۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۴۸۴۵۳۹
فراتر از مقاومت 3/ عضو پارلمان لبنان در گفت‌و‌گو با رسا:

تجزیه عراق و سوریه مقدمه سازش با اسرائیل است/ انتفاضه سوم واکنشی به ناکارآمدی مذاکرات صلح بود

عضو پارلمان لبنان تاکید داشت که یکی از معارضان سوریه صراحتا اعلام کرد که اگر حکومت بشار اسد سقوط کند جولان را به اسرائیل هدیه داده و ارتباط خود را با ایران، حزب‌الله و حرکت حماس قطع خواهیم کرد.
ولید السکریة عضو پارلمان لبنان

خبرگزاری رسا ـ گروه بین‌الملل: مساله فلسطین بزرگترین و مهمترین مساله امروز جهان اسلام است. لزوم حمایت از ملت مظلوم فلسطین و تلاش برای آزادی قدس شریف امری ضروری است در این میان اما برخی کشورهای عربی ضمن ائتلاف با آمریکا و اسرائیل آشکارا چشم بر جنایات استعمار جهانی بسته و به جای آنکه برای آزادی فلسطین از چنگال رژیم جعلی اسرائیل قدمی بردارند ایران را به دخالت در امور کشورها متهم ساخته و اینگونه القا می‌کنند که باید با ایران به عنوان کشور مخالف اهل سنت مبارزه کرد. ولید السکریة عضو پارلمان لبنان و از کارشناسان سیاسی شبکه المیادین در گفت‌و‌گو با خبرنگار بخش بین‌الملل خبرگزاری رسا به بررسی ابعاد این مساله پرداخت. آنچه که در ادامه می‌آید متن این گفت‌و‌گو است:

رسا: اهمیت مساله فلسطین به عنوان مساله اول جهان اسلام از دیدگاه شما در چیست؟
بعد از آنکه کشورهای عربی درگیر جنگ‌های داخلی شدند همانطور که در عراق، سوریه و بعضی کشورهای دیگر این مساله نمایان است و بعد از آنکه درگیری‌ها و رویارویی اسلامی ـ اسرائیلی به رویکرد شیعه ـ سنی تبدیل شد، این مساله خدمتی به اسرائیل کرد که بتواند چتر سیطره خود را نه تنها بر فلسطین بلکه بر بخش اعظمی از خاورمیانه بگستراند تا نقشه خود در تحقق خاورمیانه جدید عملی کند.

 حمایت همه‌جانبه کشورها اثبات می‌کند که فلسطین هنوز مساله اصلی جهان اسلام است چون مساله فلسطین آزادی کشورهای مسلمان را به ما گوش زد می‌کند. پیشرفت، امنیت، ثبات و اقتدار خاورمیانه منوط به قرار گرفتن فلسطین به عنوان مساله اصلی جهان اسلام است.

در مقابل غرب به دنبال سیطره بر خاورمیانه، تاسیس حکومت‌های وابسته و استثمار ثروت‌های ملت‌های مسلمان، عقب ماندگی کشورهای اسلامی است و از اسرائیل به عنوان نیروی نظامی برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کند.

رسا: برخی کشورهای عربی مساله فلسطین را به فراموشی سپرده و با دشمن اسرائیلی به ائتلاف دست زدند. آینده این هم‌پیمانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
جهان اسلام متاسفانه از بدو شکل گیری دستخوش انشقاق و تفرقه شد و تا الان به شکل حقیقی و کامل متحد نشد چون استعمارگران منطقه اسلامی ما را به کشورهای کوچک و مختلف تقسیم کرد تا به راحتی بتواند بر آنان سیطره پیدا کند و اسرائیل را به عنوان یک غده سرطانی در جسم امت اسلامی قرار داد تا همانطور که اشاره شد متولّی بعد نظامی استعمارگران باشد.

برای مثال از زمانی که جمال عبدالناصر در مصر ندای وحدت و آزادی کشورهای عربی از چنگال استکبار را سرداد و به مساله فلسطین به عنوان دغدغه جهان اسلام اشاره کرد و خواستار آزادی فلسطین از یوغ سیطره اسرائیل شد اما در مقابل کشورهای عربی با شاه ایران ائتلاف کردند تا بساط عبدالناصر را برچینند چون جمال عبدالناصر مخالف آمریکا و استکبار جهانی بود در حالی که این کشورها همگی حامی و مدافعان سیاست‌های استکبار جهانی بودند.

 بعد از آنکه انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید، همین ایرانی که تا دیروز هم پیمان آمریکا بود اکنون به دشمن درجه اول اسرائیل و آمریکا تبدیل شد. کشورهای هم‌پیمان با آمریکا و بازیچه دست شیطان اکبر به دشمن ایران تبدیل شدند اما با چه دستاویز و بهانه‌ای به دشمنی خود مشروعیت بخشیدند؟ آنها مساله حکومت شیعی، حکومت فارسی، حکومت صفوی را مطرح ساختند. می‌گفتند که ما سنی و آنها شیعه هستند. ما عرب و آنها فارس هستند و مانند این سخنان باطل.

الان جهان اسلام به دو بخش تقسیم شده است، کشورهایی که دشمن اسرائیل، آمریکا و استکبار هستند و کشورهایی که با استکبار جهانی دوست و هم پیمان هستند. در صدر کشورهای مبارز با اسرائیل ایران را باید برشمرد که به عنوان یک قدرت مرکزی است اما سوریه را باید در خط مقدم مبارزه با آمریکا و اسرائیل برشمرد.

بعد از پیمان کمپ دیوید و خروج مصر و اردن از کشورهای مبارز با اسرائیل الان سوریه و لبنان به عنوان خط مقدم مواجهه با اسرائیل هستند. محور مقاومت به رهبری ایران مورد هجمه شدید کشورهای حامی اسرائیل قرار گرفته و هر بار نیز مساله‌ای مانند هلال شیعی، دولت صفوی و ...مطرح می‌شود تا محور مقاومت از بین برود. حمله به عراق و سوریه نیز با هدف ضربه زدن به محور مقاومت بود. آمریکا پشت پرده تمامی فتنه انگیزی‌های مذهبی در کشورهای اسلامی خصوصا عراق و سوریه است.

*تقسیم عراق و سوریه سرآغاز پیمان صلح با اسرائیل
طرح تقسیم عراق به سه بخش عراق شیعی، عراق سنی و عراق کردی نیز اساسا با این هدف مطرح شد که محور مقاومت آسیب پذیر شود و به دنبال این تقسیم آمریکا در منطقه عراق کردی مستقر شده و با تاسیس پایگاه نظامی، ارتش محلی آنجا را در اختیار خود بگیرد تا میان عراق و سوریه حائل شده و نهایتا ایران را در محاصره قرار دهند تا بدین وسیله مانع علاوه بر آنکه سوریه را به یک منطقه امن برای اسرائیل تبدیل کند، مانع از هرگونه خطر احتمالی از سوی ایران نیز بشود. البته پایان این طرح هم نابودی فلسطین است.

برهان غلیون اولین رییس مجلس معارضان سوریه موسم به «ائتلاف ملّی استانبول» نیز با تایید همین طرح صراحتا اعلام کرد که اگر حکومت بشار اسد سقوط کند و حکومت را به دست بگیریم جولان را به اسرائیل هدیه داده و ارتباط خود را با ایران، حزب‌الله و حرکت حماس قطع خواهیم کرد چون حرکت حماس قبل از اینکه درگیری‌ها تشدید شود در سوریه بود. الان که طرح سقوط دولت با شکست مواجه شد، پروژه تقسیم سوریه را در دستور کار خود قرار دادند.

مادامی که بدانیم حق با ماست و به عدالت راهی که در آن قدم بر‌داریم اعتقاد داشته باشیم و تا زمانی که آماده جانفشانی بوده و شعار «مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت» را سرلوحه خویش قرار دهیم ما هیچگاه شکست نخواهیم خورد. وقتی مردم برایشان اهمیت نداشت که چه کسی حکومت کند. وقتی صراحتا می‌گفتند که هرکسی وارد شود ما به او «اهلا و سهلا» می‌گوییم، وقتی زندگی مادی و حیات اجتماعی مردم به مسائل دنیوی گره زده شد، طبیعتا شکست می‌خوریم که در جنگ اسرائیل علیه لبنان در 1982 این مساله متحقق شد و ما شکست خوردیم.

در جنگ تموز سال 2006 مردم وقتی به این سطح از درک و شناخت رسیدند که باید در برابر ظالم ایستادگی کنند و هیچگاه نمی‌توانند با اسرائیل در یک خاک زندگی کنند، برای عزت و کرامتشان در برابر دشمن صهیونیستی ایستادگی کردند و ارتشی که تا به آن روز طعم شکست را نچشیده بود در برابر حزب‌الله لبنان زمین‌گیر شد. پس هرگاه جامعه‌ای به یک جامعه مقاوم و انقلابی باشد حتما به پیروزی می‌رسد و هرگاه از این چهارچوب خارج شود و دنیاپرستی در آن رسوخ کند باید شکست را پذیرا باشد.

رسا: با توجه به شرایط کنونی منطقه و درگیری جبهه مقاومت با دشمن اسرائیلی، انتفاضه سوم را تا چه میزان موفقیت آمیز می‌دانید؟
با ضعف کشورهای عربی در رویارویی با اسرائیل برخی از مسئولان داخلی در فلسطین این دیدگاه را داشتند که با توجه به شرایط فعلی امکان آزادسازی فلسطین وجود ندارد پس باید با اسرائیل وارد مذاکره شد. آنها آمریکا را به عنوان کشور ثالث در نظر گرفته و به خیال خود گمان می‌کردند که آمریکا مشکل میان فلسطین و اسرائیل را با تاسیس دو دولت حل خواهد کرد اما از دهه نود تا به امروز اسرائیل به یهودی‌سازی کرانه باختری روی آورده و روز به روز هم خواستار شهرک‌سازی بیشتر است. به هر میزان که فلسطین عقب نشینی کرد، اسرائیل حریص‌تر شد و تنها خسارت نصیب رهبران فلسطینی شد چون آمریکا همان اسرائیل و اسرائیل همان آمریکاست.

دو نکته مهم را باید تذکر داد، اول آنکه با توجه به آنکه ملت فلسطین فهمید که راهکار مسالمت آمیز تنها نیرنگ و خدعه‌ای بیش نیست تا اسرائیل بتواند بیشترین سیطره را بر فلسطین اعمال کند پس باید بار دیگر دست به انتفاضه زده و انتفاضه را یک راهکار صحیح تلقّی کند.

دوم آنکه کشورهای عربی که مفتون حیله و نیرنگ اسرائیل شدند متاسفانه ایران را به عنوان دشمن به حساب آورده و باید با ایران و هر کشور و گروهی که با جمهوری اسلامی ایران ائتلاف کرده، مبارزه کرد چه حزب‌الله در لبنان باشد یا نظام حاکم در سوریه و عراق.

وقتی محور مقاومت به پیروزی دست پیدا کند و برای آزادی فلسطین گام بردارد کشورهای عربی خواهند فهمید که حامیان اصلی فلسطین آمریکا و هم‌پیمانانش نیستند و مطئمن باشید که با قیام مردمی ملت‌های عربی، حاکمان ظالم یکی پس از دیگری برکنار خواهند شد و این کشورها نیز به محور مقاومت خواهند پیوست.

رسا: آمریکا چندی پیش اعلام کرد که به دنبال انتقال سفارت خود از تل آبیب به قدس است. به نظر شما آیا وقت آن نشده که کشورهای عربی به خود بیایند و با این اقدام مخالفت جدی کنند؟
ما باید میان مردم و ملت‌ها با دستگاه‌های حکومتی تمایز قائل شویم. استکبار می‌خواهد دستگاه‌های مدیریتی که تاسیس و از آنها حمایت می‌کند در رأس کار مانده و ثروت‌های ملت‌های مسلمان را با آنها تقسیم کند. من گمان نمی‌کنم که حکومت‌ها از چهارچوب حمایتی آمریکا خارج شوند یا ارتباط خود را با ایالت متحده قطع کنند. ملک فیصل که در زمان جنگ اعراب با اسرائیل تصمیم به قطع صدور نفت گرفت، از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و با همکاری خود سعودی‌ها ترور شد تا درسی به تمامی حاکمان کشورهای عربی بدهند که هرکس از تحت سیطره آمریکا بخواهد خارج شود سرنوشتی مشابه در انتظارش است.

آمریکا به کشورهای عربی صراحتا اعلام می‌کند که ما شما را روی کار آوردیم و هر زمانی اراده کنیم شما را از کار برکنار خواهیم کرد پس حق انتخاب در مخالفت با سیاست‌های ما ندارید. من به شخصه هیچ انتظاری از حاکمیت‌های عربی نداریم اما از مردم انتظار دارم که هشیار باشند و بدانند که با شکست پروژه آمریکا در ساختن خاورمیانه جدید، ابتکار عمل به دست ملت‌های مسلمان منطقه افتاده و آنها می‌توانند فلسطین را آزاد کند./981/ب420/ک

 

ارسال نظرات