۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۴۹۴۰۹۲
گزارش بین الملل؛

ارتباط دولت نواز شریف با تحرکات تروریستی در مرزهای ایران

اراده ای سعودی برای ناامن ساختن مرزهای شرقی و جنوب شرقی ایران وجود دارد که گویا این مساله از کانال جریان‌هایی در دولت نواز شریف و ارتش پاکستان درحال پیگیری است.
ملک سلمان و نواز شریف

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: در درگیری شب گذشته مرزبانان با اشرار در منطقه میل 100 نوار مرزی میرجاوه، 10 نفر از نیروهای مرزبانی به شهادت رسیدند. شش نفر از شهدای این درگیری سرباز وظیفه بودند. بنا بر گزارش‌ها، در این درگیری سه مرزبان دیگر نیز مجروح شدند.

در این حمله تروریستی، ستوان‌‌سوم علی پودینه، ستوان‌‌سوم محسن دایی‌زاده و ستوان‌‌سوم حمیدرضا جهان‌تیغ از اعضای کادر هنگی مرزی میرجاوه و حجت کاظمی، صادق خدادادی، امیر مکاری، مهدی امینی، حسین طاهریان و معین بیانی از سربازان این هنگ به درجه رفیع شهادت نائل آمدند، همچنین سربازی دیگر نیز به‌‌علت شدت جراحت وارده به شهادت رسید که هنوز نام وی اعلام نشده است.

گروهک تکفیری‌، تروریستی جیش‌الظلم مسئولیت حمله به مرزبانان جمهوری اسلامی ایران را به‌عهده گرفته است.

نیروی انتظامی: مسئولیت حمله به مرزبانان به عهده پاکستان است
مرکز اطلاع رسانی پلیس اعلام هم کرد: «درحین گشت زنی مرزبانان منطقه میرجاوه، متاسفانه تعدادی از تروریست‌ها از داخل خاک پاکستان مرزبانان را با استفاده از سلاح های دوربرد به  شهادت رساندند. مسئولیت این اقدامات بعهده دولت پاکستان است؛ فرماندهی مرزبانی ناجا هم اکنون درمنطقه حاضر و درحال بررسی موضوع است.»

سردار سعید منتظرالمهدی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی نیز مسئولیت این اقدام را به عهده طرف پاکستانی دانست و گفت: بی‌شک مسئولیت این دست حوادث به‌عهده دولت پاکستان است و قطعاً پلیس تا تعیین تکلیف این وضعیت موضوع را پیگیری می‌نماید و از دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز خواهان پیگیری جدی این موضوع هستیم.

همانگونه مرکز اطلاع رسانی پلیس و معاون اجتماعی نیروی انتظامی اعلام کردند اهمال ارتش و مرزبانان پاکستانی در این رابطه غیرقابل اغماض است. برای چندمین بار است که گروه‌های تکفیری از اراضی پاکستان برای حمله به نیروهای نظامی کشورمان استفاده می‌کنند و به نظر می‌رسد دولت پاکستان هیچ اراده ای برای مقابله با این مساله ندارد.

شخصیت‌ها و علمای پاکستان در گفت‌وگو با گروه بین الملل رسا بارها اعلام کردند که دولت نواز شریف هیچ اراده ای برای مبارزه با گروه‌های تکفیری ندارد. علمای پاکستانی نواز شریف را متاثر از وهابیت و همسو با آل‌سعود توصیف و تصریح می‌کنند که نواز شریف پس از بازگشت از عربستان به پاکستان و انتخاب به عنوان رییس جمهور این کشور در زمین گروه‌های تکفیری بازی می‌کند. در ادامه گزیده‌ای از اظهارات علمای پاکستانی را مشاهده می‌کنید:

تاثیرپذیری نواز شریف از وهابیت/ اهمال دولت پاکستان در قبال تکفیری‌ها
حجت الاسلام سید میثم ھمدانی استاد برجسته حوزه علمیه پاکستان  تصریح کرده بود: «بدون شک فشارها (علیه شیعیان) با توصیه سعودی‌ها صورت می‌پذیرد. نظر به اینکه نواز شریف و سعودی‌ها رابطه تنگاتنگی دارند در سال‌های اخیر اجحاف در حق شیعیان به مراتب بیشتر شده و همه این‌ها ناشی از لابی سعودی‌ها در پاکستان است.» وی ادامه داد: «تروریست‌های تکفیری همچنان به کشتار شیعیان در شهرهای مختلف پاکستان از قبیل کویته، کراچی، تکسیلا و سایر مناطق ادامه می‌دهند و نیروهای امنیتی هیچ کاری نمی‌توانند بکنند.»

ناصر عباس جعفری،‌ رییس مجلس وحدت مسلمین پاکستان تصریح کرده بود: «شما ببینید نفوذ تکفیری‌ها به اندازه ای شده است که در همه اداره های دولتی تاثیر گذار هستند و به راحتی شیعیان را می‌کشند. در مقابل هیچ کس حاضر نیست هیچ واکنشی نشان دهد.» وی به خبرنگار رسا گفته بود: «از سی سال پیش این عناصر تکفیری و تندرو در نهادها و ارگان‌های مختلف پاکستان نفوذ کرده اند و از داخل و خارج کشور از آنها حمایت می‌شود. حتی برخی کشورهای بزرگ در پشت پرده نقش آفرینی می‌کنند.»

حجت الاسلام دکتر عیسی امینی عضو شورای مشاوره وحدت مسلمین پاکستان در گفت‌وگو با رسا تصریح کرده بود: دیگر هیچ شکی وجود ندارد که دولت پاکستان مطیع آل سعودی است که خودش نوکر اسرائیل و آمریکا است، هدف آنها هم چیزی جز تخریب ثبات در کشورهای منطقه نیست. وی تاکید کرد که پس از شکست جریان‌های تکفیری در سوریه و عراق این احتمال وجود دارد که مقصد بعدی آنها پاکستان باشد. حجت الاسلام امینی خاطرنشان کرد: زمانی که استکبار جهانی در سوریه و عراق به اهداف خود نرسند مطمئنا کشوری مانند پاکستان که جریان قوی اسلامی در آن وجود دارد را هدف قرار میدهند.

حجت الاسلام مختار امامی، سخنگوی مجلس وحدت مسلمین پاکستان شیعه کشی را سیاستی دولتی توصیف و تصریح کرد: «دولت فعلی بدون شک نوکر آمریکا و رژیم صهیونیستی و مزدور عربستان سعودی شده است. دولت اگر می‌خواست می‌توانست کاری کند تا مردم مسلمان پاکستان با وحدت و آرامش به زندگی مسالمت آمیز خود ادامه دهند اما آنها تنها به دستورات اربابان خود عمل می‌کنند.»

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین گلزار احمد جعفری، مدیر دفتر مجلس حزب وحدت مسلمین پاکستان در قم به رسا گفته بود: دشمن درصدد است که جمهوری اسلامی ایران را به‌عنوان برگ اول دفتر تمدن اسلامی زمین‌گیر کند و از بین ببرد [...] وهابیت بزرگ‌ترین معضل فعلی جهان اسلام است. ایران یک کشور شیعه است و تنها کشوری است که پیشگام در حکومت ناب اسلامی بوده است، متأسفانه وهابیت در مرز ایران و پاکستان به‌شدت در حال گسترش است.

حجت الاسلام عقيل حسين خان نماینده مجلس وحدت مسلمین پاکستان در مشهد با انتقاد از سکوت و بی تفاوتی دولت نواز شریف نسبت به کشتار شیعیان به دست گروه‌های تکفیری گفت: عربستان به دنبال تغییر بافت اهل سنت پاکستان و تزریق اندیشه‌های وهابی در میان آنها است. وی با یادآوری رابطه نزدیک دولت نواز شریف با عربستان سعودی، اظهار داشت: «کاسه گدایی دولت پاکستان همواره به سمت عربستان و آمریکا دراز بوده است. بر کسی پوشیده نیست که امروز عربستان سعودی دلیل اصلی ترویج تروریسم و گروه‌های تکفیری در منطقه است اما دولت نواز شریف با این وجود به همکاری با عربستان ادامه می‌دهد. شکست عربستان در جبهه‌های مختلف منطقه موجب شده که آل سعود به فکر انتقام از جمهوری اسلامی و شیعیان در پاکستان بیفتد.»

این روحانی پاکستانی ادامه داد: «آل سعود با توجه به وضعیت نابسامان اقتصادی دولت پاکستان، از کمک‌های مالی خود به دولت نواز شریف سوء استفاده کرده و سیاست‌ها خود را به پاکستان دیکته می‌کند. در واقع وزارت امور خارجه پاکستان هیچ استقلالی از خود ندارد و تنها به مجری سیاست‌های عربستان سعودی و آمریکا است. با توجه به حضور چند ساله نواز شریف در عربستان سعودی پس از متواری شدن از پاکستان، این فرد کاملا از عقاید و اندیشه‌های وهابی تاثیر گرفت و به مجری سیاست‌های عربستان تبدیل شده است.»

برنامه سعودی برای ناامنی مرزهای جنوب‌شرقی ایران
در ماه‌های اخیر شاهد تقویت روابط نظامی ریاض ـ اسلام آباد بودیم، به نحوی که ملک سلمان، پادشاه عربستان ژنرالی پاکستانی به نام راحیل شریف را به عنوان رییس ائتلاف سعودی برگزید و دولت پاکستان نیز موافقت خود با این مساله را اعلام کرد. همانگونه که حجت الاسلام عقیل حسین خان تصریح می‌‎کند به نظر می‌رسد که اراده ای سعودی برای ناامن ساختن مرزهای شرقی و جنوب شرقی ایران وجود دارد که این مساله از کانال جریان‌هایی در دولت نواز شریف و ارتش پاکستان درحال پیگیری است. در این میان گروه های خودفروخته تکفیری ـ تروریستی از قبیل جیش الظلم که از حمایت مالی و اطلاعاتی دشمنان جمهوری اسلامی برخوردار هستند نیز مجری میدانی سیاست‌های بیگانگان اند درست شبیه همان چیزی که ما در سوریه شاهد آن هستیم.

در همین راستا به نظر می‌رسد در کنار اتخاذ تدابیر نظامی و امنیتی،‌مقامات رسمی جمهوری اسلامی، نهادها و وزارت‌خانه های مختلف باید بیش از پیش نسبت به خطری که از سوی مرزهای پاکستان، ما را تهدید می‌کند هوشیار بوده و دست به دست هم دهند تا انتقام سختی را از تروریست‌ها و حامیان آنان بگیرند. اقدام تروریستی روز گذشته در نوار مرزی میرجاوه مسبوق به سابقه است و باید با تدابیر مختلف از تکرار آن جلوگیری کرد. دستگاه دیپلماسی وزارت امور خارجه هم می‌تواند در این راستا نقش مهمی را ایفا کند و دولت پاکستان را ملزم به اتخاذ تدابیر امنیتی لازم کند تا دیگر شاهد پر پر شدن جوانان برومندمان در مرزهای خود نباشیم./983/ب953/ک

ارسال نظرات