۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۹
کد خبر: ۴۹۷۹۴۹
رییس جمهور طراز انقلاب اسلامی (2)

روحانی عراقی: استکبارستیزی و تعامل عزتمند شاخص دولتمرد جمهوری اسلامی است

روحانی عراقی در گفت‌وگو با رسا تاکید کرد که رییس جمهور بعدی ایران باید آوازه استکبارستیزی را حفظ کند اما این به معنای درپیش گرفتن سیاست جنگ طلبانه نیست.
شیخ تحسین بدری

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ تحسین بدری مدیر گروه موسوعه‌ها و فرهنگ‌نامه‌های پژوهشگاه مطالعات تقریبی و از اندیشمندان عراقی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش بین‌الملل خبرگزاری رسا با اشاره به نقش رییس جمهور آتی ایران در تقریب مذاهب اسلامی گفت: بخش اعظمی از مشکلات عدم تقریب بین مسلمانان از مسائل سیاسی، رقابت‌های منطقه‌ای یا داخلی ناشی می‌شود. تاریخ نیز شهادت می‌دهد که هرگاه رقابت‌ها شدید شده و یا منافع سیاسی دولت یا اقلیم یا طایفه حاکم در خطر بیفتد درگیری‌های مذهبی شدت و ضعف می‌یابد.

وی با بیان آنکه محققان مهمترین عامل اختلافات قومیتی و مذهبی را عامل سیاسی می‌دانند افزود: ایران به عنوان یک دولت منطقه ای موثر، صبغه حکومت شیعی را به خود گرفته است و البته این مساله طبیعی است زیرا غالب مردم ایران شیعه هستد درحالیکه بسیاری از کشورهای همسایه از اهل سنت‌اند که یکی از چالش‌ها و مشکلات آنها مسائل اقتصادی و از آن مهمتر مساله رویارویی با جریان‌های اسلامی افراطی است.

ایران به عنوان کشوری استکبار ستیز شناخته شده است
حجت الاسلام بدری با تاکید بر لزوم تلاش در جهت ترویج مفاهیم اسلامی مانند وحدت، تقریب و همزیستی مسالمت‌آمیز ادامه داد: دولت‌های منطقه‌ای نیز از جریان‌های اسلام‌گرای افراطی سوء استفاده کرده و از آنها در راه ایجاد اختلافات مذهبی به عنوان یک ابزار بهره‌وری کردند بدون آنکه رهبران این جریان‌ها را به سقوط و نابودی بکشانند و اینجاست که نقش رییس جمهور جدید ایران خودنمایی می‌کند.

عالم شیعی عراقی با تاکید بر لزوم جلوگیری از میدان دادن به برخی افراط‌گرایان داخل ایران برای برانگیختن مسائل اختلافی خاطر نشان کرد: رییس جمهور آتی ایران باید با چالش‌های برخی دولت‌ها برای کشاندن نزاع و درگیری‌ها به درون بیت اسلامی با استفاده ابزاری از اختلافات مذهبی به خوبی روبه‌رو شود و باید این بحران را در راستای انسجام بیشتر هدایت کند. او باید به گونه‌ای عمل کنند که نقشه آنها را خنثی ساخته و در مسیر گسترش روابط منطقه‌ای و در میان کشورهای اسلامی گام بردارد.

مدیر گروه موسوعه‌ها و فرهنگ‌نامه‌های پژوهشگاه مطالعات تقریبی در پاسخ به این سوال که «رییس جمهور بعدی ایران چگونه باید با استکبار جهانی مقابله کند» تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی تا به امروز به عنوان دشمن استکبار جهانی شناخته شده است و همین ویژگی سبب تمایز ایران از اکثر کشورها و جذب بسیاری از آزادگان جهان و آزادی‌خواهان برای آزادی کشورها و ملت‌های عربی از یوغ استعمار شده است.

حجت الاسلام بدری گفت: به نظر بنده رییس جمهور بعدی ایران باید این آوازه و این خصلت را حفظ کند اما این سخن به معنای درپیش گرفتن سیاست جنگ طلبانه و بحران‌آفرینی و تنش‌زایی با دولت‌های استکباری نیست. رییس جمهور جدید ایران باید به صورت منطقی با مساله استکبار جهانی تعامل داشته باشد به گونه‌ای که بهانه را برای کشاندن دامنه جنگ به داخل ایران و یا دولت‌های منطقه به نیابت از استکبار به دست دشمن ندهد زیرا نتیجه این جنگ‌ها نابودی مسلمانان است.

مشاوران رییس جمهور ایران باید از واقعیت‌های منطقه آشنا باشند
وی با اشاره به نحوه ارتباط رییس جمهور آتی ایران با کشورهای همسایه و دولت‌های حاشیه خلیج فارس تاکید کرد: الان دیگر برای کشورها ممکن نیست که در عزلت به سر ببرند. امروزه ارتباط با سایر کشورها به یک مساله ضروری و غیر قابل انکار تبدیل شده است که هر کشوری خود را به یک شیوه به سایر کشورها تحمیل می‌کند. به نظر بنده ایران با چالش بزرگی در عرصه ارتباطات با دولت‌های منطقه خصوصا دولت‌های حاشیه خلیج فارس دارد.

اندیشمند شیعی عراق خاطر نشان کرد: قطع روابط با کشورهای منطقه بستر را برای برانگیختن درگیری‌های مذهبی به اسم شیعه و سنی از یک جهت و نیز جنگ نیابتی از استکبار از سوی دیگر فراهم خواهد ساخت. رییس جمهور ایران به عنوان دومین شخصیت مهم جمهوری اسلامی ایران باید تلاش کند تا این بستر فراهم نشود جدا از اینکه منافع اقتصادی و سیاسی مشترک  ما را به تحکیم مناسبات و تقویت روابط سوق می‌دهد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مساله ایران هراسی اظهار داشت: اسلام‌هراسی امروز با سوء استفاده از جنایت‌های داعش به عنوان نماینده اسلام اهل سنت صورت می‌پذیرد که البته در این مورد توجیهات واضحی برای ترویج این مساله وجود دارد. متاسفانه تاکنون مسلمانان نتوانستند کار زیادی هم طراز با اقدامات داعش در سطح منطقه‌ای و جهانی انجام دهند. از سوی دیگر دشمنان برای رسیدن به اغراض سیاسی خود و به منظور تخریب اسلام شیعی به ایران هراسی روی می‌آورند.

حجت الاسلام بدری در پایان تصریح کرد: متاسفانه برخی سخنان و گفتارهای مسؤولان ایرانی به افزایش این پدیده کمک کرد. رییس جمهور منتخب مردم باید از مشاورانی استفاده کند که به واقعیت‌ها علم داشته باشند و در فضای خیال سیاسی زندگی نکنند./981/ب914/ک 

گفتگو: محمد رایجی

 

ارسال نظرات