۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۴۹۲۷۸۵

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

افزایش ۱۹ درصدی پرداخت زکات در آذربایجان شرقی، معرفی نفرات برتر سیزدهمین جشنواره بین المللی کارتون تبریز و حمایت شهرداری تبریز از احیای مجموعه ربع رشیدی از مهم‌ترین اخبار کوتاه استان است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام قاسم محمدزاده، مدیر اداره زکات کمیته امداد استان آذربایجان شرقی از افزایش 19 درصدی میزان زکات جمع آوری شده استان در سال 95 نسبت به سال 94 خبر داد و اظهار داشت: در سال گذشته بیش از 131میلیارد و 500میلیون ریال زکات جمع آوری شد.

وی با اشاره به اینکه افزایش پرداخت زکات نشان از ترویج این فرهنگ و سنت حسنه در بین مردم به ویژه کشاورزان دارد، گفت: پیش بینی می شود در سال 96 میزان زکات پرداختی در استان به 189 میلیارد ریال افزایش یابد. زکات جمع آوری شده از هر روستا به طور معمول در همان روستا طبق موازین اسلامی هزینه می شود.

مدیر اداره زکات کمیته امداد استان تشکیل شورای زکات در روستاها را یکی از عوامل موثر بر افزایش پرداخت زکات برشمرد و اظهارکرد: در بیش از 50 روستای شهرستان بستان آباد شورای زکات تشکیل شده که مردم را برای پرداخت زکات راهنمایی و تشویق می کنند.

وی همچنین از افزایش 45 درصدی پرداخت زکات در سال 95 نسبت به سال 94 در شهرستان بستان آباد خبر داد و گفت: سال گذشته بیش از 3 میلیارد و500 میلیون ریال زکات در این شهرستان جمع آوری شده است.

معرفی نفرات برتر سیزدهمین جشنواره بین المللی کارتون تبریز 
رحیم بقال اصغری، رئیس انجمن کاریکاتور تبریز از معرفی نفرات برتر سیزدهمین جشنواره بین المللی کارتون تبریز در شانزدهم اردیبهشت ماه جاری خبر داد و اظهار داشت: آیین اختتامیه جشنواره یاد شده ساعت ١٧ شانزدهم اردیبهشت ماه جاری در تالار خاقانی خانه فرهنگ تبریز برگزار می شود.

وی با بیان این‌که آثار هشتاد فینالیست این جشنواره در سایت cwn-news.com  قابل مشاهده است، گفت: ٧٦٢ اثر از ٣٣٣ هنرمند از ٤٣ کشور به دبیرخانه ی سیزدهمین جشنواره بین المللی کارتون تبریز با موضوع اقتصاد مقاومتی و مبارزه با مفاسد اقتصادی ارسال شده است.

اصغری افزود: آثار ارسالی از کشورهای الجزایر، افغانستان، استرالیا، بنگلادش، بلژیک، بوسنی، برزیل، بلژیک، بلغارستان،کانادا، چین،کلمبیا، کاستاریکا، کوبا، استونی، یونان، مجارستان، مونته نگرو، کرواسی، آلمان، هند، اندونزی، ایران، ایتالیا، قزاقستان، مقدونیه، مکزیک، میانمار، پرو، لهستان، سوئیس، پرتغال، رومانی، روسیه، صربستان، اسپانیا، سوریه، تایلند، ترکیه، اکراین و ازبکستان می باشند.

این جشنواره با هدف آسیب شناسی و بیان هنرمندانه عوامل بازدارنده در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی، تبدیل گفتمان اقتصاد مقاومتی به گفتمانی غالب، مردمی و مطالبه گر و نگاه هنرمندانه به مقوله اقتصاد مقاومتی در جهت الگو سازی و ایجاد فرهنگ عمومی برگزار شده است.


نفرات برتر پنجمین جشنواره فیلم کوتاه مرند معرفی شدند
معاون فرماندار مرند در آیین اختتامیه این جشنواره با بیان اینکه این شهرستان در زمینه های مختلف هنری به خصوص تئاتر و فیلم سازی دارای پتانسیل ها و هنرمندان فاخری است، اظهار داشت: این جشنواره در سال آینده جهت معرفی فیلم های برتر هنرمندان مرندی و شناسایی آنها توسط فیلم سازان استانی و کشوری، به صورت استانی برگزار می شود.

عادل اصغرپور افزود: هنرمندان انعکاس دهنده مشکلات و توانمندی های جامعه از دریچه هنر هستند که می توانند با هنرمندی خود زبان حال مردم جامعه و یار و یاور دولت در جهت اعتلای بیشتر جامعه باشند.

مهران فرجی دبیر اجرایی این جشنواره نیز در خصوص آثار ارائه شده به این جشنواره گفت: ٤٠ اثر از ١٧ هنرمند به دبیرخانه جشنواره ارائه شد که ٢٥ اثر به مرحله داوری راه یافتند. در پنجمین دوره جشنواره ١٧ هنرمند در دو گروه فیلم های نو و حرفه ای در قالب داستانی، مستند و فیلم نامه نویسی شرکت کردند.

طبق اعلام هیئت داوران، نادر رباطی کارگردان فیلم مادر به عنوان بهترین فیلم مستند کوتاه، علی دلکاری با اثر یولداش به عنوان بهترین کارگردانی، حسین زینالی با اثر بمان باران به عنوان بهترین فیلم نامه، یونس شهباز با اثر گدمسن کلمزلر بهترین تدوین، مقصود حق آخری برای تصویربرداری مستند داستانی یولداش به عنوان بهترین تصویربردار، رحیم عباسی برای نقش آفرینی در فیلم کوتاه گدمسن گلمزلر به عنوان بهترین بازیگر مرد و عفت رحیم زاده با بازی در فیلم کوتاه خانم معلم به عنوان بهترین بازیگر معرفی شدند.

همچنین در این جشنواره از سید مجتبی موسوی با اثر آغ کاغاذ به عنوان بهترین فیلم در قالب نگاه نو از سوی داوران تقدیر شد.

حمایت‌های شهرداری تبریز، پشتوانه احیای مجموعه تاریخی ربع‌رشیدی
شهردار تبریز با اشاره به حمایت‌های شهرداری تبریز از پروژه احیای مجموعه تاریخی ربع‌رشیدی، گفت: شهرداری تبریز با در نظر داشتن پیشینه فاخر ربع‌رشیدی، حمایت از پروژه احیای این مجموعه را مد نظر قرار داده و تمام تلاش خود را برای نجات این پروژه از دهه‌های متمادی غربت و بلاتکلیفی به کار بسته است.

صادق نجفی در دیدار با رئیس و جمعی از کارشناسان موسسه باستان‌شناسی آلمان، با اشاره به این‌که به گواه تاریخ، حدود ۷۰۰ سال پیش، صدها طب‌آموز از جای‌جای جهان با فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف در این مرکز حضور داشته‌اند، اظهار داشت: مجموعه علمی و آموزشی ربع‌رشیدی، یادگار ارزنده دوره‌ای از پیشتازی علمی و فرهنگی تبریز است که از حیث گستردگی و تنوع اقدامات، به سختی می‌توان نظیر آن را در طول تاریخ علمی کشور یافت.

شهردار تبریز با بیان این‌که به همین منظور ۴ میلیارد تومان در ردیف برنامه‌‌ و بودجه سال ۹۶ گنجانده شده است، گفت: طبق تفاهم‌نامه‌ چندجانبه‌ای که سال گذشته با اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان، دانشگاه هنر تبریز و موسسه باستان‌شناسی آلمان به امضا رسانده‌ایم، شهرداری تبریز در هر دو حوزه مطالعات اجرایی و عملیات مرمت، با تامین زیرساخت‌های فنی، حمایت‌های مادی و معنوی خود را پشتیبان گروه‌ باستان‌سنجی و باستان‌شناسی پروژه احیای ربع‌رشیدی خواهد ساخت.

وی با اشاره به اهتمام ویژه شهرداری تبریز به احیای جایگاه متمدن و هویت‌مدار شهر تبریز، خاطرنشان کرد: ربع رشیدی یادمان صلابت علمی و فرهنگی ایران در دوره ایلخانی است و انتظار داریم در موعد گردشگری تبریز ۲۰۱۸ شاهد شکوفایی بخشی از آن باشیم./۳۰۳/۹۳۵/ب۱

ارسال نظرات