ ۹۲۵/ د ۱۰۱/ش

ارسال نظرات