۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۴۹۳۲۶۰

سازمان حقوق بشر خواستار نجات اسرای فلسطینی شد

سازمان حقوق بشر عربی خواستار واکنش فوری مقامات بین المللی در مورد اسرای اعتصاب کننده فلسطینی شد.
زندان رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری رسا، سازمان حقوق بشر عربی خواستار تحرک فوری شورای حقوق بشر سازمان ملل برای نجات جان هزاران اسیر فلسطینی و اتخاذ تدابیر لازم برای توقف نقض حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین شد.

این سازمان در بیانیه ای تصریح کرد که رژیم صهیونیستی همچنان به سیاست های خود مبنی بر استفاده از مساله اسرا به عنوان ابزاری برای تضعیف عزم و اراده ملت فلسطین و منصرف کردن آنان از حقوق و خواسته های خود اعم از آزادی و حق تعیین سرنوشت ادامه می دهد.

این نهاد عربی جنایت های جنگی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین را در آستانه 70 امین سالروز اشغال فلسطین و 50 امین سالروز اشغال قدس و دیگر اراضی فلسطینی و عربی به شدت محکوم کرد و گفت که سکوت جامعه بین الملل و ناتوانی آن در بازخواست و محاکمه سران رژیم صهیونیستی به خاطر جنایت هایی که در حق ملت فلسطین مرتکب شده اند، موجب تشویق هرچه بیشتر آنان به ارتکاب جنایت هایی دیگر خواهد شد و بدین گونه جامعه جهانی پیشاپیش هرگونه تجاوز و جنایت این رژیم و نقض حقوق بشر در اراضی اشغالی و پاکسازی نژادی در فلسطین را پذیرفته است.

سازمان حقوق بشر عربی خواستار تحرک و اقدام فوری جهان عرب و جامعه جهانی برای توقف تجاوزات و جنایت های رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و اعمال فشار بر این رژیم به منظور ملزم نمودن آن به رعایت قوانین بین المللی و حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین و پایان دادن به رنج و محنت های اسرای فلسطینی شد.

این در حالی است که بیش از 1500 اسیر فلسطینی از 17 آوریل مصادف با روز اسیر فلسطین و برای 7 امین روز متوالی در اعتراض به وضعیت بد زندان ها، بدرفتاری زندانبانان و به منظور دست یابی به حقوق مسلم خود دست به اعتصاب غذای سراسری زده اند. هم اکنون بیش از 6500 فلسطینی در وضعیت بسیار نامناسب و غیر انسانی در زندان های رژیم صهیونیستی اسیر هستند. بیشتر اسرا از ساکنان قدس و کرانه باختری بوده و در میان آنان 350 نفر از نوار غزه دیده می شود. همچنین 450 نفر از اسرا کودک، 60 نفر زن و دختر و 13 نفر هم نمایندگان منتخب ملت فلسطین هستند. ده ها اسیر آزاده فلسطینی هم مجددا بازداشت شده و در اسارت به سر می برند.

طبق گزارش سالانه سازمان حقوق بشر عربی، حدود 600 اسیر فلسطینی تحت بازداشت موقت قرار دارند یعنی هنوز نه محاکمه و نه تفهیم اتهام شدهاند. علاوه بر این نظامیا رژیم صهیونیستی سالانه هزاران نفر از فلسطینیان ساکن اراضی اشغالی به ویژه کرانه باختری را بازداشت می کنند و بعضا شماری از آن ها را آزاد و عده ای نیز در اسارت باقی می مانند.

این نهاد حقوقی اشاره کرد که رژیم صهیونیستی بسیاری از فلسطینیان را محاکمه و به حبس های طولانی مدت محکوم می کند و برخی را نیز به دستور مراجع امنیتی تحت بازداشت موقت نگه می دارد که مدت بازداشت موقت بعضا از 3 سال نیز فراتر می رود و بارها تمدید می شود. این در حالی است که مدت بازداشت موقت از 3 ماه تا 6 ماه است و هرگز نباید تمدید شود اما رژیم صهیونیستی هرگز به قوانین بین المللی پایبند نبوده است.

طبق گزارش ها و آمارها، رژیم صهیونیستی از سال 1967 تاکنون بیش از 700 هزار فلسطینی از جمله بیش از 10 هزار زن و هزاران کودک را به اسارت گرفته است و تاکنون 197 اسیر فلسطینی در زندان های این رژیم به شهادت رسیده اند.

تنها در سال 2015 رژیم صهیونیستی حدود 6800 فلسطینی را در رده های سنی 10 الی 73 سال به اسارت گرفت که در میان آن ها بیش از 200 کودک و حدود 200 زن دیده می شد. در همین سال رژیم صهیونیستی 1248 مورد حکم بازداشت موقت در حق فلسطینیان صادر کرد که از این تعداد 498 مورد مجددا تمدید شد.

رژیم صهیونیستی  سال 2012 و به دنبال آغاز نبرد شکم های خالی (اعتصاب غذای نامحدود اسرای فلسطینی) قانون نژاد پرستانه تغذیه اجباری اسرا را صادر کرد. این قانون با مخالفت قاطع تمامی سازمان ها و نهادهای حقوقی عربی و بین المللی همراه بود و حتی مراجع پزشکی بین المللی نیز آن را نقض صریح حقوق بشر خواندند.

سازمان حقوق بشر عربی در بیانیه خود آورده است که جنایت های رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین به موجب قوانین بین المللی جنایت جنگی محسوب می شود و به موجب کنوانسیون سوم و چهارم ژنو عاملان آن باید بازخواست و محاکمه شوند و  این جنایت ها به عنوان مجازات های دسته جمعی ممنوعه ذکر شده اند./۸۴۷/ب102/ف

منبع: مرکز اطلاع رسانی فلسطین

ارسال نظرات