۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۰
کد خبر: ۴۹۷۷۰۰
نگاهی به اخبار انتخابات در استان‌ها؛

تبلیغات انتخاباتی در زادگاه کاندیداهای ریاست جمهوری؛ رقابت داغ شد

هرچقدر فاصله با ۲۹ اردیبهشت‌ماه کمتر می‌شود بر تب‌وتاب فضای تبلیغات افزوده‌شده و رقابت‌ها داغ‌تر می‌شود؛ شاید این روزها بتوان اوج نشاط انتخاباتی را در زادگاه کاندیداهای ریاست جمهوری دید.
انتخابات

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مهر، این روزها شهرهای مختلف کشور در تب‌وتاب انتخابات است، اگر به‌ تبلیغات انتخاباتی در جای‌جای کشور نظری بیندازیم این تنوع شعارهاست که توجه مردم را جلب می‌کند، شعارهایی که گاه محور اقتصادی دارد و گاه سیاسی و اجتماعی.

هفته‌های گذشته در استان‌های مختلف کشور هفته‌های پر التهابی بود. سفرهای استانی کاندیداها و فعالیت ستادهای انتخاباتی یکی پس از دیگری به تیتر اخبار تبدیل‌شده و فعالیت‌ها برای انتخابات در استان‌ها با مناظره ها، سخنرانی تبلیغاتی کاندیداها و حامیان شاخص آن‌ها اوج گرفت.

در این راستا در سلسله گزارش‌هایی فضای تبلیغات انتخابات در استان‌های مختلف کشور رصد می‌شود که تاکنون در قالب سه گزارش بخشی از وضعیت تبلیغات انتخاباتی تشریح شده است. این گزارش‌ها را می‌توانید در لینک‌های «کوچِ ستادها به فضای مجازی؛ کاندیداها به پاستور «کانال» می‌زنند»، «شهر خالی از پوسترهای شعاری؛ ستادها در تلگرام و اینستاگرام برپاست» و «تجارت «مِمبر» تقلبی برای جلب آرای واقعی؛ تبلیغات از شالیزار تا قبرستان» بخوانید.

در این گزارش هم به برخی استان‌های شرقی و مرکزی کشور از جمله زادگاه برخی کاندیداهای ریاست جمهوری سر می‌زنیم و فضای تبلیغات انتخاباتی در این استان‌ها را مرور می‌کنیم.

اصفهان، رشد قارچ گونه کانال ها

در شرایطی که تنها یک هفته دیگر تا رقم زدن انتخابات پرشور دیگری بر صفحه انقلاب ایران باقی است، تبلیغات فضای مجازی کاندیداهای شورای شهر رشد قارچ‌گونه‌ای دارد به‌نوعی که ساعتی یک‌بار که تلگرام را باز کنیم ده‌ها کانال تلگرامی بر بار این فضای مجازی اضافه شده است که هر یک شعار حمایت از کاندیدای خاصی را سر داده‌اند.

نکته جالب‌توجه اینکه در هر یک از این کانال‌ها شیوه یکسانی در حمایت از این کاندیداها وجود دارد به‌نوعی که افراد مختلف بدون بیان ویژگی‌های خاص کاندیدای موردنظر  با عبارت یکسان «رأی ما تنها مهندس فلان» یا «تنها دکتر بهمان شایسته ورود به شورای شهر است» گویی ناخودآگاه این نکته را تبلیغ می‌کنند که شورا باید دو دستی به فرد موردنظر تقدیم شود؛ این افراد البته گاهی نیز لطف کرده و اجازه ورود افراد دیگری به شورای شهر را صادر می‌کنند اما درعین‌حال مدعی هستند که فقط کاندیدای آن‌ها لیاقت ریاست بر شورای شهر را دارد.

در کانال‌های تلگرامی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری نیز بی‌اخلاقی تبلیغاتی موج می‌زند به‌نوعی که گاهی فراموش می‌کنیم همه ما هم‌وطن یکدیگر هستیم و از تهمت‌های ناروا و بدون مدرک تا سوءاستفاده از کوچک‌ترین اشتباه ناخودآگاه افراد سوژه دست ما شده است.

البته در این میان گروه‌هایی نیز هستند که با حفظ جو دوستانه به نقد یا تحلیل عملکرد کاندیداهای شورای شهر یا ریاست جمهوری می‌پردازند و با دلیل و مدرک در راستای کمک به انتخاب فرد اصلح و حضور پرشور مردم تلاش می‌کنند.

به گفته پلیس فتای اصفهان به دلیل اینکه برای نظارت بر گروه‌ها و کانال‌ها لازم است نیروهای مربوطه پلیس  نیز عضو این گروه‌ها باشد نظارت بر این همه کانال و گروه تلگرامی سخت است اما درعین‌حال این فضا با دقت تمام مورد رصد پلیس فتای اصفهان است به‌نوعی که سردار آقاخانی فرمانده انتظامی استان اصفهان به گروه‌های مختلف سیاسی تذکر داده است که پلیس فتا برای برخورد با تخلفات انتخاباتی بر فضای مجازی اشرافیت خواهد داشت.

توجه اصفهانی‌ها همانند بسیاری از مردم کشور به مناظره‌ها و گفت‌وگوهای تلویزیونی کاندیداها جلب شده است
در عوض شاید توجه اصفهانی‌ها همانند بسیاری از مردم کشور به مناظره‌ها و گفت‌وگوهای تلویزیونی کاندیداها جلب شده است و سخنان نامزدهای تبلیغاتی در مناظره‌ها هرروز و هر شب علاوه بر فضای مجازی از اینستاگرام تا تلگرام در گروه‌ها دوستانه چندنفری در دانشگاه‌ها، مدارس، خیابان و ادارات به بحث و نقد گذاشته می‌شود.

اما از مشکلات کلی کشور مانند وضعیت معیشت و اقتصاد که دغدغه تمام ایرانی‌هاست‌ که بگذریم مهم‌ترین مشکلات مردم اصفهان که در حال تبدیل به چالشی بزرگ است موضوع فصلی بودن زاینده‌رود است.

یک شهروند اصفهانی مشکلات اقتصادی ازجمله تعطیل شدن بسیاری از کارخانه‌ها را از دیگر دغدغه‌های مردم می‌داند و می‌گوید: کارخانه پلی اکریل نمونه‌ای از تولید موفق داخلی است که مسئولان یا آقازاده‌ها با تولیدات خارجی تیشه به ریشه آن زدند و بسیاری از کارگران یکی از موفق‌ترین کارخانه‌ها درزمینهٔ تولید داخلی و صادرات را بیکار کردند و اصلاً هم ناراحت نشدند بلکه چشم و گوش بر این واقعیت‌ها بسته‌اند.

وی اضافه کرد: برنامه عملیاتی این کاندیداها برای رفع مشکلات مردم چیست؟ با متهم کردن یکدیگر مشکلی از ما رفع نمی‌شود.

تهران؛ شب زنده داری انتخاباتی

تبلیغات نامزدهای انتخاباتی شوراهای اسلامی شهر و روستا، از ساعت ۲۴ چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه آغاز شد و کاندیداها برای این‌که گام اول تبلیغات قانونی را محکم برداشته و خودی نشان دهند برای ساعت «صفر» آماده‌شده و منتظر سوت داور برای آغاز مسابقه بودند.

هرچند اکثریت قریب به‌اتفاق کاندیداها، برخلاف قوانین اقدام به نشست‌های انتخاباتی، تشکیل گروه‌های تلگرامی، پیج های اینستاگرامی و دیگر اقدامات تبلیغاتی کرده بودند اما دو روز گذشته حال و هوای دیگری داشت، حامیان نامزدها در ستادها جمع شده و برنامه‌ریزی می‌کردند و لیدرها در حال تقسیم فضاهای شهری بین جوانان بودند، ابتدای شهر با « احمد» و آن خیابان اصلی سر چهارراه با «کامران» و ...

گویی یک حسی در مردم و نامزدها وجود دارد که هرچقدر در فضای مجازی و رسانه‌های الکترونیک مطرح شوند تا عکس خود را روی کاغذ نبینند و فضاهای تبلیغاتی شهر را با تصاویر خود کاغذدیواری نکنند، راضی نمی‌شوند، به همین دلیل شب را تا صبح شب‌زنده‌داری انتخاباتی کردند تا « راند» اول را قدرتمند آغاز کرده و حریف را ضربه کنند.

حس آرامشی که از پر کردن دیوارهای شهر در فضای حقیقی به نامزدها می‌دهد را با حس ممبرهای «فیک» در کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی می‌توان در یک ردیف و از یک جنس دانست.

در این انتخابات، با توجه به این‌که انتخابات در بسیاری از شهرها به‌صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود، بدون ورود کد نامزد موردنظر نمی‌توان به وی رأی داد و این امر اهمیت درج کد نامزدها در تبلیغات انتخاباتی را بیش‌ازپیش می‌کرد، از طرفی عدم آماده بودن کد نامزدهای شوراها تا ظهر چهارشنبه در سراسر کشور، برای نامزدها ایجاد نگرانی مفرط کرده بود، جلسات خانگی، سخنرانی‌ها، میتینگ‌ها و دیگر برنامه‌ها هم از سویی دیگر آشفتگی خاص و سردرگمی در تیم‌های نامزدها ایجاد کرد.

چاپخانه‌ها مترصد دریافت کدها بودند و با آمدن کدها چاپ پوسترها آغاز شد و شعارهای تبلیغاتی متعدد روی کاغذها ثبت می‌شد
چاپخانه‌ها مترصد دریافت کدها بودند و با آمدن کدها چاپ پوسترها آغاز شد و شعارهای تبلیغاتی متعدد روی کاغذها ثبت می‌شد، این پوسترها تا ۸ صبح ۲۸ اردیبهشت اجازه دارند روی دیوارها چسبانده شوند.

موج انصراف‌ها نیز از چند روز پیش آغازشده و برخی افراد با صدور بیانیه‌های مختلف به نفع فرد و یا گروهی خاص کنار می‌روند که تا امروز توازن بین نفرات انصراف داده رعایت شده و برخی به نفع تفکرات اصول‌گرایی و برخی دیگر به سود نظریات امید  انصراف دادند.

انتظار می‌رود هرچه به پایان ماراتن انتخابات نزدیک‌تر شویم تعداد انصرافی‌های بیشتری را شاهد باشیم، انصراف‌هایی که هرکدام دلایلی اعم از مالی، عدم توان رقابت، ائتلاف با شخص و یا گروهی حاضر در صحنه و یا دلایل دیگر دارند.

خراسان جنوبی، ماراتن تبلیغاتی

زنگ آغاز تبلیغات پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا از نخستین ساعات روز پنج‌شنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه هم‌زمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی نواخته شده و کاندیداها سعی دارند در این ماراتن تبلیغاتی از یکدیگر سبقت‌گیرند.

نصب بنرهای تبلیغاتی چهره شهر را دگرگون کرده و خبر از داغ شدن تنور انتخابات پیش رو را می‌دهد. تبلیغات فضای مجازی هم هرچند از ماه‌ها قبل آغازشده بود اما با آغاز رسمی تبلیغات رنگ و بوی بیشتری به خود گرفته و کانال‌های زیادی از شب گذشته تاکنون راه‌اندازی شده‌اند که این‌ها نشان می‌دهد تب‌وتاب انتخابات در استان بالا رفته است.

تبلیغات گسترده مردمی به‌خصوص در فضای مجازی نشان از این دارد موجی عظیم از انتخابات در شهر به راه افتاده و هرکدام برای به کرسی نشاندن نامزد موردعلاقه‌شان در تکاپو هستند.

علی‌رغم اینکه فضای شهر از تبلیغات نامزدها و بنرها پر شده اما هنوز هم کاندیداها خط‌مشی سیاسی خود را مشخص نکردند و مردم نیز از این نظر نسبت به آن‌ها شناخت کافی ندارند.

به دلیل هم‌زمانی آغاز تبلیغات با آئین سنتی «چراغ برات» بیشترین تمرکز کاندیداها در آرامستان های شهرها و روستاها برای تبلیغات بود
روز پنج شنبه حال و هوای تبلیغاتی در خراسان جنوبی متفاوت‌تر از سایر استان‌ها بود، به دلیل هم‌زمانی آغاز تبلیغات با آئین سنتی «چراغ برات» بیشترین تمرکز کاندیداها در آرامستان های شهرها و روستاها برای تبلیغات بود چراکه خیل عظیم جمعیت بر سر قبور موجب شده بود تا کاندیداها و طرفدارانشان از این ظرفیت با تمام توان برای تبلیغ استفاده کنند.

در خراسان جنوبی ۵۳۶۹ کاندیدا برای حضور در این دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و برای تصاحب دو هزار و ۹۵۵  کرسی از امروز رقابت انتخاباتی خود را شروع کرده‌اند.

مدیرکل دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، گفت: دو هزار و ۹۵۵عضو شورای اسلامی در استان خواهیم داشت.

علی جزندری تعداد کل داوطلبان ثبت‌نام‌شده استان را ۵ هزار و ۶۷۸ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد چهار هزار و ۹۹۵ نفر برای انتخابات شوراهای روستایی و ۶۸۳ نفر برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر ثبت‌نام کردند.

زادگاه رئیسی و قالیباف، پیشتازی اصولگرایان

این روزها خراسان رضوی نیز مانند دیگر استان‌های کشور درگیر موضوعات انتخاباتی شده به صورتی که با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، ستادهای انتخاباتی در شهرهای مختلف استان و مشهد در حال شکل‌گیری هستند.

اگرچه هنوز هیچ‌یک از کاندیداها برای سخنرانی به خراسان رضوی سفر نکرده‌اند و این اقدام را به هفته آخر تبلیغات موکول کرده‌اند،اما بازار مناظره‌ها در بین طرفداران نامزدها داغ داغ است.

فعالیت ستادهای دو نامزد اصولگرا شامل آقایان قالیباف و رئیسی در مشهد بیشتر به چشم می‌خورد زیرا این افراد به دلیل مشهدی بودن دارای طرفداران زیادی در این شهر هستند
فعالیت ستادهای دو نامزد اصولگرا شامل آقایان قالیباف و رئیسی در مشهد بیشتر به چشم می‌خورد زیرا این افراد به دلیل مشهدی بودن دارای طرفداران زیادی در این شهر هستند و به نظر می‌رسد در انتخابات نیز آرای این دو نامزد بیش از دیگر کاندیداها  باشد.

ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام روحانی نیز در مشهد و دیگر شهرستان‌های استان به‌صورت فعال دایر شده  به صورتی که چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب طرفدار این نامزد به سخنرانی در ستادهای وی می‌پردازند.

در این میان دیگر نامزدهای انتخاباتی هنوز به‌صورت جدی وارد عرصه تبلیغات مستقیم نشده‌اند و ترجیح داده‌اند از طریق رسانه ملی و فضای مجازی برنامه‌های خود را تشریح نمایند.

فعالیت ستاد نامزدهای انتخابات در مشهد هرروز از اوایل بعدازظهر شروع‌شده و تا پاسی از شب ادامه می یابد به صورتی که طرفداران هریک از نامزدها در مقابل ستاد انتخاباتی تجمع کرده و به توزیع پوستر و مباحثه با علاقه‌مندان می‌پردازند.

پخش سرودهای حماسی و فیلم‌های تبلیغاتی نامزدها ازجمله دیگر مواردی است که باعث شده تا شورونشاط انتخاباتی در برخی خیابان‌های مشهد به‌وضوح دیده شود.

مطابق معمول انتخابات گذشته یکی از برنامه‌های پرطرفدار این ایام، مناظره‌های دانشگاهی است که معمولاً با حضور چهره‌های شناخته‌شده سیاسی از دو جناح کشور برگزار می‌شود. در این راستا از چند هفته گذشته در دانشگاه‌های مشهد ازجمله فردوسی و آزاد اسلامی تنور مناظره‌ها داغ بوده و همچنان ادامه دارد.

در این دوره علاوه بر مناظره افراد سرشناس،مناظره‌های به چهره‌های فعال دانشجویی نیز کشیده شده به صورتی که نمایندگان جریان‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب در فضایی مهیج به حمایت از نامزد خود و نقد رقبا می‌پردازند.

همچنین برای گرم‌تر شدن فضای انتخاباتی، طی روزهای گذشته ششمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی نیز در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار و از نفرات برتر تقدیر به عمل آمد.

وضعیت تبلیغات در زادگاه روحانی و تلاش اصولگرایان

رد پای تبلیغات انتخاباتی این روزها درجای جای استان سمنان دیده می‌شود، از شرقی‌ترین شهرستان تا غربی‌ترین آن‌ها همه‌جا سخن از انتخابات است اما در سطح خیابان‌ها، این شعارهای انتخاباتی هستند که بارنگ‌ها و طرح‌های مختلف سخن می‌گویند.

تبلیغات انتخاباتی در استان سمنان را به آتش زیر خاکستر می‌توان معنا کرد تا هفته گذشته اینجا هیچ خبری از انتخابات نبود اما با افتتاح دو ستاد انتخاباتی در مرکز استان، همه‌چیز دگرگون شد و به‌یک‌باره ابر انتخابات بر سطح استان باریدن گرفت، امروز اما موجی از رنگ‌ها را می‌توان در سطح خیابان‌ها دید.

برای رصد این هیاهو باید به سطح شهرها گام نهاد، خیابان‌های مشرف‌به میدان امام(ره) و فلکه جمهوری شاهرود، آنجا که صدای خش‌خش جاروی رفتگر پیر شهرداری که زیر لب غرولند می‌کند، لیوان‌های یک‌بارمصرف پلاستیکی را از چپ به راست بانظم خاصی از پاهایش دور می‌سازد و می‌گوید: شب‌ها شربت می‌دهند، می‌آیند و می‌خورند و می‌ریزند و ما باید اینجا را جارو کنیم. آخر این انصاف است؟ صبح پوسترمی چسبانند، شب پاره می‌کنند، صبح روز دیگر نصیب من می‌شود.

در غالب نقاط استان سمنان رقابت بیشتر بین قالیباف، روحانی و رئیسی است
این داستان همه جای دیار قومس است در قلب شهر شاهرود اما موجی از آدم‌ها بالا و پائین می‌شوند در خیابان فردوسی یک‌سو سالار عقیلی می‌خواند «وطنم ای شکوه پابرجا...» و در دیگر جا سخنرانی قالیباف به‌صورت ضبط‌شده در فضا طنین‌انداز می‌شود که می‌گوید: «امروز نیاز به مدیرانی که مردم را درک کنند، بیش از گذشته در کشور احساس می‌شود» اینجا در غالب نقاط استان سمنان رقابت بیشتر بین قالیباف، روحانی و رئیسی است.

بازار حرف‌ها و بحث‌ها نیز داغ است از اتوبوس و تاکسی تا نانوایی و بنگاه املاک همه در تکاپوی قانع کردن یکدیگر برای رأی دادن به گزینه موردعلاقه‌شان هستند ما ازآنجاکه اینجا زادگاه روحانی است، طبیعتاً تبلیغات او بیشتر از دیگران به چشم می‌خورد اما قالیباف هم اینجا طرفداران خود را دارد حتی بیشتر از رئیسی.

علی جوان فعال در ستاد روحانی در شاهرود می‌گوید: تبلیغات محیطی هنوز در شاهرود شکل نگرفته و فعالیت‌های انتخاباتی بیشتر به جلسات مؤثران شهر، دانشجویان و ستاد جوانان خلاصه می‌شود عمده میتینگ‌ها در مرکز استان پیگیری می‌شوند.

یکی از حامیان رئیسی نیز معتقد است: ما می‌گوییم عملکرد ضعیف آقای روحانی در شاهرود و اشتغال بد این منطقه، خود بزرگ‌ترین تبلیغ برای رئیسی، مرد روزهای سخت است و نیازی به فعالیت بیشتر نمی‌بینیم اما در آن‌سو قالیباف نیز فعالیت‌های خوبی را دارد من در جریان نشست‌ها در مساجد و محل‌های از پیش تعیین‌شده هستم درنهایت باید گفت استراتژی اصولگرایان در این انتخابات ابتدا رصد شرایط و سپس جلب آرای مردمی است نه هیاهو و تبلیغات پرزرق‌وبرق؛ این داستان اغلب نقاط شاهرود است تب‌وتاب اینجا به اوج نرسیده چراکه هنوز خبری از میتینگ و سخنرانی نیست اما روزهای آتی آبستن شرایط دگرگونی است.

در مرکز استان اما فعالیت‌های انتخاباتی با آغاز به کار ستاد تبلیغاتی رئیسی رونق گرفته است، این تنها حربه اصولگرایان نبود، آن‌ها با دست‌پر به میدان آمده‌اند چراکه می‌دانند سمنان، استان روحانی است و پیروزی در آن به‌منزله پیروزی بر مکتب اوست، کار را با ستاد قالیباف ادامه دادند.

از زمان ایراد سخنرانی‌های مختلف در سطح استان سمنان تنور انتخابات داغ‌تر شد این را می‌توان در بیان مردم دید، رسانه‌ها نیز این روزها دست از فعالیت برنمی‌دارند و فضای مجازی محلی برای بیان نظرات است بنا به اعلام دادستان مرکز استان، ۴۰۰ گروه تلگرامی در انتخابات اجازه فعالیت دارند و اگر در هرکدام تنها ۵۰۰نفر عضو باشند، می‌توان گفت جمع کثیر واجدان شرایط رأی دادن از اخبار سطح استان آگاه هستند.

زادگاه رئیس‌جمهور اما این روزها غوغاست و پرواضح است در شهرستان ۱۰هزار نفری، غالباً طرفدار روحانی باشند ستاد مرکزی او در سرخه راه‌اندازی شده و تصاویر رئیس‌جمهور بر دستان مردم است، اینجا بنفش‌ها حکم رانی می‌کنند لذا نامزدهای دیگر اصلاً زحمت تبلیغات را هم در این شهرستان به خود نداده‌اند.

فضای انتخاباتی در استان سمنان مشخص است اینجا گوی و میدان بین مثلث قالیباف، رئیسی و روحانی می‌چرخد اما هنوز مشخص نیست این گوی جلوی  پای کدام فرد بایستد. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد مردمی هستند که هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اند این عده غالباً افرادی هستند که در دوره قبل به روحانی رأی دادند و این دوره در تکرار آن شک دارند.

توجه کاندیداها به پهناورترین استان

سیستان و بلوچستان یکی از پهناورترین استان‌های کشور بوده که دارای شرایط خاص و منحصربه‌فردی است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ظرفیت‌های بالقوه این استان در زمینه‌های مختلف است که هنوز به‌درستی از آن استفاده‌نشده است از همین رو از محرومیت‌هایی تاریخی رنج می‌برد.

وجود یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای پاکستان و افغانستان و ۳۰۰ کیلومتر مرز آبی در سواحل مکران یکی از ظرفیت‌های خاص استان سیستان و بلوچستان است که به دلیل قرار گرفتن در موقعیت راهبردی و ترانزیتی این منطقه از کشور از اهمیت فراوانی برخوردار است به‌ویژه بندر چابهار که تنها بندر اقیانوسی ایران و آسان‌ترین و بهترین راه دسترسی به کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد است.

به دلیل وجود همین ظرفیت‌ها و بافت خاص جمعیتی سیستان و بلوچستان همیشه این استان مدنظر ویژه احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی در انتخابات مختلف بوده است.

البته نکته حائز اهمیت دیگر، میزان مشارکت بالا و گسترده مردم همیشه در صحنه سیستان و بلوچستان در عرصه‌های مختلف پس از انقلاب خصوصاً انتخابات است که این موضوع نیز موجب شده تا گروه‌های مختلف سیاسی نگاه ویژه‌تری به این استان داشته باشند.

بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ جمعیت استان سیستان و بلوچستان به ۲میلیون و ۷۷۵ هزار و ۱۴ نفر شامل ۷۰۴ هزار و ۸۸۸ خانوار رسیده است که بیش از یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در این استان واجد شرایط رأی دادن هستند.

درصد مشارکت آخرین دوره ریاست جمهوری در سیستان و بلوچستان نزدیک به  ۷۲ درصد بوده که این قابلیت رأی موجب شده تا در این دوره نیز نامزدهای مختلف ریاست جمهوری برای رأی مردم سیستان و بلوچستان حساب ویژه‌ای باز کنند.

به همین دلیل از مدت‌ها قبل ستادهای تبلیغاتی کاندیداهای ریاست جمهوری در استان سیستان و بلوچستان کار خود را آغاز کردند به‌نحوی‌که حتی برخی از این ستادها از ستادهای مرکز کشور نیز زودتر تشکیل شد.

اما مهم‌ترین نکته در انتخابات مختلف استان سیستان و بلوچستان حضور حداکثری مردمان شیعه و سنی استان دوشادوش یکدیگر است که نشان از وحدت بین مذاهب و اقوام و میزان پایبندی آن‌ها به نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

خوشبختانه این روزها در سطح شهرهای این استان شورونشاط خاص انتخاباتی به‌خوبی مشاهده می‌شود و همه در حال فعالیت و تبلیغ برای کاندیدا مدنظر خود هستند اما موضوع دیگری که انتخابات سال ۹۶ را ویژه‌تر کرده است هم‌زمانی انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا است.

برخی از کاندیداها با راه‌اندازی گروه‌ها و کانال‌های مختلف در نرم‌افزارهای تلفن همراه تحت عنوان «حامیان» تبلیغات خود را برخلاف قانون شروع کرده‌اند و حتی باوجوداینکه چندی پیش تعدادی از کاندیداها به دلیل تبلیغات پیش از موعد توسط مراجع ذیصلاح احضار شدند اما این‌گونه تبلیغات همچنان ادامه دارد و این روزها کار به ساختن استیکر و عکس نوشته رسیده است.

وجه مشترک بسیار از این کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی عدم وجود برنامه مشخص در آن‌ها است و تنها به ارسال چند شعار، عکس و استیکر اکتفا می‌کنند و جالب‌تر اینکه اغلب این کاندیداها سعی می‌کنند خود را از جریان‌های سیاسی حاکم کشور جدا کنند.

علی‌اصغر جمشید نژاد رئیس ستاد انتخابات سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: ۱۸ هزار و ۴۱۸ نامزد برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سیستان و بلوچستان نام‌نویسی کردند که از این تعداد ۱۷ هزار و ۹۹۲ نفر تاکنون در هیات های اجرایی و نظارت تأیید صلاحیت شدند.

قم، مراجع با کاندیداها دیدار نمی کنند

قم شهری است که به دلیل وجه مذهبی و البته سیاسی جایگاه بسیار مهمی در کشور دارد، وجود حوزه علمیه و در کنار آن حضور مراجع عظام تقلید در این شهر باعث شده تا قم همواره موردتوجه سیاسیون در رده‌های مختلف باشد و رفت‌وآمدهای فراوانی از گروه‌های مختلف سیاسی در طول سال در این شهر در جریان باشد.

همین امر موجب شده تا در انتخابات مختلف کشور بخصوص انتخابات ریاست جمهوری، کاندیداها قم را به‌عنوان مقصدی برای سفرهای انتخاباتی خود در لیست داشته باشند و البته تبلیغات و ستادهای انتخاباتی خود را در این شهر به شکل گسترده‌تری دنبال کنند.

سید ابراهیم رئیسی، سید مصطفی میرسلیم، حسن روحانی و محمدباقر قالیباف به ترتیب بیشترین تبلیغات محیطی و پوستری را در کنار فضای مجازی در شهر قم دارند
گرچه در این دوره از انتخابات به دلیل گستردگی فضای مجازی اقبال به سمت تبلیغات سنتی کاهش‌یافته اما به نظر می‌رسد بر اساس آنچه درودیوار شهر از آن حکایت دارند برخی از کاندیداها تبلیغات محیطی را همپای تبلیغات مجازی دنبال می‌کنند. سید ابراهیم رئیسی، سید مصطفی میرسلیم، حسن روحانی و محمدباقر قالیباف به ترتیب بیشترین تبلیغات محیطی و پوستری را در کنار فضای مجازی در شهر قم دارند و دو کاندیدای دیگر به نظر می‌رسد که بیشترین تمرکز را در همان فضای مجازی و البته در مناظره‌ها دنبال می‌کنند.

بر اساس آنچه در شهر قم مشاهده می‌شود به نظر می‌رسد بیشتر رقابت در این شهر بین دکتر حسن روحانی و سید ابراهیم رئیسی باشد و با توجه به اعلام حمایتی که طی چند روز اخیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از رئیسی داشته این رقابت چشمگیرتر شده است.

ابراهیم رئیسی سومین کاندیدایی بود که بعد از مصطفی میرسلیم و محمدباقر قالیباف به شهر قم سفر کرد.

قالیباف دوشنبه چهارم اردیبهشت در اولین روزهای تبلیغات انتخاباتی و به‌عنوان نخستین سفر استانی به قم آمد. وی در این سفر ابتدا به گلزار شهدای قم رفت و سپس دیداری با جمعی از علما و اساتید حوزه داشت.

سفر میرسلیم که با روز کارگر مصادف شده بود با بازدید وی از یکی از کارگاه‌های تولیدی در قم آغاز شد. کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سپس با حضور در حرم حضرت معصومه(س) ضریح این بانوی کرامت را زیارت کرد و بعدازآن در جمع اعضای حزب مؤتلفه استان قم حاضر شد.

و در ادامه سفرهای انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی سومین کاندیدایی بود که مهمان قمی‌ها شد، وی اجتماع طرفدارانش را در مصلای قم برگزار کرد، اجتماعی که مطابق آنچه از تصاویر و مشاهدات قابل استناد بود با استقبال گسترده مردم قم روبه‌رو شد.

البته دراین‌بین درس خارج فقه مراجع هم تحت تأثیر فضای انتخاباتی قرار دارد و در روزهای چهارشنبه که روز مهمی در برگزاری دروس خارج مراجع است همواره بر حضور پرشور مردم در انتخابات تأکید می‌شود و البته دراین‌بین نصیحت‌هایی به کاندیداها و طرفداران آن‌ها هم صورت می‌گیرد.

البته باید برای این نکته هم تأکید کرد که مراجع تقلید در دوران تبلیغات انتخابات هرگونه دیداری را که شائبه تبلیغات داشته باشد را نمی‌پذیرند و کاندیداهایی که به قم سفر می‌کنند نمی‌توانند با مراجع دیدار داشته باشند.

کرمان، تلاش اصولگرایان در زادگاه جهانگیری

با آغاز موعد قانونی تبلیغات ریاست جمهوری در کشور ستاد چهار کاندید شامل روحانی، رئیسی، قالیباف و میرسلیم در کرمان راه‌اندازی شده است و مسئولان این ستادها در تلاش هستند ستادهای شهرستانی را نیز راه‌اندازی کنند.

در این میان دو رئیس ستاد نخستین مصاحبه‌های مطبوعاتی خود را برگزار کرده‌اند و همچنین رئیس‌جمهور که کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم است دیدار خود را با مردم کرمان در تالار تلاش برگزار کرده است.

این تمام تحرکات آشکار ستادهای انتخاباتی است اما در زیرپوست شهر و فضای مجازی نیز کانال‌ها و گروه‌های متعددی تشکیل‌شده و مدیران این کانال‌ها برای عضوگیری در این کانال‌ها و تحت تأثیر قرار دادن مردم با یکدیگر رقابت می‌کنند در این گروه‌ها نیز خبری از برنامه کاندیداها نیست بلکه فقط سعی می‌کنند در تنور مناظره‌ها بدمند.

مسئولان اجرایی استان کرمان نیز از ماه‌ها قبل اقدامات خود را برای برگزاری انتخاباتی باشکوه آغاز کرده‌اند و اطلاع‌رسانی در این خصوص انجام‌شده، همچنین ستادهای نظارتی نیز فضای انتخاباتی را رصد می‌کنند و تذکرهای لازم را نیز به فعالان ستادها در خصوص رعایت قوانین تبلیغات ارائه می‌کنند.

اما در کنار تمام اقداماتی که مسئولان انجام داده‌اند تصمیم نهایی با مردم است هم‌اکنون در برخی از خیابان‌های شهر کرمان ستادهای محدودی از یکی از کاندیداها راه‌اندازی شده است و بنرهای بزرگ تبلیغاتی با رنگ خاص این ستاد هم نصب‌شده است.

سایر رقبا اما حضوری کمرنگ در تبلیغات میدانی دارند و به‌صورت بسیار محدود شاهد پوستر چسبانی ستادها هستیم.

شهرداری کرمان نیز سعی دارد با ایجاد مکان‌های رسمی تبلیغ، این فضا را ساماندهی کند و از نصب شدن پوسترها بر درودیوار شهر به‌صورت بی‌ضابطه جلوگیری کند، امری که به نظر می‌رسد به‌زودی و با شروع تبلیغات شورای شهر اجرا نخواهد شد.

اما سروشکل رسانه‌های مختلف استان کرمان نیز جهت انتخاباتی گرفته است و هر رسانه سعی می‌کند با استفاده از گروه‌های تلگرامی و تیترهای مخصوص به خود رأی‌دهندگان را تحت تأثیر خود قرار دهد. در این میان به نظر می‌رسد اصولگرایان استان برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای جذب رأی شهرستان‌ها و مناطق محروم استان کرده‌اند و اصلاح‌طلبان برنامه‌شان را روی جذب رأی شهرها انجام داده‌اند.

اما مردم استان کرمان بیش از اینکه تحت تأثیر تبلیغات میدانی باشند تحت تأثیر مناظره‌ها و گفتگوهای پینگ‌پونگی بین کاندیداها هستند.

اگر در جمع مردم استان حضور یابید نخستین محور جمع‌ها و دور همی‌های مردم کرمان انتخابات ریاست جمهوری است و نیم‌نگاهی هم به انتخابات شوراها دارند.

مردم در این مقطع زمانی بیشتر از اینکه تحت تأثیر جناح‌بندی‌های سیاسی قرار بگیرند اوضاع اقتصادی را متناسب با شعارهای  کاندیداها بررسی می‌کنند
محمد سلیمانی یکی از اهالی شهرستان رابر است که در گفتگو با مهر می‌گوید: مسئولان باید بدانند مردم در این مقطع زمانی بیشتر از اینکه تحت تأثیر جناح‌بندی‌های سیاسی قرار بگیرند اوضاع اقتصادی را متناسب با شعارهایی که کاندیداها می‌دهند را بررسی می‌کنند و انتخابشان بر مبنای تأثیر اجرایی شدن و یا حتی قابلیت اجرایی شدن شعارهای کاندیداها تنظیم می‌کنند. و عملکرد گذشته کاندیداها نیز بسیار مورد قضاوت قرار می‌گیرد.

علی ضایی نیز کارگر یکی از ارگان‌های دولتی است که به گفته خودش بعد از خصوصی‌سازی حقوقش از یک‌میلیون و  هشتصد هزار تومان به یک‌میلیون و صد هزار تومان کاهش پیداکرده است و نگران اوضاع به وجود آمده است. وی امیدوار است بعد از انتخابات وضعیت اقتصادی خانواده‌اش بهتر شود.

هرمزگان، صحنه تبلیغات ۳ انتخابات

انتخابات در استان هرمزگان از رنگ و بوی دیگری برخوردار است. سه انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای شهر و روستا و میان‌دوره‌ای مجلس در غرب استان هرمزگان برگزار می‌شود. ازاین‌رو شاهد تبلیغات کاندیداهای میان‌دوره مجلس در سه شهرستان غرب استان هرمزگان هم هستیم.

تبلیغات انتخاباتی با سفر دکتر حسن روحانی در قامت کاندیدای انتخاباتی و ریاست جمهوری به هرمزگان آغاز شد. دکتر حسن روحانی در ابتدای ورود به استان با حضور در سالن فجر با مردم دیدار و گفتگو کرد و سپس با حضور در پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس به‌عنوان رئیس‌جمهوری این پروژه بزرگ ملی که به دست توانمند قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه ساخته‌شده است را مورد بهره‌برداری قرارداد.

به فاصله کمتر از ۲۴ ساعت از سفر روحانی، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی دیگر کاندیدای ریاست جمهوری به استان هرمزگان سفر کرد و در ابتدای ورود به محله دو هزار یکی از محلات حاشیه‌نشین و بافت فرسوده شهر رفت و سپس با علمای شیعه و سنی استان دیدار و گفتگو کرد.

حضور دو کاندیدای سرشناس و مطرح انتخابات ریاست جمهوری فضای انتخاباتی استان را از ابتدای روزهای انتخابات وارد فضای هیجانی کرد
حجت‌الاسلام رئیسی همچنین مانند حسن روحانی با حضور در سالن فجر بندرعباس در دیدار با طرفدارانش به بیان دیدگاه‌ها و نظراتش پرداخت. حضور دو کاندیدای سرشناس و مطرح انتخابات ریاست جمهوری فضای انتخاباتی استان را از ابتدایی روزهای انتخابات وارد فضای هیجانی کرد.

دراین‌بین ۱۸۰ کاندیدای شوراهای شهر و روستا هم با حضور در تجمعات مردمی و حضور در محل سخنرانی دو کاندید ریاست جمهوری به‌نوعی مشغول به تبلیغات زیرپوستی و نامحسوس بوده‌اند. طرفداران این کاندیداهای شورای شهر به‌صورت چهره به چهره از فضای به وجود آمده انتخابات ریاست جمهوری بهره‌برداری کردند.

از دو ماه پیش کانال‌ها و گروه‌های تبلیغاتی کاندیداهای شورای شهر و روستا در فضای مجازی با عناوین مختلف همچون حامیان راه‌اندازی شد و با انتشار استیکرها و پوسترهای تبلیغاتی به‌نوعی تبلیغات غیررسمی و به گفته مسئولان قضایی و هیئت اجرایی و هیئت نظارت استان تبلیغات غیرقانونی را شروع کرده‌اند.

از سوی دیگر مطالب، تصاویر و فیلم‌های تبلیغاتی کاندیداها در این فضا دست‌به‌دست می‌شود و متأسفانه تخریب رقبا هم به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در این فضا کلید خورده است. تا جایی که رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از دریافت ۹ تخلف انتخاباتی و تذکر به ۷۳ کاندیدای شوراهای شهر و روستا در استان خبر داد./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات