۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۴۹۴۸۵۶
پيام اصلي انتخابات فرانسه

پرده برداري از اروپاي آسيب پذير

انتخابات فرانسه

به گزارش خبرگزاری رسا، انتخابات رياست جمهوري فرانسه با تمامي فراز و نشيب‌هاي خود برگزار شد. امانوئل ماکرون نامزد مستقل انتخابات رياست جمهوري فرانسه و مارين لوپن رهبر جبهه ملي اين کشور توانستند به دور دوم و پاياني اين آوردگاه سياسي صعود کنند. هم اکنون اکثر احزاب فرانسوي اعم از احزاب سوسياليست و محافظه کار حمايت خود را از ماکرون در برابر لوپن اعلام کرده اند. سران اتحاديه اروپا نيز بدون توجه به لزوم رعايت اصل بي طرفي در قبال معادلات سياسي کشورهاي عضو اروپاي واحد، حمايت علني خود رااز ماکرون اعلام کرده و در مقابل، نسبت به آثار و تبعات پيروزي لوپن در اين انتخابات هشدار مي دهند.با اين حال، انتخابات رياست جمهوري فرانسه نقطه آشکار ساز ضعف اتحاديه اروپا محسوب مي شود. در اين خصوص نکاتي وجود دارد که نمي توان به سادگي از کنار آن گذشت:

نخست اينکه اروپاي واحد هم اکنون در معرض فروپاشي قرار دارد. اثبات اين گزاره چندان دشوار به نظر نمي رسد! طي سال‌هاي اخير شاهد رشد فزاينده گروه‌هاي ملي گرا و راست افراطي در کشورهاي مختلف عضو منطقه يورو و اتحاديه اروپا بوده ايم. اين در حالي‌است که تا چندي پيش ، اين احزاب و گروه‌ها حتي از کسب حداقل آرا براي راهيابي به پارلمان کشورهاي خود ناتوان بودند. در جريان برگزاري رقابت‌هاي انتخابات پارلماني اروپا در سال 2014 ميلادي، احزاب راست افراطي درخشش خيره کننده اي داشتند. آنها توانستند بيش از يکصد کرسي پارلمان اروپا را به  خود اختصاص دهند. به عبارت بهتر، بيش از يکصد نفر از نمايندگان پارلمان اروپا هم اکنون با موجوديت منطقه يورو و حتي اروپاي واحد مخالف هستند. 

نکته دوم اينکه پس از برگزيت، مقامات اروپايي احساس تزلزل و آسيب پذيري بيشتري نسبت به گذشته مي‌کنند. هم اکنون انگليس عملا از اتحاديه اروپا خارج شده است. در چنين شرايطي، سرکار آمدن دولتي مانند دولت مارين لوپن در فرانسه و افزايش احتمال خروج فرانسه از اتحاديه اروپا بدترين خبر ممکن براي سران اروپايي محسوب مي شود. لازم به ذکر است که مارين لوپن در جريان رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري فرانسه بارها رويکردي تقابلي در قبال منطقه يورو و اتحاديه اروپا اتخاذ کرده و حتي خبر از خروج کشورش از منطقه يورو داده است. در هر حال اگر فرانسه از اروپا خارج شود، ما شاهد تحقق اروپاي منهاي لندن و پاريس خواهيم بود! در چنين شرايطي ستون‌هاي اروپاي واحد از بين مي رود و اين ساختار در معرض فروپاشي قرار مي گيرد. 

نکته سوم اينکه حتي به فرض اينکه لوپن در انتخابات رياست جمهوري فرانسه شکست بخورد( که احتمال آن مطابق نظرسنجي ها زياد است)، کليت راهيابي وي به دور نهايي رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري فرانسه بدترين خبر ممکن براي اروپاي واحد محسوب مي شود. اين موضوع نشان مي دهد که جريان‌هاي ضد اروپايي و راست افراطي توانسته اند در ميان افکار عمومي اروپا پايگاهي براي خود کسب کنند. در حال حاضر، احزاب راست افراطي در کشورهاي فرانسه، هلند،سوئد و اتريش توانسته اند دست به يارگيري گسترده اي بزنند. بديهي است که ادامه اين روند، آينده اروپاي واحد را به خطر خواهد انداخت. چنانچه در حال حاضر شاهد هستيم، رشد جريان راست افراطي در فرانسه به گونه اي بوده است که احزاب راست ميانه و سوسياليست و ..... ناچارند جهت شکست دادن آن در انتخابات با يکديگر هم پيمان شوند. اين در حالي‌است که تا چند سال قبل اساسا حذف جريان راست افراطي از معادلات سياسي پاريس هزينه‌اي نداشت. هم اکنون کار به جايي رسيده است که علاوه بر احزاب داخلي در فرانسه، سران اتحاديه اروپا و منطقه يورو نيز تقابل خود با جريان راست افراطي در فرانسه را علني نموده اند. اگر رشد آراي جريان راست افراطي ( که طي سال‌هاي اخير به صورت تصاعدي صورت گرفته است) به همين شکل ادامه يابد، در آينده اي نزديک شاهد وقوع دردسرهاي بيشتري براي اتحاديه اروپا و منطقه يورو خواهيم بود. موضوعي که بسياري از تحليلگران و کارشناسان مسائل اروپا نسبت به آن هشدار داده اند. 

در نهايت اينکه شرايط سخت جاري در اروپاي واحد و منطقه يورو ، جاي هيچ گونه ريسک و تعارف سياسي را براي سران اروپايي باقي نگذاشته است. پس از پيروزي دونالد ترامپ در انتخابات رياست جمهوري فرانسه، چشم مقامات اروپايي بيش از پيش نسبت به تکرار اين تجربه در اروپا ترسيده است! از مارين لوپن به عنوان نسخه فرانسوي دونالد ترامپ نام برده مي شود. در جريان رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري آمريکا در سال 2016 ميلادي، لوپن حمايت تمام عيار خود را از ترامپ ابراز کرد. در حال حاضر نيز ترامپ و کاخ سفيد از پيروزي لوپن و جبهه ملي فرانسه در انتخابات رياست جمهوري اين کشور حمايت مي کنند. موضوعي که خشم بسياري از سران فعلي اتحاديه اروپا و منطقه يورو را برانگيخته است. انگيزه ترامپ از اعلام اين حمايت، زمينه سازي براي فروپاشي اروپاي واحد است. استقبال ترامپ از بر گزيت نيز در همين راستا قابل تحليل و ارزيابي است./۹۱۶ /۱۰۲/ ع

حسين ياري

ارسال نظرات