۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۵۰۰۱۳۸

سفر ترامپ به منطقه از زاويه ای ديگر

نوع قراردادهاي تسليحاتي آمريکا با کشورهاي خاورميانه به طوري بوده که همواره برتري تسليحاتي رژيم صهيونيستي حفظ شود .
سفر ترامپ به عربستان

به گزارش خبرگزاری رسا،  اولين سفر خارجي «دونالد ترامپ» در مقام رئيس جمهور آمريکا به عربستان انجام شد و آنچه در اين ميان بيش از هر چيز ديگري به چشم خورد يکي امضاي قرارداد تسليحاتي 110 ميليارد دلاري (البته مجموع قراردادهاي امضا شده در اين سفر بيش از 380 ميليارد دلار بود) ميان عربستان و آمريکا و ديگري اظهارات تند ترامپ و «رکس تيلرسون» وزير خارجه آمريکا عليه ايران بود.

اعراب و عطش هميشگي
در اينکه اعراب تمايل دارند تا همواره جديدترين و پيشرفته‌ترين تسليحات را از کشورهاي غربي خريداري کنند شکي نيست به طوري که عربستان سعودي در سال هاي اخير يکي از بزرگترين خريداران تسليحات در جهان بوده است.

بر اساس اعلام موسسه صلح استکهلم، عربستان در سال 2016 ميلادي با صرف 63 ميليارد و 700 ميليون دلار براي فعاليت‌هاي نظامي و خريد تجهيزات جنگي در ليست کشورهايي که بيشترين هزينه نظامي را دارند در رتبه چهارم قرار گرفت.

خريد تسليحات و انبار کردن آنها تبديل به يک تفريح براي اعراب خليج فارس شده به طوري که هرگاه يکي از مقامات کشورهاي غربي به منطقه سفر مي کند در هنگام بازگشت به کشورش قراردادي را براي رونق کار شرکت هاي توليد کننده تسليحات به عنوان «سوغات» به زادگاهش مي برد.

تسليحات بي مصرف
همانطور که اشاره شد کشورهاي عرب حوزه خليج فارس به خريد تسليحات معتاد شده اند و يا به عبارت ديگر گرفتار نوعي چشم و هم چشمي با يکديگر هستند و از همين رو است که هرساله قراردادهاي تسليحاتي جديدي را با کشورهاي توليد کننده سلاح امضا مي کنند اما استفاده چنداني از اين تسليحات نمي کنند.

نکته ديگر اينکه خريد اين حجم از تسليحات موجب برتري نظامي آنها نمي شود براي مثال اگر در اختيار داشتن تجهيزات و تسليحات پيشرفته موجب برتري نظامي مي شد چرا عربستان در رسيدن به هدف خود در يمن ناکام مانده در حالي که حملات رياض و متحدانش به يمن به عنوان فقيرترين کشور خاورميانه وارد سومين سال خود شده است؟

مثال ديگر آنکه، نوع قراردادهاي تسليحاتي آمريکا با کشورهاي خاورميانه به طوري بوده که همواره برتري تسليحاتي رژيم صهيونيستي حفظ شود يعني در خاورميانه اسرائيل داراي بهترين و پيشرفته ترين تسليحات جنگي است و کشورهاي عربي هر چقدر هم که براي خريد تسليحات هزينه کنند بازهم اسرائيل از آنها بالاتر است با اين حساب چرا در جنگ 33 روزه رژيم صهيونيستي با حزب الله لبنان که در سال 2006 انجام شد، اسرائيل تبديل به يک بازنده بزرگ گرديد؟

به نظر مي رسد که نوعي توافق نانوشته ميان آمريکا و کشورهاي عرب حوزه خليج فارس به ويژه عربستان وجود دارد و آن اينکه اتخاذ مواضع ضد ايراني از سوي واشنگتن داراي هزينه‌هايي است که کشورهاي عربي بايد هزينه اين لفاظي ها را بدهند و از همين رو هرگاه ميزان اظهارات ضد ايراني آمريکا بيشتر مي شود قراردادهاي چرب تري نيز با اعراب به امضا مي رسد.

در اين ميان اما حساب ترامپ با بقيه رؤساي جمهوري آمريکا متفاوت است زيرا او ذاتا يک تاجر است و پيشتر نيز اعلام کرده که عربستان بايد هزينه حمايت آمريکا از رياض را بپردازد و بدون شک يکي از دلايل تاثيرگذار در عقد قراردادهايي به ارزش بيش از 380 ميليارد دلار در سفر ترامپ به رياض همين مسئله بوده است.اين نکته در توئيت جديد «محمد جواد ظريف» وزير خارجه ايران، خطاب به مقامات سعودي و شخص ترامپ نيز به خوبي مشهود است.

ظريف با اشاره به انتقادهاي شديد ترامپ، در حساب کاربري خود در توئيتر نوشته‌است: «ايران -که به تازگي انتخاباتي واقعي را پشت سر گذاشته است- توسط رئيس‌جمهوري آمريکا، در [کشوري که] مهد دموکراسي و ميانه‌روي‌ است، هدف حمله قرار گرفته است. اين سياست خارجي‌ است يا فقط دوشيدن 480 ميليارد دلاريِ عربستان سعودي».

همانطور که اشاره شد يکي از استراتژي هاي آمريکا در برخورد با اعراب خاورميانه و رژيم صهيونيستي، حفط برتري نظامي اسرائيل در منطقه بوده است. از همين رو قرارداد تسليحاتي 110 ميليارد دلاري آمريکا با عربستان موجب نگراني مقامات رژيم صهيونيستي از به خطر افتادن برتري نظامي اسرائيل شده است.

در همين رابطه «يووال اشتينيتز» وزير زيرساخت، منابع آب و انرژي رژيم صهيونيستي گفت: اين (فروش سلاح به عربستان) موضوعي است که واقعا مي تواند ما را دچار مشکل کند. صدها ميليون قرار نظامي امضا شده است و ما خواهان توضيح درباره آن هستيم.اشتينيتز که در جلسه پارلمان سخن مي گفت در ادامه افزود: عربستان يک کشور دشمن است و ما مي خواهيم از اين نکته مطمئن شويم که برتري نظامي اسرائيل در اين قرارداد تسليحاتي مد نظر قرار گرفته است.

همين امر نشان مي دهد که آمريکا براي رفع نگراني هاي صهيونيست ها احتمالا از عقد قراردادهاي نظامي جديد و افزايش کمک هاي نظامي به تل آويو سخن خواهد گفت و اين يعني با يک تير چند هدف زدن چون ترامپ با اتخاذ رويکرد ضد ايراني هم توانسته قرارداد جديد نظامي با عربستان امضا کند و از اين راه شرکت هاي توليد کننده تسليحات در آمريکا را سرپا نگه دارد و هم با تحريک کردن صهيونيست ها آنها را وادار به خريد تسليحات بيشتري از واشنگتن کند./۹۱۶/ ۱۰۲/ع

عبدالحميد بياتي

ارسال نظرات