۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۵۰۰۳۱۹
روزنامه‌نگار مصری:

ترامپ درپی تبدیل سرزمین حرمین شریفین به باشگاه یا کارخانه است

روزنامه‌نگار مصری در مقاله‌ای با اشاره به نشست ریاض نوشت: ترامپ به دنبال تبدیل سرزمین حرمین شریفین به باشگاه یا کارخانه است و بدون خجالت از اینکه تبدیل به دلال کارکشته سلاح بشود، در پی نجات اقتصاد آمریکاست.
ترامپ و بن سلمان
آمریکا و عربستان

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه مصری الوطن در مقاله‌ای به قلم «سعید اللاوندی» با عنوان «جزیره العرب؛ با لهجه آمریکایی سخن می‌گویند» نوشت: بدون شک اجلاس سران عربی - اسلامی - آمریکایی به میزبانی ریاض در روز شنبه و یکشنبه گذشته بیش از آنکه جواب‌هایی در بر داشته باشد، موجب بروز پرسش‌هایی شده است و این مرد (ترامپ) شبیه سفرش به کشوری مثل ژاپن به همراه همسر و دخترش بدون اینکه لباس‌هایشان را عوض کنند و موهایشان را بپوشانند – بدون هیچ تناسبی با ادبیات روابط با سرزمین حجاز - به عربستان سعودی سفر کرد.

وی افزود: برخی مطبوعات آمریکایی و اروپایی چنین انتقادهایی را مطرح کردند. به خصوص که برخی روزنامه‌های آمریکایی همچنان احساس می‌کنند که ترامپ در روند سیاست آمریکا تازه وارد است و از دایره تجار آمده و چیزی از نظام سیاسی آمریکا نمی‌داند. درست است که خانواده ترامپ به خصوص همسر و دخترش در بین جشن سعودی‌ها برای ترامپ گویی در شانزلیزه قدم می‌زدند. و این مسأله در عربستان معروف به قواعد شدید و نامفهوم آن به خصوص در ارتباط با زنان و محرومیت زنان از ساده‌ترین حقوق مثل رانندگی بی سابقه است.

نویسنده با بیان اینکه ما مخالف چنین دیدارهایی یا برگزاری چنین اجلاس‌هایی نیستیم و بر مبنای حکمت سیاسی «کسی که غایب است هیچ حقی ندارد» و این بدین معنی است که ما مخالف اجلاس سران سعودی و آمریکا و اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا و اجلاس سران عربی - اسلامی - آمریکایی نیستیم، یادآور می‌شود: ولی با عجله و شتابزدگی در برگزاری آن مخالفیم. مطبوعات مشهور اروپایی نوشتند که چنین اجلاس‌هایی خروجی بسیار سطحی با صرف طرح مفاهیم سست و حرف و حدیث و محدود شدن آن به یک نشست روابط عمومی و دیدارهای حاشیه‌ای دارد.

نویسنده می‌افزاید: یک بار دیگر تاکید می‌کنیم که ما مخالف برگزاری این چنین اجلاس‌هایی نیستیم، ولی به شرط اینکه مقدمات و سازماندهی و برگزاری آن در نظر گرفته شود و نکته دوم اینکه به استثنای اجلاس سران سعودی و آمریکا که به بررسی روابط دوجانبه و امضای توافقنامه‌ها و یادداشت تفاهم‌ها بین سران دو کشور منجر شد، دو اجلاس دیگر هدفی در برنداشت و صرفا موافقت با تقویت سلاح بود. مطبوعات اروپایی تاکید کردند که ترامپ خود را بعنوان یک تاجر کهنه کار اسلحه نشان داد و قراردادهایی صد میلیارد دلاری امضاء کرد که عملا اقتصاد آمریکا را از ورشکستگی نجات داد.

وی خاطرنشان می‌کند: اما هدف اصلی سفر ترامپ همانطور که یکی از روزنامه‌های بلژیکی نوشته شعله‌ور کردن فتنه بین سنی و شیعه یا بین سعودی و ایران به نفع رژیم صهیونیستی و ترساندن کشورهای خلیج فارس از ایران و صحبت در مورد پیشروی ایران در کشورهای خلیج فارس بود و حقیقت این است که رییس جمهور آمریکا با تکرار این موضوع و به بهانه توهم تجاوز احتمالی ایران اقدام به فروش تسلیحات می‌کند. ما دشمنی بین رژیم صهیونیستی و ایران را درک می‌کنیم، ولی نمی‌فهمیم که چرا باید کشورهای خلیج فارس بهای این دشمنی را از خزانه‌های خود به این شکل مفتضحانه بپردازند.

در ادامه این مقاله آمده است: حقیقت این است که رسانه‌های غربی از ابتدا دیدگاه دیگری داشتند و این اجلاس را نامناسب و بی خاصیت می‌دانستند که مقدمات آن به سرعت انجام و افکار قدیمی در آن مطرح شد و گویی ما در دو اردوگاه قرار داریم: اردوگاه خیر متشکل از کشورهای خلیج فارس و اردوگاه شر یعنی فقط ایران؟

نویسنده می‌افزاید: ترامپ راهبرد خود را بعد از رسیدن به قدرت تغییر داد و به دنبال این است که در هر کشوری دوستی داشته باشد. به همین خاطر با زبان تشکر و چاپلوسی با روسای جمهور روسیه و چین صحبت می‌کند. ولی مثل بقیه روسای جمهور سابق آمریکا به دنبال آتش افرزوی به هر قیمتی است و موضع وی در قبال ایران و نیز کره شمالی بهترین مصداق این مسأله است. وی با زبان تهدید و هشدار در مورد داعش و نظام سوریه حرف می‌زند. و بدون توجه به راه‌حل سیاسی به دنبال دخالت و ضربات نظامی بی پایان است. ترامپ به دنبال تبدیل سرزمین حرمین شریفین به باشگاه یا کارخانه است و بدون خجالت از اینکه تبدیل به دلال کارکشته سلاح بشود، به دنبال نجات اقتصاد آمریکاست، پس نباید نگران سران عرب بود که تنها با یک تلفن جمع می‌شوند. /847/ب102/ف

ارسال نظرات