۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۸
کد خبر: ۴۸۴۷۳۵
یکی از اندیشمندان مصر:

ایران و مصر اجازه اجرای مجدد نقشه سایس پیکو را نمی‎دهند

یکی از اندیشمندان مصر خاطرنشان کرد که کشورهای استکباری درپی اجرای مجدد نقشه سایس پیکو در منطقه هستند.
سید طاهر الهاشمی، از اندیشمندان شیعه مصر

به گزارش خبرگزاری رسا، سید طاهر الهاشمی عضو مجمع جهانی اهل بیت (ع) و از اندیشمندان مصری در گفت‎وگو با خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، با اشاره به حمایت مصر از این کشور تصریح کرد: مصر در برابر اتهامات خودسرانه و مستبدانه کشورهای مختلف در سازمان ملل متحد و ایجاد جنگ علیه سوریه ایستاده است.

وی افزود: کشورهایی که به دلایل واهی سوریه به موارد مختلف متهم می‎کنند، درپی نوشتن مجدد توافقنامه سایس پیکو در منطقه هستند.

عضو مجمع جهانی اهل بیت (ع) تصریح کرد: متاسفانه برخی از کشورهای عربی در راستای اجرای اهداف استعماری رژیم اشغالگر صهیونیستی که درپی چپاول منابع طبیعی منطقه و نابودی جریان مقاومت است، قدم بر می‎دارند.

وی با اشاره به مواضع ایران، مصر، روسیه و چین در قبال سوریه بیان داشت: این کشورها با قدرت از سوریه حمایت می‎کنند و اجازه نمی‎دهند که منطقه بین کشورهای استکباری تقسیم شود.

گفتنی است که موافقت‌نامه سایکس-پیکو توافقی سری میان بریتانیای کبیر و فرانسه بود که در ماه می ۱۹۱۶ در خلال جنگ جهانی اول و با رضایت روسیه برای تقسیم امپراتوری عثمانی منعقد شد. این توافق‌نامه به تقسیم سوریه، عراق، لبنان و فلسطین میان فرانسه و بریتانیا منجر شد.

این مناطق قبل از آن تحت کنترل ترک‌های عثمانی بودند. این توافق‌نامه نامش را از سر مارک سایکس بریتانیایی و فرانسوا ژرژ پیکوی فرانسوی گرفته است./994/ب903/د

عارف ابراهیمی
ارسال نظرات