۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۵۰۰۲۱۷

مقام حزب اسلامی مالزی عربستان را منبع درآمد آمریکا توصیف کرد

رییس بخش جوانان حزب اسلامی مالزی پس از قرارداد خرید سلاح های عربستان سعودی از آمریکا، گفت که این قرارداد جای تعجب ندارد، چرا که دولت های حاشیه خلیج فارس مدت هاست نقش 'گاو شیرده' قدرت های بزرگ را ایفا کرده اند.
آمریکا عربستان

به گزارش خبرگزاری رسا، محمد خالد عبدالهادی رییس بخش جوانان حزب اسلامی مالزی (پاس) پس از قرارداد خرید سلاح های عربستان سعودی از آمریکا، گفت که این قرارداد جای تعجب ندارد، چرا که دولت های حاشیه خلیج فارس مدت هاست نقش 'گاو شیرده' قدرت های بزرگ را ایفا کرده اند.

رییس بخش جوانان حزب پاس مالزی، افزود: عربستان سعودی به عنوان برادر بزرگ کشورهای حوزه خلیج فارس مدت طولانی است به عنوان 'گاوشیرده' پول و ثروت عمل می کند.

وی گفت که 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا اوایل هفته جاری در سفر به ریاض مورد استقبال 'سلمان عبدالعزیز' پادشاه عربستان قرار گرفت و اتحاد علیه ایران را جشن گرفتند.

تارنمای 'مالزی آزاد امروز' که سخنان رییس بخش جوانان حزب پاس مالزی را منعکس کرد، نوشت: 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی نیز با شرکت در نشست ریاض حمایت خود را از عربستان سعودی و دولت ترامپ در مبارزه با 'تروریسم' بیان کرد.

به نوشته این تارنمای مالزیایی، عربستان در تلاش برای به دست آوردن حمایت ترامپ علیه ایران بود و پیش از این نیز ریاض از 'باراک اوباما' رییس جمهوری سابق آمریکا به دلیل امضای توافق هسته ای انتقاد کرده بود.

'محمد خالد عبدالهادی' با استناد به گزارش 'عبدالباری عطوان' یک تحلیل گر عرب، گفت که سلاح های خریداری شده از آمریکا از سوی عربستان به طور مستقیم برای آزاد کردن مسجد الاقصی از دست صهیونیستی کفایت می کند، اما از آن برای مبارزه با کشورهای فقیری مانند یمن و سوریه استفاده خواهد شد.

گزارش سازمان ملل متحد در اوایل سال جاری نشان می دهد علاوه بر 9 کشور عربی مصر، مراکش، اردن، سودان، امارات متحده عربی، کویت، قطر و بحرین که در عملیات نظامی عربستان علیه مردم بیگناه یمن شرکت دارند، سرویس اطلاعاتی آمریکا و مقامات انگلیس، فرانسه و مالزی نیز از آن حمایت می کنند.

ترامپ در نخستین گام از سفر خارجی اش از زمان دستیابی به قدرت روز شنبه وارد عربستان شد و قراردادهایی از جمله قرارداد 110 میلیارد دلاری نظامی برای فروش سلاح های خود به عربستان بست.

ترامپ در نشست کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در ریاض با تکرار ادعاهایش علیه ایران از آنها خواست ائتلاف جدیدی را برای شکست افراط گرایی تشکیل دهند.

'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه ایران نیز در صفحه توییترش به اظهارات ضد ایرانی ترامپ واکنش نشان داد و نوشت: ایران - که تازه یک انتخابات واقعی را پشت سرگذاشته است - از سوی رییس جمهورآمریکا در آن 'مهد دمکراسی و میانه روی' (کنایه به عربستان) مورد حمله قرار می گیرد. آیا این سیاست خارجی است یا صرفا دوشیدن 480 میلیارد دلار از عربستان سعودی؟

ترامپ در کمپین انتخابات ریاست جمهوری ٢٠١٦ گفته بود: «شاهزاده ولید طلال ساده لوح می خواهد با پول های پدرش سیاستمدارهای امریکایی را کنترل کند. وقتی من انتخاب شوم، دیگر نمی تواند از این کارها بکند'./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات