۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۴۹۶۰۰۳

دفتر مردمی تئاتر بچه های مسجد در تبریز افتتاح شد

دفتر تئاتر مردمی «بچه های مسجد» از سوی حوزه هنری استان آذربایجان‌شرقی در محل مسجد دال و ذال تبریز افتتاح شد.
دفتر مردمی تئاتر بچه های مسجد در تبریز

به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان آذربایجان شرقی، دفتر مردمی تئاتر بچه های مسجد با هدف بستر سازی جهت احیای هنر با رویکرد دینی و انقلابی، استعدادیابی از میان جوانان و نوجوانان برای فعالیت در عرصه تئاتر، ایجاد جذابیت برای فعالیت های فرهنگی در مساجد و آشنا کردن مردم با ظرفیت های هنر تئاتر افتتاح شد.

همچنین تولید آثار فعالان مسجدی در عرصه فرهنگ و هنر،  حمایت، هدایت و آموزش فعالان و علاقه مندان بچه های مسجد به هنر تئاتر از دیگر اهداف راه اندازی این دفتر است.

بچه های مسجد باید تمام وجودشان مسجدی باشد
مهدی لزیری، استاد و پیشکسوت عرصه هنرهای نمایشی استان آذربایجان شرقی در آیین افتتاح دفتر مردمی تئاتر بچه های مسجد در تبریز گفت: هنر برای بچه های مسجد باید وسیله باشد نه هدف؛ چرا که هنرمندان عرصه نمایش به ویژه بچه های مسجد باید از باید در خدمت پاسخگویی به نیازهای معنوی و ارزشی مردم باشد.

وی ادامه داد: بچه های مسجد باید تمام وجودشان مسجدی باشد و محتوایی که برای نمایش کار می کنند نیز مسجدی باشند.

لزیری همچنین خاطر نشان کرد: بچه های مسجد باید در اخلاق، رفتار، گفتار و حرکات و سکنات نیز بایستی مسجدی باشند، چرا  که مساجد جایگاه مقدسی هستند که از گذشته‌های دور مراکز ساماندهی فرهنگ جامعه از بعدهای مختلف بوده است.

این استاد پیشکسوت افزود: تئاتر یکی از هنرهایی است که با تلفیق در مساجد به عنوان کانون‌های ترویج فرهنگ می‌تواند ارزشهای انسانی را در جامعه گسترش دهد و به عنوان کانون‌های ترویج فرهنگ می‌تواند در افکار عمومی بسیار موثر واقع شود.

بچه های مسجد جامعه را از بی هنری نجات می دهند 
رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان آذربایجان شرقی نیز در این آیین گفت: متاسفانه تئاترهایی که در استان به روی صحنه می روند از متن ها و نمایشنامه های خوبی و پر محتوایی برخوردار نیستند و بیش از 80 درصد متونی که برای بازبینی اولیه برای ما ارسال می شود اقتباسی از « مشد عباد» است.

هادی هاشمی ادامه داد: تئاتر استان به سمت تئاتر اپرا می رود و باید جلوی این مسیر غلط گرفته شود و این شدنی نیست مگر با فعالیت های درست و صحیح تئاتر بچه های مسجد.

عضو هیأت شورای نظارت بر ارزشیابی تئاتراستان اضافه کرد: کار بچه های مسجد نباید ضعیف باشد و بایستی به تاسی از مذهب اسلامی باشد و این وظیفه بچه های مسجد  است که جامعه را از بی هنری نجات دهند.

مشکل کمبود متن نمایشنامه داریم
 مدیركل هنرهای نمایشی حوزه هنری كشور، در آیین افتتاح دفتر مردمی تئاتر بچه های مسجد در تبریز گفت: جریان بچه‌های مسجد از دهه 70 شکل گرفت اما بعد از تغییر مدیریت مرکزهنرهای نمایشی حوزه هنری جشنواره بسیج متوقف شد و پس از دو دهه جریان بچه‌های مسجد با این تفاوت که دفتر تئاتر مردمی نیز به آن اضافه شد، ادامه پیدا کرد. 

کوروش زارعی ادامه داد: ما در آغاز کار به استان‌ها نامه نوشتیم و از مدیران نمایشی خواستیم تا بچه های مسجد را راه‌اندازی کنند و با استعدادیابی در استان و جذب نیرو دفتر تئاتر مردمی را دایر کنند.

وی با اعلام این‌که دفتر تئاتر بچه‌های تئاتر مسجد در 14 استان  افتتاح شده است و الان نوبت استان آذربایجان‌شرقی می باشد، عنوان کرد: هدف از افتتاح دفتر تئاتر بچه های مسجد تربیت و پرورش و کشف نوجوانان و استعدادهای تئاتری می باشد که نمی توانند جذب گروه‌های حرفه‌ای شوند.

زارعی با تاکید بر این‌که باید تلاش کنیم تا علاقه‌مندان بیشتری به تئاتر وارد کنیم گفت: ما سعی داریم برنامه‌ریزی مداوم برای اجرای تئاتر در مساجد داشته باشیم و با این هدف از 5 اردیبهشت ماه برای ایام شعبانیه، رمضان و محرم و صفر برنامه‌هایی خواهیم داشت تا مردم در ایامی که مراجعه بیشتری به مساجد دارند از اجرای تئاتر بهره‌مند شوند./۹۳۵/۱۰۲/ب2

ارسال نظرات