۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۴۹۶۶۹۳
بر اساس یک سند لو رفته

استقبال از دونالد ترامپ ۲۵۵ میلیارد تومان برای آل سعود آب می‌خورد

متن لو رفته نامه محرمانه «ملک سلمان» به وزارت دارایی عربستان، نشان می‌دهد ریاض مبلغ ۶۸ میلیون دلار(۲۵۵ میلیارد تومان) برای استقبال از ترامپ کنار گذاشته است.
ترامپ

به گزارش خبرگزاری رسا، در آستانه سفر «دونالد ترامپ» به عربستان‌، سندی با قید «فوری و خیلی محرمانه» از دیوان سلطنتی آل سعود درباره هزینه استقبال از رئیس‌جمهور آمریکا در ریاض در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

به گزارش فارس، بر اساس این سند، هزینه استقبال از ترامپ در عربستان 257 میلیون ریال سعودی معادل 68 میلیون دلار(255 میلیارد تومان) برآورد شده است. دفتر پادشاهی «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» در نامه‌ای به وزارت دارایی عربستان دستور داده تا شرایط برای استقبال از رئیس‌جمهور آمریکا فراهم شود و این وزارتخانه با بودجه‌ پیشنهادی تشریفات پادشاهی به مبلغ 112 میلیون و 795 هزار و 63 ریال سعودی برای برگزاری نشست عربی- آمریکایی موافقت کند.  

در ادامه این نامه همچنین خواسته شده فوراً با مبلغ 20 میلیون ریال سعودی پیشنهادی از سوی کمیته تشریفات استانداری ریاض، 99 میلیون و210 هزار ریال سعودی درخواستی از سوی هیئت رئیسه رفاهی ویژه این دیدار و 25 میلیون ریال درخواستی از سوی دفتر مشارکت‌های راهبردی بین‌المللی موافقت و واریز شود.

 رونوشت این نامه محرمانه و دستورات ملک سلمان به هیئت دولت، وزارت دفاع، وزارت امور شهری و روستایی، ریاست شورای اداره کل امور رفاهی و ریاست تشریفات پادشاهی ارسال شده است.  دونالد ترامپ قرار است اواخر ماه مه (اوایل خرداد) به عربستان سفر کند. این اولین سفر خارجی دونالد ترامپ از زمان روی کار آمدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید به شمار می‌رود.  «منابع آگاه»، هدف اصلی رئیس‌جمهور آمریکا از این سفر را انعقاد قراردادهای فروش سلاح به عربستان به ارزش ده‌ها میلیارد دلار و هماهنگی برای مقابله با ایران عنوان کرده‌اند!

یک سند محرمانه دیگر
خبر دیگر اینکه، رسانه‌های محلی عربستانی و برخی رسانه‌های خارجی از وجود یک سند محرمانه میان ریاض و واشنگتن خبر می‌دهند که بر اساس آن، کلیه مکالمات شهروندان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از سوی آمریکا شنود خواهد شد. خبرگزاری یمنی «خبر» در این‌باره نوشته: «توافقی میان دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و رژیم سعودی صورت گرفته تا اسامی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از فهرست کشورهایی که اتباع آنها از ورود به آمریکا محرومند، خارج شود.» «خالد بن عبدالرحمن العیسی» رئیس دیوان پادشاهی عربستان در پیوستی به یک نامه وزارت خارجه عربستان، از وزیر کشور خواسته تا اداره کل پژوهش را مسئول ایجاد زیرساخت‌های لازم برای نظارت و شنود مکالمه‌های تلفنی اتباع کشورهای عضو شورای همکاری از جمله عربستان کند./۹۱۶/ ۱۰۲/ع

ارسال نظرات