۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۵۰۲۱۹۴
شیخ الازهر:

اجبار دختران به ازدواج با مبانی شریعت مغایرت دارد

شیخ الازهر مصر تاکید کرد که در شرع مقدس بر دین مداری و اخلاق مداری به عنوان دو روی یک سکه تاکید فراوان شده است.
احمد طیب

به گزارش خبرگزاری رسا، احمد طیب شیخ الازهر مصر با بیان آنکه دین‌داری ظاهری که از اخلاق به دور باشد یک دین داری مغشوش است، تاکید کرد که دختر و پسری که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند می‌توانند یکدیگر را ببینند.

این مساله پس از آن مطرح شد که در برخی کشورهای عربی، دختر تا پس از ازدواج حق رویت همسر خود را ندارد و حتی در برخی شهرها هیچ یک از دو طرف تا پس از ازدواج یکدیگر را نمی‌بینند.

طیب افزود: اگر شرعا برای پسری این حق وجود دارد که به همسر آینده خود نظر بیفکند در مقابل چنین حقی برای دختر نیز وجود دارد و اجبار به پذیرش خواستگار با مبانی شریعت مغایرت دارد.

وی در سخنان روزانه خود به مناسبت ماه مبارک رمضان خاطر نشان کرد: مال، زیبایی، نسب و خانواده و دین از مواردی است که در ازدواج باید در نظر گرفت و در شرع بر مساله دین‌داری همسر بسیار تاکید شده است.

شیخ الازهر مصر اظهار داشت: مراد از دین‌داری در شریعت اسلامی آنگونه که برخی گمان می‌کنند منحصر به عبادات و انجام نماز و روزه نیست بلکه انجام واجبات و ترک محرمات یک بخش از دین مدار بودن است.

عالم اهل سنت مصر با تاکید بر اهمیت اخلاق و برخورد اجتماعی اسلامی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) فلسفه بعثت خود را تکمیل مکارم اخلاقی برشمرد تا آنجا که رسول گرامی اسلام از ازدواج با زنی که روزها به روزه‌داری و شبها به عبادت مشغول است اما با زبان خود همسایه‌ها را آزار می‌دهد، نهی فرموده‌اند.

الطیب در پایان تصریح کرد که اگر اخلاق اصلاح شود عبادات اصلاح شده و دین‌مداری در مردم تقویت خواهد شد زیرا اخلاق و دین دو روی یک سکه هستند./981/ب۹۰۲/د

ارسال نظرات