۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۴۹۲۶۴۴
کارشناس آمریکایی:

فاجعه یمن نتیجه عملکرد آمریکا و عربستان است

کارشناس آمریکایی، عامل عمده مشکلات منطقه را اقدامات آمریکا و هم‌پیمانان این کشور دانست.
روابط عربستان و آمریکا

به گزارش خبرگزاری رسا، جرالد هورن استاد تاریخ دانشگاه هیوستون آمریکا گفت: فاجعه انسانی و جنگی یمن در پی سیاست های آمریکا، کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و مداخله آشکارعربستان شکل گرفته است و ادامه می یابد.

کارشناس آمریکایی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشا تودی، افزود: واشنگتن در یمن همانند سوریه سیاست های نسنجیده و غیرمنطقی اجر می کند.

وی با اندوهبار و دردناک خواندن وضعیت مردم یمن پس از 13 ماه اقدام های جنگ افروزانه رژیم عربستان سعودی و ائتلاف عربی وابسته در سکوت کامل سازمان ملل، کشورهای غربی و سازمان های مدعی حقوق بشر، اظهار کرد: بیشتر یمنی ها از گرسنگی رنج می برند و این بحران مخرب بر کودکان، جوانان و زنان باردار تاثیر منفی می گذارد.

هورن گفت: با توجه به این وضعیت، مانند هر فرد انسان دوستی از ارسال کمک های امدادی به افراد گرسنه در یمن حمایت می کنیم.

وی در بخش دیگری از مصاحبه با راشا تودی، تاکید کرد که این وضعیت بر اثر مداخله آشکار عربستان سعودی در امور داخلی یمن شکل گرفته و بخشی از یک بازی بزرگ است.

استاد دانشگاه هیوستون ادامه داد: آمریکا و عوامل عربستان سعودی همانند اقدام علیه سوریه برای بر هم زدن ثبات این کشور و سرنگونی حکومت بشار اسد، جنگ علیه حوثی ها در یمن را ادامه می دهند.

هورن گفت: معتقدم سرانجام برای این وضعیت باید یک راه حل سیاسی یافت تا شرایط دردناک کنونی پایان یابد. امیدوارم طرف های مناقشه به درخواست نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن برای از سرگیری مذاکرات پایان درگیری ها و آغاز روند صلح توجه کنند.

کارشناس آمریکایی همچنین تاکید کرد: آمریکا مسؤول وضعیت کنونی است و براثر اقدام های واشنگتن، یمن بی ثبات شد و سازمان القاعده امکان فعالیت در این کشور را پیدا کرد.

راشا تودی در پایان مصاحبه با هورن استاد تاریخ دانشگاه هیوستون، اعلام کرد: یمن شاهد 10 هزار کشته، 40 هزار مجروح و سه میلیون آواره شده است./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات