۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۵۰۲۷۶۳
رییس دانشگاه امام صادق:

انقلاب بدون نام امام راحل قابل شناخت نیست

رییس دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه انقلاب بدون نام امام راحل قابل شناخت نیست، گفت: امام رکن رکین این انقلاب و پایه گذار دانشگاه امام صادق(ع) است.
محمدسعید مهدوی کنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد سعید مهدوی‌کنی رییس دانشگاه امام صادق(ع)، امروز به مناسبت فرارسیدن رحلت جانگداز رهبر کبیر انقلاب امام خمینی(ره) در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: دانشگاه امام صادق(ع) از ثمرات بارز انقلاب اسلامی است.

وی افزود: دانشگاه امام صادق(ع) تأسیس خودش را هم به جهت نگاه عام انقلاب و هم به جهت ویژگی خاص اینجا مدیون امام راحل می‌داند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی‌کنی بیان داشت: دانشگاه امام صادق(ع) یک نوع تعهد و دین ویژه به امام راحل دارد که باید حتما در تمام ایام سال و در تمام تعالیم این دانشگاه مورد توجه قرار گیرد.

رییس دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به نقش امام راحل در تاسیس دانشگاه امام صادق(ع)، گفت: این فضا که هم اکنون در آن قرار داریم به حکم امام راحل در اختیار ما قرار گرفت و کلام برخی کج اندیشان و بداندیشان سخن باطلی بیش نیست چرا که پس از حکم امام به دستور خود ایشان مرحوم آیت الله گیلانی روند قانونی این انتقال را پیگیری کردند و حکم تحویل این مجموعه به دانشگاه امام صادق(ع) را صادر فرمودند.

وی ادامه داد: بنابراین ما غیر از اینکه همه حق حیات معنوی خود را به امام راحل و انقلاب مدیونیم، ‌فضای حاضر را هم به امام راحل مدیون هستیم. امام در تاسیس دانشگاه سرمایه‌گذاری کردند و بعد از حکم امام به هیات موسس دانشگاه، در بحث مالی هم امام کمک فرمودند. امام در بحث مالی دانشگاه، هرچه درتوان داشتند، دریغ نکردند. اساس این دانشگاه با عنایت امام شکل گرفت، از این رو باید به شکل خاص از امام راحل قدردانی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی‌کنی با بیان اینکه امام راحل نعمت بزرگی بود که اگر نبود، اساس انقلاب هم محقق نمی‌شد، گفت: اگر بخواهیم چند رکن برای این انقلاب ذکر کنیم، رکن اولیه آن امام است، هم به جهت زمانی و هم به جهت رتبه. امام آغاز کننده این انقلاب بود، در لحظاتی که مردم کاملا  ناامید شده بودند.

رییس دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: بعد از قضیه مشروطه و نفت بسیاری در لاک خود فرو رفتند و امام در این لحظات ایستاد، ایشان یک امت بودند چرا که قیام امام به اندازه یک ملت ارزش داشت ایشان همه را به دنبال خود کشاند. اگر ارکان دیگر ایمان مردم و اعتقاد مردم و حضور مردم باشد، امام رکن رکین این انقلاب است.

وی با تاکید براینکه مانند امام در رهبران انقلاب‌ها دیده نمی‌شود، عنوان کرد: امام راحل در تاریخ بی نظیر بودند خصائص فراوانی در وجود ایشان بود جدای از مساله تهذیب، علم و شجاعت امام که این صفات فردی ایشان بود، در مرحله انقلاب «نه بزرگ و قاطعی» بودند، ویژگی سلبی در نفی طاغوت یک ویژگی کامل بود و با تمام وجود بدون تردید و ملاحظه در برابر طاغوت قد علم کردند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی‌کنی ادامه داد: زمانی که کسی جرات نداشت با شاه صحبت کند، اول با نصیحت و خیرخواهی با شاه صحبت کرد. «آقای شاه من شما را نصحیت می کنم...» در کاپیتولاسیون و نامه‌ها امام نصیحت کرد تا شاه گوش دهد، چیزی که خدا در دستور خود به حضرت موسی(ع) در مواجهه با فرعون به قول لین تعبیر می‌کند. امام هم با قول لین صحبت کرد، وقتی اثر نکرد کلمات قاطعی گفت و ایستاد و گفت باید شاه برود.

رییس دانشگاه امام صادق(ع) افزود: چیزی که تا همان لحظات پیروزی انقلاب برخی پیغام می بردند که از این یک کلمه بگذر، امام می‌فرمود شاه باید برود. در موقعیت سلبی امام با شهامت ایستاد. از عراق اخراج شد و ایشان را به کویت راه ندادند، ‌امام گفتند که فرودگاه به فرودگاه می‌گردم و حرفم را می‌زنم. امام آمد و گفت به اتکای ملت دولت تعیین می کنم. کلماتی که ناشی از ایمان محکم امام در نه گفتن به طاعوت بود و تا آخر خط ایستاد تا طاغوت را بیرون کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: علت دوام انقلاب تا امروز همین نگاه به آرمان و ارزش‌ها و نگاه به وضع موجود است پس آرمانها باید با واقعیت‌های روز پیاده شود. انقلاب بدون نام امام راحل قابل شناخت نیست./201/813/ب1

ارسال نظرات