۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵
کد خبر: ۴۹۶۴۲۵

بازگشت بلر به سياست

نظرسنجي ها در انگليس نشان می‌دهد تعداد کساني که از برگزيت حمايت نمي کنند، در جامعه انگليس افزايش يافته است. در چنين شرايطي توني بلر در صدد است که معادله را به ضرر حاميان برگزيت تغيير دهد.
تونی بلر

به گزارش خبرگزاری رسا، توني بلر نخست وزير اسبق انگليس اخيرا از بازگشت خود به سياست، به بهانه مقابله با عواقب و تبعات برگزيت سخن به ميان آورده است. اين در حالي‌است که توني بلر حتي از سوي بسياري از اعضاي حزب متبوعش يعني حزب کارگر نيز طرد شده است.

در جريان راي گيري حزب کارگر براي تعيين رهبر اين حزب، بلر و همراهانش نهايت تلاش خود را جهت جلوگيري از حضور جرمي کوربين در اين مسند صورت دادند اما در نهايت، کوربين با راي بالاي اعضاي حزب کارگر به عنوان رهبر اين حزب انتخاب شد. هم اکنون، بلر بار ديگر سخن از بازگشت به سياست به ميان آورده است. به نظر مي رسد او در اين خصوص بهانه اي بهتر از برگزيت پيدا نکرده است.

بلر اعلام کرده است که قصد دارد يک جنبش سياسي را به راه بيندازد تا يک گفتمان سياسي را ايجاد کند آن هم در شرايطي که بريتانيا قصد دارد مذاکرات براي خروج از اتحاديه اروپا را آغاز کند. همچنين نخست وزير اسبق انگليس در خصوص سرايت برگزيت به ديگر کشورهاي اروپايي و تبديل شدن آن به يک اپيدمي هشدار داده است. البته بار اذعان کرده است که اين اقدام وي ،با انتقادات شديدي ( هم از سوي حزب کارگر و هم از سوي ديگر احزاب انگليسي) مواجه خواهد شد. به راستي هدف بلر از اين اقدام چيست؟

واقعيت امر اين است که توني بلر نسبت به بازپس گيري رهبري حزب کارگر تا اندازه زيادي نااميد شده و حضور کوربين در رأس حزب کارگر و اقبال اعضاي اين حزب به کوربين، اميد وي را به ياس تبديل کرده است. در چنين شرايطي بلر سخن از ايجاد جنبشي سياسي در انگليس به ميان آورده است.

نخست وزير اسبق انگليس مدعي است که اين حق شهروندان انگليسي است که نظر خود را در خصوص برگزيت تغيير دهند با اين حال سوال اصلي اينجاست که آيابستر و ظرفيتي براي برگزاري همه پرسي دوباره در خصوص خروج انگليس از اتحاديه اروپا وجود دارد؟ آيا در شرايطي که مذاکرات لندن و اروپاي واحد بر سر برگزيت آغاز شده است، مي توان سخن از برگزاري همه پرسي ديگري در اين خصوص به ميان آورد؟ پاسخ اين سوال منفي است. اگرچه بسياري از سران اروپايي از تصميم انگليسي ها مبني بر خروج از اتحاديه اروپا ناراضي هستند، اما در عين حال همه آنها متفق القول هستند که اين تصميم عمومي غيرقابل تغيير است. مطابق برخي نظرسنجي هاي صورت گرفته در انگليس، هم اکنون تعداد کساني که از برگزيت حمايت نمي کنند، در جامعه انگليس افزايش يافته است. در چنين شرايطي توني بلر در صدد است که معادله را به ضرر حاميان برگزيت تغيير دهد.

اين تلاش بلر، با واکنشهاي تندي در جامعه انگليس و حتي اتحاديه اروپا مواجه خواهد شد. هم اکنون اروپاي واحد تصميم خود را مبني بر خروج انگليس از اتحاديه اروپا اتخاذ کرده و زير ساخت‌هاي خروج لندن از اروپاي واحد را فراهم ساخته است. در چنين شرايطي بازگشت انگليس از اين مسير، نه تنها منجر به التهاب در داخل جامعه اين کشور مي شود، بلکه سران اروپايي را نيز با سردرگمي تازه يا مواجه مي سازد.

از سوي ديگر، با بازگشت بلر به معادلات سياسي انگليس، پروژه مهار وي از سوي هم حزبي هايش کليد خواهد خورد. حزب محافظه کار نيز نظر مثبتي در خصوص اين نقش آفريني بلر ندارد. اگرچه دو حزب سنتي انگليس يعني حزب کارگر و محافظه کار از مخالفان برگزيت محسوب مي شوند، اما نقش آفريني بلر در تقابل با برگزيت را نيز (خصوصا در برهه زماني فعلي) نمي پذيرند. به نظر مي رسد بلر بار ديگر مولد جنجالي سياسي-اجتماعي در لندن و ديگر شهرهاي انگليس خواهد بود. گويا شخصيت بلر با جنجال افريني گره خورده است./۹۱۶/ ۱۰۲/ع

حسين ياري

ارسال نظرات