۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۵
کد خبر: ۴۸۲۵۷۴
رییس عقیدتی سیاسی دانشگاه مالک اشتر تشریح کرد؛

ابعاد مختلف خطبه فدکیه/ حضرت زهرا فدک را پشتوانه غدیر می دانستند

حجت الاسلام امید اعتراض به غصب فدک را موقعیتی برای افشای ماهیت حاکمیت زمان دانست و گفت: بی اعتنایی اهل بیت(ع) به مال دنیا بر همگان روشن است، حضرت(س) فدک را پشتوانه غدیر می دانستند و غصب فدک در واقع به غصب خلافت برمی گردد.
حجت الاسلام امید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام امید، رییس عقیدتی سیاسی دانشگاه مالک اشتر، بعد از ظهر امروز در دانشگاه مالک اشتر اصفهان، با اشاره به اهمیت خطبه فدکیه حضرت زهرا(س)، گفت: خطبه فدکیه یک حرکت افشاگرانه و دفاع از اهل بیت(ع) است، پیامبر(ص) فدک را به شخص حضرت فاطمه(س) به عنوان یک شخص حقیقی ندادند، بلکه در این بخشش حضرت زهرا(س) در  حکم نماینده اهل بیت(ع) و شخصیت حقوقی بودند.

رییس عقیدتی سیاسی دانشگاه مالک اشتر‏ ادامه داد: در واقع فدک پشتوانه ای برای کمک به مسلمانان و انجام خدمات فرهنگی بود، اگر به داستان روزه گرفتن و بخشش افطار خانواده امیرالمؤمنین(ع) و حضرت فاطمه(س) در 3 روز متوالی که در سوره «هل اتی» آمده و افطار این خانواده با آب دقت کنیم و بدانیم که در همان زمان نخلستان های خرما و فدک در اختیار آن ها بوده، خواهیم فهمید که اهل بیت(ع) از فدک استفاده شخصی نمی کردند و حتی از مال شخصی خود هم برای کمک به دیگران استفاده می کردند و این در حالی بود که خودشان به آن نیاز داشتند.

وی افزود: فدک روستایی حاصلخیز در حدود 40 کیلومتری اطراف مدینه بود که ابتدا در اختیار یهودیان بود و با خیانتی که یهودیان در نقض عهد با مسلمانان و توطئه علیه پیامبر اسلام(ص) انجام دادند این روستا بدون جنگ و خونریزی در اختیار مسلمانان قرار گرفت و بنابر اختیاری که خداوند به پیامبر(ص) در سرزمین های فتح شده بدون قوه قهریه داد، تقسیم و مالکیت آن به رسول اکرم(ص) واگذار شد، بعد از رحلت نبی مکرم اسلام(ص) هم غاصبان خلافت، فدک را غصب کردند.

حجت الاسلام امید‏ اظهار داشت: قسمت اول خطبه فدکیه در مدح و شکر و ثنای خداوند و ارتقای انگیزه سپاسگزاری در قبال توسعه نعمت هاست، مبحث بعدی اصل توحید و خداشناسی است، سپس حضرت(س) به بیان فلسفه های پنجگانه تکوین می پردازد، مبحث بعدی معادشناسی و فلسفه ثواب و عقاب است، نبوت شناسی و برگزیده شدن حضرت رسول(ص)، مبانی گزینش انبیاء و احاطه علم الهی بر حوادث روزگار و معرفت به حوادث مقدر شده مباحث بعدی خطبه هستند.

رییس عقیدتی سیاسی دانشگاه مالک اشتر‏ توضیح داد: این مباحث مختصر آمده اما نیاز به تفسیرهای طولانی دارند، فلسفه بعثت رسول اکرم(ص) و آثار هشتگانه آن و چگونگی ارتحال پیامبر(ص) در ادامه خطبه بیان می شود، موضوع بعدی خطبه فدکیه جامعه شناسی است و مسؤولیت های هفتگانه جامعه اسلامی در آن بیان می شود.

وی افزود: حاملان دین و وحی الهی، امانتداران خداوند نسبت به یکدیگر، مبلغان الهی به سوی جوامع دیگر، متعهدان به عهد الهی و مسؤولان نسبت به بقیه الله از جمله عناوینی هستند که حضرت زهرا(س) افراد جامعه اسلامی را با آن ها مورد خطاب قرار می دهد، حضرت فاطمه(س) در این فراز از خطبه مسؤولیت های مسلمانان را فراملی معرفی می کنند.

حجت الاسلام امید‏ بیان داشت: حضرت زهرا(س) در مرحله بعد آثار و خصوصیات هجده گانه قرآن را بیان می کنند و قرآن را نور ساطع، ضیاء لامع و حجت آشکار خداوند و پیروان قرآن را مورد غبطه دیگران می دانند، قسمت بعدی خطبه درباره حکمت های دین خدا و احکام الهی است و نماز، روزه، زکات، حج، اطاعت از اهل بیت(ع)، جهاد، صبر، امر به معروف و نهی از منکر، صله رحم، قصاص، وفای به نذر، رعایت اندازه ها در معاملات، نهی از شرب خمر، اجتناب از تهمت زدن، ترک دزدی و حرمت شرک را شامل می شود.

رییس عقیدتی سیاسی دانشگاه مالک اشتر‏ اظهار داشت: بعد از همه این مراحل، حضرت این بار و در ادامه خطبه خود به موضوع زمینه سازی برای اعتراض به خواص و عوام در زمینه غدیر می پردازند، آنچه مسلم است اهل بیت(ع) اعتنایی به مال دنیا نداشتند، حضرت زهرا(س) ابتدا مباحث خداشناسی و قرآن و جامعه شناسی و احکام الهی را مطرح می کنند و بعد از همه این ها به سراغ اعتراض در غصب فدک و خلافت می روند.

وی در ادامه بیان داشت: سپس حضرت به مبحث جایگاه امیرالمؤمنین(ع) در خدمات رسول الله(ع) به اسلام و مسلمین می پردازد و درباره جایگزین کردن شرک با توحید و ایجاد رفاه، عزت و امنیت از سوی پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) برای جامعه اسلامی و کمک های امام علی(ع) در انجام رسالت الهی توضیحاتی ارائه می فرمایند.

حجت الاسلام امید‏ ابراز داشت: در ادامه حضرت فاطمه(س) اعتراض شدید خود را نسبت به مردم به خاطر پشت کردن به غدیر بیان می کنند، حضرت می خواهند به مردم بفهمانند که بحث فدک در واقع به غصب خلافت برمی گردد و موضوع زمین و دغدغه درآمد نیست که این همه اعتراض را در پی دارد.

رییس عقیدتی سیاسی دانشگاه مالک اشتر‏ تصریح کرد: حضرت زهرا(س) فدک را پشتوانه غدیر می دانند، حضرت فاطمه(س) ضعف ایمان مردم، ممزوج شدن حق با باطل، باز شدن میدان برای فرصت طلبان، پشت سر انداختن قرآن، اجابت فریاد شیطان گمراه و سقوط مردم در فتنه را از عوامل پشت پا زدن مرم به غدیر و ظهور نفاق معرفی می کنند.

وی تصریح کرد: در واقع اعتراض حضرت صدیقه طاهره(س) در موضوع غصب فدک موقعیتی برای افشای ماهیت حاکمیت زمان است، حضرت(س) در خطبه فدکیه به افشای ماهیت پنهان در غصب فدک می پردازند و بر اساس آیه 50 سوره مائده حکم غصب فدک را بر خلاف قرآن و بازگشت به حکم جاهلیت می دانند./202/869/ب1

ارسال نظرات