۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۵۰۰۲۱۴
حکیم:

بیانیه اجلاس ریاض بدون اخذ نظر عراق و برخی کشورهای دیگر است

رییس مجلس اعلای اسلامی عراق از بیانیه پایانی اجلاس ریاض که در آن به جمهوری اسلامی ایران و گروه های مقاومت اسلامی تهمت تروریسم زده شده است، انتقاد کرد.
سید عمار حکیم

به گزارش خبرگزاری رسا، رهبر ائتلاف ملی فراگیرترین مجموعه سیاسی که دولت و بزرگترین فراکسیون را در پارلمان عراق در اختیار دارد، بیانیه پایانی اجلاس ریاض را که در آن به جمهوری اسلامی ایران و گروه های مقاومت اسلامی تهمت تروریسم زده، انتقاد کرد و گفت که بدون اخذ نظر عراق و برخی کشورها این بیانیه تنظیم شد.

حجت الاسلام سید عمار حکیم روز گذشته در نشست اعضای شورای استان و استاندار بغداد و جمعی از نمایندگان فراکسیون ائتلاف ملی در پارلمان عراق گفت که بیانیه پایانی اجلاس ریاض بدون اخذ نظر عراق و برخی کشورها تنظیم شده است.

وی خواستار واکنش دولت عراق در قبال این اقدام شد و گفت که مسأله اتخاذ موضع مناسب را در قبال بیانیه پایانی اجلاس ریاض، به دولت عراق وگذار می کند.

سید عمار حکیم همانند برخی از نمایندگان پارلمان عراق که از نحوه توهین آمیز استقبال از رییس جمهور عراق از سوی مقامات سعودی انتقاد کرده بودند، از این نحوه استقبال از نماینده عراق انتقاد کرد و گفت که استقبال از رییس جمهور عراق در سطح انتظار نبود.

رهبر ائتلاف ملی همچنین از عدم اعطای فرصت به عراق برای بیان دیدگاه های خود در اجلاس ریاض انتقاد کرد و افزود از نحوه استقبال از رییس جمهور عراق تا عدم اعطای فرصت به عراق برای بیان دیدگاه هایش در این اجلاس و عدم مشورت با عراق در تنظیم بیانیه پایانی، ملاحظاتی دارد که باید دولت عراق نسبت به آن موضع لازم را اتخاذ کند.

پیش از این نیز 'حنان الفتلاوی' نماینده پارلمان عراق در صفحه شخصی خود در یادداشتی خطاب به 'فواد معصوم' رییس جمهور عراق گفته بود که 'جناب رییس جمهور! عراق یک صفر در سمت چپ عدد نیست.'

وی گفته است که 'اگر من جای شما (رییس جمهور عراق) بودم، موضع عراق را برغم مخالفت متولیان اجلاس، بیان می کردم و یا حداقل از کنفرانس انصراف داده و اعتبار و کرامت عراق را حفظ می کردم.'

'عالیه النصیف' دیگر نماینده پارلمان عراق نیز از نحوه اهانت آمیز استقبال از رییس جمهور انتقاد کرد و گفت که 'معاون امیر منطقه ریاض از رییس جمهور عراق استقبال کرد که از حیث تشریفاتی در سطح ایشان نیست.'

نمایندگانی دیگری مانند 'جاسم محمد جعفر' و 'محمد الصیهود' در پارلمان عراق نیز از استقبال توهین آمیز سعودی ها از رییس جمهور عراق انتقاد کرده و الصیهود این نوع استقبال اهانت آمیز سعودی ها را عامدانه خوانده است.

این درحالی است که دفتر فواد معصوم رییس جمهور عراق امروز سه شنبه در بیانیه ای ناچار شده است که به این اعتراضات داخلی واکنش نشان داده و توضیح دهد، معاون امیر منطقه ریاض نه فقط از معصوم بلکه از دیگر میهمانان نیز استقبال کرده است.

به نوشته این بیانیه، رییس جمهور مصر، شاه اردن، روسای جمهور موریتانی و تاجیکستان و تعدادی دیگر از رهبران دعوت شده به اجلاس مورد استقبال معاون امیر ریاض قرار گرفتند.

این درحالی است که منتقدان در عراق می گویند که شاه اردن و رییس جمهور مصر از معدود میهمانانی بودند که دیدگاه های کشور خود را در این اجلاس بیان کردند و رییس جمهور مصر با رییس جمهور آمریکا جداگانه در حاشیه اجلاس دیدار کرد، در حالی که رییس جمهور عراق نه تنها توفیق دیدار با ترامب نداشت بلکه حتی اجازه نیافت تا سخنرانی اش را نیز در اجلاس ایراد کند.

سایت رسمی رییس جمهور عراق امروز متن کامل سخنرانی رییس جمهور عراق را که قرار بود در اجلاس ایراد کند، منتشر کرده که در آن اشاره شده است، 'عراق با همه کشورهای منطقه و همسایگان خود روابط خوب دارد و روابطش را با همسایگانش از منظر دیگران تنظیم نمی کند'./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات