مغفولماندن حکم الازهر در سایه دلالی پرسود/ وقتی رضایت عموم از حکم فقها پیشی میگیرد
به گزارش خبرگزاری رسا، پایگاه خبری «الفجر» در گزارشی به رونق قرآنهای رنگی در بازار مصر برای دومین سال متوالی با وجود ممنوعیت این قرآنها از سوی الازهر پرداخته و آورده است: در واپسین روزهای ماه شعبان و درحالیکه زمان زیادی به ماه مبارک رمضان به عنوان ماه عبادات و تلاوت قرآن نمانده است، برخی(در مصر) برای خرید قرآنهای زیبا و خاص تلاش میکنند و همین مسئله سبب شده است که فروشندگان قرآن، مصاحفی با اشکال و رنگهای متنوع را به فروش برسانند و در این میان یکی از قرآنهایی که در جامعه بهویژه در بین جوانان با هدف هدیهدادن خیلی رواج دارد، قرآنهای رنگی است.
این درحالی است که مجمع تحقیقات اسلامی وابسته به الازهر حکم مصادره و منع چاپ قرآنهای رنگی در مراکز انتشاراتی مصر را برای احترام به جایگاه کلام وحی صادر کرد؛ اما این قرآنها همچنان در کتابخانههای اسلامی و مناطق «الازهر» و «الحسین» قاهره به فروش میرسد.
سید عبدالهادی، یکی از فروشندگان قرآن در منطقه الازهر میگوید: اقبال برای خرید قرآن از ماه شعبان با نزدیکشدن به ماه رمضان بیشتر میشود و در اوایل رمضان به اوج خود میرسد و این قرآنها برای هدیه به مساجد تهیه میشود و بیشتر نهادهای خیریه آن را میخرند.
عبدالهادی افزود: حدود دو سال است که قرآنهای رنگی بیشترین اقبال را برای خرید داشته و بیشترین گروهی که خواهان این قرآنها هستند، جوانان بهویژه دختران هستند و قرآنهایی با رنگ بنفش در اندازههای متوسط بیشترین فروش را داشته است.
وی درباره قیمت قرآنهای رنگی گفت: قیمت این قرآنها بسته به اندازه بین 40 تا 120 پوند مصری متفاوت است و طی این دو سال قرآنهای رنگی بیشترین سود را برای فروشندگان داشته است.
نگرانی از تحت پیگرد قرارگرفتن
شعبان حسین، یکی دیگر از فروشندگان قرآن در منطقه «الحسین» نیز که نگران از تحت تعقیب قرارگرفتن از سوی پلیس مصر با توجه به صدور حکم مصادره قرآنهای رنگی از سوی الازهر است، تعداد محدودی از این قرآنها را در معرض فروش گذاشته و بقیه را مخفی کرده است.
وی میگوید: از زمانی که حکم منع فروش قرآنهای رنگی صادر شده است، آنها را از ترس مصادره، به صورت مخفیانه میفروشیم، زیرا این قرآنها را گرانتر از قرآنهای معمولی میخریم و نمیخواهیم از سوی مأموران امنیتی مصادره و توقیف شود.
متفاوتبودن رنگ جزءها؛ مزیت قرآنهای رنگی
میریهان مسعد، دانشجوی دختر مصری است که هر ساله قبل از ماه رمضان برای خرید قرآنهای رنگی به منطقه الحسین میرود، وی میگوید: من هر سال برای خرید قرآنهای مخصوص برای دوستانم با هدف ختم قرآن در ماه رمضان به الحسین میروم، بیشترین چیزی که در فروشگاههای این منطقه ما را جذب میکند، قرآنهای رنگی است.
مسعد تصریح کرد: این قرآنها، همان قرآن معمولی است و تحریف نشده و تنها رنگ جذاب جلد، همه به ویژه دختران را جذب میکند، مزیت دیگر قرآنهای رنگی این است که هر جزء یک رنگ دارد و این به من در مشخصشدن جزءهایی از قرآن که قرائت کردهام، کمک میکند.
از سوی دیگر شهد عباس، دیگر شهروند مصری معتقد است که فروشندگان قرآنهای رنگی از اقبال دختران جوان به خرید به ویژه کالاهای جدید سوء استفاده کرده و تلاش میکنند با جلد کردن قرآنها با رنگهای جذاب و مورد پسند دختران، سود ببرند.
جدال فقهی در مصر
این قرآنها در حالی در بازارهای مصر به فروش میرسد که جواز یا عدم جواز آن در بین علما و شیوخ الازهر موافقان و مخالفان خاص خود را دارد؛ اداره پژوهشهای اسلامی، تألیف و ترجمه مجمع پژوهشهای اسلامی الازهر در این باره تأکید دارد که هیچ مجوزی از سوی الازهر درباره استفاده از قرآنهای رنگی وجود ندارد؛ بلکه چاپخانهها و کتابفروشیها از چاپ و توزیع آن منع و ملزم شدهاند که به منظور حفظ قداست قرآن و عدم پایینآوردن شأن و جایگاه کتاب خدا، قرآنهایی با رعایت شروط اعلامشده از سوی مجمع پژوهشهای اسلامی مصر چاپ و توزیع کنند.
محمد شحات الجندی، عضو مجمع پژوهشهای اسلامی با تأیید حکم این مجمع معتقد است که رنگهای به کار رفته در قرآنهای رنگی، قاری را از تدبر و خشوع دور میکند و با قداست قرآن منافات دارد.
اما عبدالمهدی عبدالقادر، استاد حدیث دانشکده اصول دین دانشگاه الازهر با قرآن رنگی موافق است و میگوید: رنگ قرآن ربطی به احترام یا بیاحترامی به قرآن ندارد، زیرا قرآن کلام خداست.
عبدالقادر که پیش از این رییس بخش حدیث دانشگاه الازهر بوده است، استفاده از قرآنهای رنگی را به این شرط که رنگها در حد مجاز و مورد قبول باشد و خیلی روشن یا زننده نباشد که وضوح کلمات را با مشکل مواجه کند، مجاز میداند.
وی در بیانیهای مطبوعاتی تصریح کرد: رنگهای قرآن باید در حد معمول بوده و از چارچوب محترمانه خارج نشود؛ علما و شیوخ نظرات زیادی در این باره دارند؛ اما در نهایت استفاده یا عدم استفاده از آن به ذوق و سلیقه قاری بستگی دارد./994/ب101/ف
منبع: ایکنا