۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷
کد خبر: ۵۰۲۲۳۳
در برنامه چشمه معرفت مطرح شد؛

توصیه های اخلاقی آیت الله مکارم شیرازی به جوانان

حضرت آیت الله مکارم با بیان توصیه های اخلاقی به جوانان، پیشگری از آلوده شدن به مفاسد اخلاقی را ضروری دانست و تأکید کرد: جوانان همیشه باید مراقب نفوذ شیطان و هوای نفس باشند.
آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب در پنجمین برنامه چشمه معرفت که از شبکه سوم سیما پخش شد، با اشاره به کلام امام سجاد(ع) در دعای مکارم الاخلاق گفت: حضرت عرضه می دارد پروردگارا پیش از آن که مبتلا به بلا شوم عافیت را نصیب من کن، خداوندا پیش از آن که به زحمت بیفتم من را به مطلوبم برسان و پیش از این که گمراه شوم مرا هدایت کن.

وی افزود: امروز در زمینه پزشکی دو روش وجود دارد که عبارت از طب پیشگیری و طب درمانی است، اگر انسان از بیماری پیشگری کند بسیار بهتر از درمان است و این کار حداقل سه فایده دارد، یکی این که هزینه پیشگیری کمتر از درمان است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که پیشگیری درد و زحمت نداشته اما درمان زحمت دارد، اظهار داشت: در بسیاری از بیماری ها حتی اگر انسان درمان شود آثار آن در وجود او باقی می ماند از این رو پیشگیری بهتر از درمان است.

وی ادامه داد: امام سجاد(ع) در این بخش به اصل مهم پیشگیری بر درمان تقدم دارد اشاره کرده است، این اصل را می توان به تمام مسائل اجتماعی، اخلاقی، سیاسی، نظامی و جاهای دیگر تسری داد، اگر جوان آلوده به مواد مخدر نشود بسیار آسان تر از این است که آلوده شود و بخواهد رفع اعتیاد کند، بر اساس آمار اغلب کسانی که به مراکز ترک اعتیاد می روند مجددا آلوده به مواد مخدر می شوند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که اگر انسان رفیق حسود، بد زبان و بدفکر نداشته باشد پیشگیری است، ابراز داشت: این روش بهتر از آن است که انسان مبتلا شود سپس به دنبال درمان باشد، در دستورات تأکیدات فراوانی شده که پیشگیری بهتر از درمان است.

وی عنوان کرد: نباید در مجلس معصیت شرکت کرد، شرکت کردن در چنین مجالسی گناه بوده و حتی نماز خواندن در چنین مجلسی باطل است،  ریشه اصل پیشگری بهتر از درمان است در اسلام قرار دارد، آیه 140 سوره نسا می فرماید اگر جایی آیات الهی را مسخره می کنند در چنین مجلسی نباشید و اگر حضور داشته باشید گناه دامان شما را هم خواهد گرفت.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: عدم حضور در مجلس گناه یکی از برنامه های اسلامی برای پیشگیری از آلوده شدن به مفاسد اخلاقی است، جوانان عزیز باید به صورت ویژه به این مسأله دقت کنند.

وی با بیان توصیه هایی به جوانان اضافه کرد: گاهی جوانان از ما برای سعادت دستوری اخلاقی می خواهند، ما می گوییم اگر 5 مطلب را رعایت کنند جوانان سعادتمندی می شوند، اول این که جوانان تا می توانند باید به یاد خدا باشند چون یاد خدا سبب زنده شدن دل ها و فرار شیطان می شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که جوانان باید نمازهای خود را اول وقت بخوانند، گفت: جوانان باید شب ها زودتر بخواند و گرفتار برنامه های تلویزیونی نشوند تا صبح بتوانند نماز اول وقت بخوانند.

وی افزود: توصیه سوم این است که از مجالس آلوده بپرهیزند و در این مجالس شرکت نکنند ولو این که تماشاچی باشند چون در چنین مجالسی تماشاچی بودن هم اشکال دارد، متأسفانه در زمان ما مجالس آلوده کم نیست و گاهی به نام عقد و عروسی مجالسی ترتیب داده می شود که واقعا احکام اسلامی را رعایت نمی کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که جوانان در گام چهارم نباید به سراغ دوستان ناباب بروند، اظهار داشت: آخرین توصیه این است که جوانان همیشه مراقب نفوذ شیطان و هوای نفس باشند، کمک کردن به بندگان خدا هم باید در دستور کار باشد که این کمک کردن تنها مسائل مالی نیست؛ امیدواریم همه به ویژه جوانان کوشش کنند که پیشگیری را بر درمان مقدم دارند./1323/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات