۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۴۹۷۵۴۸

حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به یمن؛ اهداف و نگرانی ها

جنگنده‌های اف-۱۶ رژیم صهیونیستی ضمن پیوستن به ائتلاف عربستان، در اولین حمله هوایی خود در یمن یک پایگاه آموزشی متعلق به نیروهای مردمی انصارالله یمن را هدف قرار دادند. رژیم صهیونیستی در تلاش است تامانع از تجهیز بیش از پیش انصارالله به موشک های بالستیک دوربرد و گسترش حوزه نفوذ آن در مرزهای پیرامونی عربستان و دریای سرخ شود.
جنگنده اسرائیل رژیم صهیونیستی

 

به گزارش خبرگزاری رسا، جنگنده‌های اف-۱۶ رژیم صهیونیستی ضمن پیوستن به ائتلاف عربستان، در اولین حمله هوایی خود در یمن یک پایگاه آموزشی متعلق به نیروهای مردمی انصارالله یمن را هدف قرار دادند. این حمله در راستای شکست دادن گروه‌های ضد صهیونیستی انجام شد که در برابر ائتلاف غیر قابل شکست هستند. نگرانی صهیونیست ها از سیطره انصارالله بر باب المندب به هدف انتقال سلاح به غزه، از تاکید مسوولان سعودی بر سرنوشت مشترک با تل آویو علیه محور مقاومت خبر می دهد. حمله نظامی به یمن در حالی وارد سومین سال خود شده است که به دنبال تغییر سیاست های آمریکا پیش بینی می شود به جنگی دامنه دار در منطقه تبدیل شود.بویژه آنکه اهمیت جزایر راهبردی یمن و تنگه باب المندب که مشرف به دریای سرخ  هستند و همچنین برخوداری انصارالله به موشک های بالستیک دوربرد و گسترش حوزه نفوذ آن در مرزهای پیرامونی عربستان و دریای سرخ ، باعث شده است تا این کشور برای رژیم صهیونیستی از اهمیت خاصی برخوردار شود.در این شرایط دور از انتظار نبود که رژیم صهیونیستی با به کارگیری جنگنده های خود علیه انصارالله یمن عملا وارد این نبرد شود.

منافع مشترک رژیم صهیونیستی و عربستان در حمله به یمن

شاید صحبت در مورد منافع مشترک اسرائیل و عربستان سعودی تازه و غافلگیر کننده نباشد، اما شرح این منافع اهمیت ویژه‌ ای در فاش شدن ماهیت و پیامدهای حمله رژیم صهیونیستی به یمن دارد. منافع مشترک بین اسرائیل با عربستان سعودی به ۲ محور برمی‌گردد، محور اول برداشت مشترک طرفین از نقشه ژئوپلیتیک منطقه و اشتراکات اولویت‌های هر کدام از طرفین در مرحله کنونی است. محور دوم در مورد مواضع رسمی اسرائیل در تأیید تجاوز عربستان سعودی به یمن است که از سوی شخص بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل مطرح شده است.

منافع مشترک بین این رژیم با عربستان سعودی در عرصه یمن از منظر اهمیت دریای سرخ و تنگه‌ باب المندب برای دو طرف مهم تلقی می‌ شود. از سوی دیگر هر دوی این طرف‌ ها موضع خصمانه‌ ای نسبت به جنبش انصار الله دارند، مواضع خصمانه اسرائیل بر ضد این جنبش تا جایی بود که مجبور شد گزینه نظامی مستقیم و وارد کردن برخی ضربات به انصار الله را در دستور کار قرار دهد.باز ماندن تنگه باب المندب جزو منافع حیاتی اسرائیل به شمار می‌رود، این طرح نیز اهمیت ویژه‌ای برای اسرائیل دارد، چرا که برای عبور کالاهای خود به سمت آسیا در صورت بروز چالش در مناسبات تجاری این رژیم با اروپا به علت اختلافات موجود در زمینه آرمان فلسطین به آن نیاز اساسی دارد. اسرائیل تنها با دور زدن کل آفریقا می توانند از این تنگه بی نیاز شوند و این موضوع مستلزم صرف هزینه و زمانی بیشتر است.در تشریح اهمیت کانال سوئز نیز باید گفت که اسرائیل در محیط عربی حضور دارد و همواره نسبت به گذرگاه‌ های دریایی آن حساس بوده است ، چرا که در مناسبات خود با تمامی دنیا به آن‌ها نیاز دارد. با وجودی که اسرائیل در خارج از این معرکه قرار دارد ، اما می‌تواند انجام برخی حملات در یمن بر ضد حوثی ها را به صورت موضعی بررسی کند.و امن ترین راه برای اجرای این اقدام حملات هوایی است و در صورتی ‌که ایران یمن را به مکانی برای نفوذ خود تبدیل کنند و تلاش داشته باشد محموله های تسلیحاتی را از این طریق به دست حزب ‌الله لبنان یا مقاومت فلسطین در نوار غزه برساند، پناه بردن به این گزینه برای اسرائیل ضروری خواهد بود. گزینه مذکور هنگامی ضروری‌ تر است که ایران موشک‌های زمین به دریای خود را در نزدیکی باب المندب مستقر کند،چرا که تنها رویکرد تهدید این موشک ‌ها بر ضد کشتی ‌های اسرائیلی است.

باب المندب و نگرانی های اسراییل

تنگه باب المندب هم از منظر امنیت برای رژیم صهیونیستی و هم از منظر حفظ امنیت پایگاههای آمریکا در شاخ آفریقا اهمیت دارد و از این رو احاطه رژیم صهیونیستی بر این تنگه می تواند نقش مهمی در حفظ این منافع این رژیم داشته باشد.بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که دلیل اصلی نگرانی رژیم صهیونیستی از به قدرت رسیدن انصارالله در یمن ، در اختیار گرفتن کنترل تنگه باب المندب توسط این جنبش یمنی بوده است.زیرا آنها نمی خواهند شاهد این باشند که تنگه راهبردی باب المندب نیز مانند تنگه راهبردی «هرمز» در اختیار بازیگری باشد که از مهمترین ویژگی های آن ، استقلال رفتاری و فکری و مخالفت با تسلط و مداخله غرب در امور منطقه خاورمیانه است.دسترسی نیروهای مقاومتی انصارالله به رژيم اسرائیل از طریق دریا بسیار آسان است و انصارالله تهدیدی جدی برای امنیت اسرائیل به شمار می رود. لذا یکی از دلایلی که همراهی رژیم صهیونیستی با عربستان، در حمله به جنبش انصارالله ، دفاع از امنیت اسرائیل است. در واقع هدف رژیم صهیونیستی از ورود به این درگیری از بین بردن توان تهاجمی ارتش، کمیته های مردمی و انصارالله است. چرا که از نگاه مقامات صهیونیستی تعلل بیش از این از سوی سیاستمداران این رژیم برای ورود به جنگ یمن، به معنای زمان دادن به نیروهای مقاومت برای گسترش توانمندی نظامی و سیاسی است.

مساله مهم برای مقامات رژیم صهیونیستی این است که تقویت توان انصارالله در سه سال گذشته تحت حمایت های مردمی تهدیدی اساسی برای رژیم صهیونیستی به شمار می رود. در صورتی که این گروه مقاومت، روند کنونی خود را ادامه دهد در آینده نزدیک می تواند امنیت فعالیت های دریایی اسرائیل در دریای سرخ را تحت الشعاع قرار دهد. این مساله با در نظر گرفتن احتمال همکاری های آتی انصارالله با نیروهای مقاومت دیگر منطقه و همچنین جمهوری اسلامی ایران برای غرب نگران کننده است. بنابراین رژیم صهیونیستی چه از طریق بهانه قرار دادن فعالیت رو به افزایش القاعده در یمن و چه به بهانه مقابله با اقدامات انصارالله در این کشور تلاش خواهد کرد تا با حمایت نظامی از عربستان مانع از تجهیز بیش از پیش انصارالله به موشک های بالستیک دوربرد و گسترش حوزه نفوذ آن در مرزهای پیرامونی عربستان و دریای سرخ شود.

در پایان می توان گفت رژیم صهیونیستی در ائتلافی با عربستان و تروریست ها درصدد نقش آفرینی در یمن و جلوگیری از نفوذ انصارالله در مناطق مختلف یمن است./۹۱۶/ ۱۰۲/ع

رامین بخشی

ارسال نظرات