۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۴۹۳۹۲۹
معرفی اماکن مذهبی استان فارس(۱)؛

سیدتاج الدین غریب؛ امام‌زاده غریب شهر شیراز

سید تاج‌الدین غریب که شیرازی‌ها او را سید حاج غریب هم می‌گویند با شش واسطه به امام علی(ع) می‌رسد.
سید تاج الدین غریب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شیراز، ابتدای محله تاریخی سنگ سیاه و کنار کوچه تنگ و باریک میوه‌فروشان دروازه کازرون حرم یکی از نوادگان امام علی علیه‌السلام قرار دارد که گنبد کوچک نیلوفری‌اش میان سقف خانه‌ها و مغازه‌های کوتاه و بلند جلوه گری می‌کند.

حرمی کوچک که گویی تمام شلوغی‌های شهر را در دلش محو می‌کند و چنان آرامشی در آن حکم فرماست که می‌توان حضور فرشتگان را در آن حس کرد.

سید تاج‌الدین غریب که شیرازی‌ها او را سید حاج غریب هم می‌گویند با شش واسطه به امام علی علیه‌السلام می‌رسد، ایشان فرزند جعفر ابن فضل ابن حسن ابن عبیدالله ابن عباس ابن علی ابن ابی‌طالب علیه‌السلام هستند.

با کاروان عشق

زمانی که مأمون عباسی امام رضا علیه‌السلام را مجبور کرد تا به خراسان بیاید،  عده‌ای از برادران و امام‌زادگان به رهبری احمد ابن موسی شاه‌چراغ علیه‌السلام برای دیدار ایشان راهی ایران شدند، زمانی که این کاروان وارد شیراز شدند امام رضا علیه‌السلام از سوی خلیفه عباسی به شهادت رسیده بودند و دستور قتل‌عام نزدیکان امام که راهی زیارت وی شده بودند نیز صادرشده بود.

کاروان احمد ابن موسی به شیراز رسید،  سپاه حاکم وقت قتلغ خان در پشت دروازه‌های شهر کمین کرده بودند، بعد از چندین نبرد که در آن‌ها سپاه قتلغ خان شکست‌خورده بود بالاخره احمد ابن موسی و یارانش در کوچه‌های شهر در دام حاکم ستمگر افتادند و همه یکی‌یکی به شهادت رسیدند.

سید تاج‌الدین غریب از عموزادگان احمد بن موسی علیه‌السلام نیز که کاروان را همراهی می‌کرد در محلی که اکنون آرامگاه ایشان قرار دارد به شهادت رسیدند.

گنبد نیلوفری

بقعه حرم سید تاج‌الدین غریب متعلق به دوران قاجار است و این بنا در 11 دی‌ماه 1380 به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است و روزهای سه‌شنبه روز زیارتی این امامزاده بزرگوار است.

ورودی حرم در بزرگ چوبی قرار دارد که بعد از یک دالان کوتاه به یک حیاط کوچک می‌رسد. درون حیاط درخت‌های اکالیپتوس و چنار دورتادور حوض کوچک آبی‌رنگی قرار دارند.

در سردر ورودی نیز کاشی هفت‌رنگ استفاده شده و بر روی آن‌ها تصاویر گل و بوته نقش بسته است.

بر روی برخی از آن‌ها آیات قرآنی و احادیث به خط ثلث نگاشته شده و بر روی برخی دیگر تصاویر وقایع کربلا نقش بسته است.

بر روی در ورودی که چوبی و منبت‌کاری شده نیز احادیثی به صورت منبت نقش بسته است.

بر بالای در پنجره‌ای مشبک از قطعات چوب و شیشه رنگی وجود دارد. در پشت در، راهرویی به شکل هشت ضلعی وجود دارد که در سقف آن کاشی یک رنگ به کار رفته است./202/919/ب1

ارسال نظرات